Grovfoder, kraftfoder och mineraler till unghästen

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Em_E_liE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 843
E

Em_E_liE

Vore super om ni kunde hjälpa mig att svara på dessa frågor. :laugh:

Grovfoder
Om man inte har möjlighet att ha fri tillgång på grovfoder: Hur har ni gjort då? Tex. till växande hästar (0-3år) som vanligtvis rek. att ha fri tillgång på hö/hösilage.

Kraftfoder
När börjar man ge kraftfoder till unghästen? När började ni?

Vilket kraftfoder har ni gett era unghästar och under vilken ålder? Varför gav ni det ena eller det andra?

Mineraler
Vilka ämnen är ett måste att täcka? Självklart ska det helst vara alla ämnen men tänkte lite på vilken uppgift de olika ämnena har, och vad som händer vid överskott och vid brist. Tänkte mest på Ca, P, Mg, Se.

Berätta gärna vad ni tycker är viktigt ang. fodret till unghästen. Vad man bör tänka på osv. :)

Sv: Grovfoder, kraftfoder och mineraler till unghästen

Jag köpte en 6-mån.
Han fick ett grovfoder med stuterivärden men som ändå inte riktigt var tillräckligt med protein till föl. Han fick så mycket han kunde äta i boxen.
Eftersom han togs direkt från betet med stoet till mig så gav jag fölpellets med mjölkprotein i de första månaderna. Han fick även krafft pluss grön för att få upp proteinet. Han fick inga större mängder har för mig att det blev 1,5kg tillsammans per dag.
Fölpelletsen byttes mot kvarnbyfoders lusern när han blev lite äldre.

Andra vintern fick han förutom ett bra grovfoder lusern + hippo alfa.

Första vintern fick han inga extra mineraler. Det räckte med fodret även för Se.
Andra vintern fick han lite krafft miner vit (mer P eftersom lusern har mer Ca). Fast för mycket Ca är inte negativt bara P behovet är täckt.

Jag har ju räknat på behoven o gett foder som passat in. Hade turen att stå i ett stall med uppfödning så de hade ett bra grovfoder.
// Linda

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
565
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 798
Senast: caradan
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka