Groov till het häst?

Jag har inte mycket till övers för Kraffts foderrådgivare och jag vill fortfarande hävda att generaliseringen att 2 kg Groov räcker är helt felaktig.

Jag kan acceptera att man kan fodra MJ och Smrp efter ögat men hur sjutton går det till vad gäller mineralerna? Hur ser du en Ca-brist, eller en för låg Ca/P-kvot???

Och vad är det för mineralvärden på ett normalhö enligt dig?

På Freefarm är värdena för ett genomsnittshö 8,2 Mj, 36 Smrp, 3,6 Ca och 2,1 P. Efter alla analyser jag har sett här på Buke så vill jag påstå att dessa mineralvärden är högre än genomsnittet. Har man ett hö med 2,5 Ca och 1,5 P, som jag har, så täcks inte mineralbehovet av 2 kg Groov.

mvh Jessica
 
Tycker jag känner igen mig...
Mitt vbl är osså ett riktigt energiknippe o henne kan man inte stoppa i vad som helst.
Då finns det explosions risk. :angel:

Havre går absolut inte.
Har provat lite olika på henne o det som fungert bäst är Fibergi, både bas o elit går bra.
Groov har jag ej provat.
 
ta bort havren och ge henne krossat korn istället. Lugnande, samt hjälper till att öka i vikt!har gett det till alla mina travare, med gott resultat
 
Mitt hö har följande värden:

Ts 84%
8,5 MJ
65 SMP
1,9 ca
1,2 p

Det är rätt dåligt på mineralsidan så att säga, men det övriga är ju bra!

Hon är 155 cm, vikten är jag inte säker på, men hon är rätt grovt byggd. Just nu är hon inte mager, men lite platt på sidorna, så att revbenen skymtas. Hon är 15 år och rids lätt till normalt.
 
Jag vet inte om det är en myt, men jag har hört att hästarna kan bli galliga av korn. Har därför aldrig fodrat med det. Men det kanske inte är sant? Fast Groov innehåller väl en del korn också?

//Miss Kala\\
 
Min travare var så het på havre att det fullkomligt slog runt i huvudet på honom.På krafft groov funkade han utmärkt att jobba med...jag skulle rekommendera groov. ;)
 
Hej igen!
Groov innehåller 6g kalcium och 5g fosfor/kg (jag talar om gamla groov).
Riktvärden svenskt "normalhö"
Kalcium:2-3g
Fosfor:1-2g
Energi:8MJ
Smältb.råprotein :30-60g
Magnesium:1-2g Kalium: Bör understiga 20g
Jag skulle nog fodra med 3kg groov och fritt hö,
om du rider så gott som varje dag.
Min 25åring får 3kg groov,2hg betfor,fritt hö (8-10kg)
x:tra salt var dag /när han rids lätt var dag,
ibland "vilar" han då får han 2kg groov.
Han är 157cm normalhull,man kan nästan känna revbenen men inte se dom,han är en riktig figther som fortfarande gärna ger sin ryttare alt. kusk en åktur ,han vill alltid vara först.
Ja nu är det bara att räkna på foderstaten.
Själv ska jag in till Solvalla och jobba ,Elitloppet!
Vänl. Stally :banana:
 
Har provat lite olika på henne o det som fungert bäst är Fibergi, både bas o elit går bra.

Men Fibergi innehåller ganska mycket havre (40 %?). Det är inte alltid havren i sig som är problemet utan mängden.

Byter man 1 kg havre mot 1 kg fibergi så får ju hästen fortfarande i sig runt 400 gr havre.

mvh Jessica
 
nej, det stämmer inte. så länge fodret är fräsht så blir de inte galligare av det än av annat kraftfoder!
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 263
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 950
Foder & Strö Ser att Krafft lanserar Mash sensitive. Från Krafft: Mash Sensitive passar för återhämtning efter prestation eller för att få en...
2
Svar
39
· Visningar
21 631
Senast: Nielaa
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 344
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp