Grovfoder (Hö, halm)

Sv: Grovfoder (Hö, halm)

Jag ger det hö som hästen äter upp över natten. Väger ibland för att veta hur mycket det är. Halm öser jag in utan att väga, de äter inte så mycket av det utan sover bara på det.

Min häst är welsh/hbl, ca 155 cm. Han blev görfet av att gå på lösdrift 6 mån och sedan sommarbete på det i 4 mån. Självklart hade han inte blivit lika fet om han hade varit ridbar under hela den tiden, men för fet hade han helt klart blivit ändå. Hästar i fritt tillstånd äter ca 18 h/dygn och min utnyttjar utan några som helst tveksamheter den ättiden om han får chansen.;) Problemet är egentligen inte tillgången på foder sett mängdmässigt utan snarare att näringsinnehållet är för högt för lättfödda hästar om man inte gör som du gör och spär ut höet. Att hitta ett magert hö eller hösilage som fortfarande är ok avseende hygienisk kvalitet osv verkar vara svårt och stallkamraterna med sina mindre lättfödda hästar vill inte fodra med sådant.

Min häst är welsh/hbl, ca 155 cm. Han blev görfet av att gå på lösdrift 6 mån och sedan sommarbete på det i 4 mån. Självklart hade han inte blivit lika fet om han hade varit ridbar under hela den tiden, men för fet hade han helt klart blivit ändå. Hästar i fritt tillstånd äter ca 18 h/dygn och min utnyttjar utan några som helst tveksamheter den ättiden om han får chansen.;) Problemet är egentligen inte tillgången på foder sett mängdmässigt utan snarare att näringsinnehållet är för högt för lättfödda hästar om man inte gör som du gör och spär ut höet. Att hitta ett magert hö eller hösilage som fortfarande är ok avseende hygienisk kvalitet osv verkar vara svårt och stallkamraterna med sina mindre lättfödda hästar vill inte fodra med sådant.

Nej, visst är det en svår balans. Och jag anser också att motion behövs ju också. Det är inte bara att minska ner på foder. Halmen lägger jag in mest för att de ska ha något att plocka med och tugga på. Jag anser inte heller att hästen ska stå utan foder i flera timmar för att den inte ska bli fet.

Kl

Fri tillgång på hö och halm.
Halmen äter dom bara i några dagar på hösten, antar att det är nyhetens behag.

Om dom börjar bli runda så får dom gå mer.

Raser 1 shetlandsponny 1 svenskridponny (xx-NF) 1 Korsning (halvblod-xx-NF)

Kram

I stallet där ja står har vi i höst börjat köra på fri tillgång på ensilage i hagen. Vi har har 5 st varmblod, 3 ponnies och två kallblod ståendes ihop och än så länge har de inte varit några problem alls. Vi va lite oroliga att de skulle stå och konstant äta och att ponniesena skulle bli övertjocka men de har lyckats skapa en bra balans! Riktigt imponerande faktiskt!

delvis kl*

En eloge till sunda inställningar vad gäller hästars matvanor! :bow:

Nja för mej handlar det om ekonomi och tid.

Tar eget hö vilket är biligare att fodra med än kraft som jag i så fall måste köpa mer av och jag jobbar mycket olika tider vilket gör att jag inte kan ha fasta foder rutiner.

Kram

fyra varmblod som får fritt grovfoder och två shettisar som jag väger till. De stora tränas o tävlas och de små motionskörs. Det blir ganska mkt svinn m fri tillgång, men hellre det än att de står utan.

Ger fri tillgång på hösilage i hagen (storbal i hagen den kalla tiden på året), inne står hon på fräch halmbädd.

För att minska ner lite så får hon bara något kg hö/silage inne resten får hon äta halm. Men dom står inne få timmar och oftast så är det ändå något strå hö kvar.

Ute rör hon sig i relativt stor hage, äter inte så mycket och motioneras "normalt".

(Halvblod, snart 5 år)

Jag hade dock aldrig vågat ha fri tillgång till ponny (men det kanske bara är fördommar om fång osv som jag har), inte heller fungerade det till mammas tidigare nordsvensk, han vart fläskig!!!!

Jag väger inte halm men hö:et. Mitt varmblodstravare är inte igång spec. mkt just nu och hon får endast 10 kg hö per dag. Hon står dock i en hage där det finns ganska mkt gräs kvar i fortfarande ;)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 055
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31