Grov/kraftfoder innan ridning

Madeira

Trådstartare
Min häst ska börja gå ute på nätterna till helgen. Han får lucern, betfor och havre morgon och kväll nu. Kommer jag kunna ge morgongivan direkt efter jobbet, sen efter 1-1,5h åka ut och rida och sen ge kvällsgivan när jag ridit klart?
Han får rätt mycket lucern, därför jag inte vill slå ihop givorna + att han äter så fruktansvärt långsamt.
Hästarna kommer gå i vinterhagen ca 1 månad till och högivan är inte lönt att jag ökar för han äter inte upp det.

Lucern och betfiber är grovfoder så det kan du ge som vilket annat grovfoder som helst. Det spelar alltså ingen roll om han får mycket tätt eller på en gång. Havren beror på vilka mängder det är. Stora mängder spannmål tätt/på en gång gör att stärkelsen rinner över till tunntarmen och kan skapa obalans i magen.

Lucern och betfiber är grovfoder så det kan du ge som vilket annat grovfoder som helst. Det spelar alltså ingen roll om han får mycket tätt eller på en gång. Havren beror på vilka mängder det är. Stora mängder spannmål tätt/på en gång gör att stärkelsen rinner över till tunntarmen och kan skapa obalans i magen.

Då kan jag ge all havre efteråt istället. Tack för svar :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 862
Senast: Fille
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur