Grov uppskattning om hur proteinet faller önskas !!

gylle

Trådstartare
Sitter i skiten här varenda bal av våra sista hösilage balar är rutten när jag skär upp den, så måste akut börja fodra med annat. Har fått tag på ett parti skördat en liten bit härifrån med snarlik vallblandning, skördat ca 14 dagar senare än vårt eget (som var proteinbomb med skyhöga värden), jag skall analysera det nya men det tar ju lite tid och vill ha ett hum om vad jag stoppar i dem i mellantiden.
Så lite grovt räknat mellan tummen och långfingret hur snabbt faller proteinvärdena ?

Sv: Grov uppskattning om hur proteinet faller önskas !!

Går inte att säga utan analys, så du får nog helt enkelt fodra så gott det går ändå.
Det är så mycket som spelar in i hur värdena blir att det inte ens är säkert att det blir samma värden på samma fält hugget på samma dag.

det beror väl på när det är skördat, åkern är ju som proteinrikast i början och det avtar ju längre mot hösten man kommer. Sen spelar väl vädret oxå in...

det beror väl på när det är skördat, åkern är ju som proteinrikast i början och det avtar ju längre mot hösten man kommer.

Det stämmer bara delvis.
Det handlar inte om när på säsongen det är skördat utan hur pass länge gräset har vuxit. En andra skörd där gräset har börjat om att växa kan också innehålla mkt protein.

Liknande trådar

Foder & Strö För några år sedan var det någon som skrev här om någon (hästkarl på island ??) som ökade proteinmängden tills hästarna började svettas...
2
Svar
26
· Visningar
7 645
Senast: älgen
·
Foder & Strö Sitter just nu och jagar hösilage i Skåne och naturligtvis är de flesta partierna inte analyserade. Tänkte för att få ett hum om hur...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025