Grötrecept??

bettysmatte

Trådstartare
Vi älskar gröt här. Mannagrynsgröt, risgrynsgröt, havregrynsgröt...ALLT :)! Min mage mår toppen om den får havregrynsgröt varje dag, och jag borde nog äta det, men det kan ju bli lite tråkigt. Så vad finns det mer för NYTTIGA grötsorter att variera med? Tar tacksamt emot förslag och recept :)!

Vi älskar gröt här. Mannagrynsgröt, risgrynsgröt, havregrynsgröt...ALLT :)! Min mage mår toppen om den får havregrynsgröt varje dag, och jag borde nog äta det, men det kan ju bli lite tråkigt. Så vad finns det mer för NYTTIGA grötsorter att variera med? Tar tacksamt emot förslag och recept :)!

Grahamsgröt! Det serverades på sjukhuset jag jobbade på, det var verkligen gott! Jag äter också mycket gröt, främst havregrynsgröt, som görs i micron...

Kornmjölsgröt, tyvärr är den jobbig att göra då kornmjölet tydligen ska siktas ner under omrörning.

Jag äter ofta gröt på hälften bovete, hälften havregryn. Ren bovetegröt tycker jag smakar lite väl mycket bovete, men tillsammans med havregryn blir det gott och mycket näringsrikt. Jag kokar min gröt i mikron och då får bovetet gå i 6-7 minuter innan jag har i havregrynen och mer vatten. Därefter tar det ytterligare 3-4 minuter i mikron innan gröten är klar.

De morgnar jag inte har tid att vänta på bovetet kör jag hälften dinkelflingor, hälften havregryn. Det ger en lite tuggigare gröt än om den kokas på bara havregryn.

Saltet tycker jag är superviktigt för att gröten ska smaka bra.

Oftast äter jag min gröt med rivet äpple eller frusna hallon och mjölk, men det händer att jag har i lite russin eller gojibär, clementinbitar, andra frukter, diverse nötter och fröer. En del saker passar att koka med en stund, annat vill jag ha färskt på toppen. En klick tahini eller nötsmör händer det att jag har i också.

Polentagröt är gott, recept brukar finnas på paketet. Mjölk och sylt till! Havregrynsgröt brukar jag äta med mango och hallon (från frysen direkt ned att värmas upp med gröten mot slutet) samt solrosfrön, russin och mjölk. Blåbär och banan är också gott i eller äppelbitar, kanel och hackad mandel. På somrarna blir det nektarin och jordgubbar i gröten samt lämpligt frö/nöt och lite torkad frukt och mjölk då. Överliven gröt kan man steka som små biffar och äta med tex fruktsallad och en klick fetyoghurt. Lite pannkakslik smak.

Polentagröt är gott, recept brukar finnas på paketet. Mjölk och sylt till!

Åh ja! :love: Fast vi säger majsgrynsgröt sen barnsben, det låter godare än polentagröt i barnöron. ;) Äts alltid med socker och lingonsylt samt mjölk. Jag brukar ta 3 dl mjök, 3 msk polenta och 1 msk socker.

Jag har på senare år insett att man inte måste ha äppelmos till havregrynsgröten, godast är nog jordgubbssylt. :) Sen gör jag helst en lyxig havregrynsgröt med de frön, nötter och torkad frukt jag har hemma. Kokosflingor, hackade nötter, linfrön, torkade aprikoser, tranbär... bara ös på! :D Och glöm inte lite salt!

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
753
Senast: WildWilma
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 229
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka