Groov till het häst?

miss_kala

Trådstartare
Min f.d. travare är extremt het, och därmed oregerlig att rida..! :crazy: Blir mycket värre på våren, när hon får i sig gräs.
Nu läste jag i Krafft-katalogen att Groov kan verka "lugnande" för heta hästar, och tänkte att det borde ju passa henne! Hon äter just nu havre och pluss blåröd, vilket kanske inte är det bästa för hennes temperament.
Hennes hö har mycket bra värden, så egentligen ska hon väl inte behöva så mycket kraftfoder, men hon har tappat i vikt här på vårkanten, så jag tänkte att nån form av färdigfoder vore lämpligt. Havre vill jag helst undvika i fortsättningen och betfor tål hon inte.
Vad har ni som ger/ har givit groov, för erfarenheter??
Gamla groov jämfört med nya?

//Miss Kala\\
 
Kan väl svara fastän det är fel forum... ;)

Min häst flyttade till ett stall med bara en hästkompis och inte mycket liv och rörelse. Han kom ifrån ett stall med mycket hästar, människor och tävlingar/träningar. Han hade korn och havre i sin foderstat och hade fungerat bra på det. Men plötsligt blev han "helvild" och det gick knappt inte att sitta på honom utanför ridhusets väggar. När han hade dragit med mig 2 ggr I ridhuset var det slut med havren för hans del... Jag gav honom Groov, dels för att han har haft lite svårt att hålla hullet. Sakta men säkert lugnade han ner sig.

Jag kan rekommendera Groov. Det fungerade på min häst, han blev "normal" och var fin i hullet!

M.
 
Jag har använt Groov (det gamla Groov i fallet med en häst jag hade som var stissig) Det passade utmärkt ihop med höt, men inte märkte jag skillnad på hästens "hethet" inte.
Har också läst att det ska vara "lugnande", men enligt min erfarenhet så var det inte så på den hästen jag hade.
 
Dom hästar jag haft har inte blivit hetare av groov och hullet har hållt sig bättre med havre än med groov. Alltså både för o nackdelar...
 
Har också provat Groov till min pålle och kan definitivt rekommendera det. Att det har "lugnande" effekt är nog en överdrift men det har inte heller en "uppiggande" effekt som t ex havre kan ha på vissa hästar. Bra för hullet är det i alla fall.

Om du har ett bra hö så kanske du inte behöver ge kraftfoder alls, är det bara för hullets skull du vill lägga till kraftfoder så kanske du lika gärna kan ge t ex lucern som tillskott, det ger definitivt inte nån "turbo" effekt.
 
Glömde en sak: Skillnaden mellan gamla och nya Groov är (har jag för mig) att proteinhalten är högre i nya Grooven.
 
Det kan fungera men det är inte så att alla hästar blir lugnare. Havre blir ju vissa hästar väldigt explosiva av men inte alla. De hästar som reagerar så på havre blir troligen lugnare av Groov.
Prova någon månad och se om det blir någon skillnad.
 
De travare som jag tagit hand om och ridit till, har gått på en "avbalanserad" foderstat på kornkross, groov (gamla)vid behov, lucern och betfor. Funkade hur bra som helst. När de går på bete, behöver de ju sällan ngt kraftoder alls om man bara rider dem lite lätt. Då gav jag bara "mina hästar" lite skrammel i en hink, när jag tog in dem, för att de skulle vara positiva till att lämna hagen och sina kompisar.
 
Min f.d. travare har alltid varit "varm i pannan" och jag har aldrig lyckats hitta något foder som hon blivit lugnare av, tyvärr. Nu är inte min häst oregerlig, utan bara otroligt pigg och "på tårna" vilket kan vara jobbigt nog i bland. :crazy:

Trodde oxå att hon skulle lugna sig med åren, men hon är nu 18 år och har inte ändrat sig ett enda dugg!

Ett foder annars som är bra för "havrekänsliga" hästar är Dodson & Horrel's "Pasture Mix". Vet många som är nöjda med det!!! :)
 
Groov är ett ypperligt foder!
Min 25åring är uppfödd på detta,har alldrig haft vare sig kolik eller andra åkommor.
Min nuvarande tävlingshäst tål bara grov,han har varit en riktig virrhjärna ,ger man honom så mycket som 1hk. havre blir han snurrig.De får groov 2-4kg 2hg betfor ,hö alt. hösilage.Och är med denna foderstat i full tävlingskondition.
Jag kan räkna upp flera elittravare som fodras med grov.
dDessutom elitridhästar.
Groov är utmärkt till heta hästar.
Lycka till Stally
 
Vill endå tillägga ,ge mera hö!
Groov gör ju inte hästen lugnare men mera mat behövs om hästen är mager och het ,fodra på med så mycket hö hon orkar.
Äter hon upp maten bra?Kan det vara så att hon på något vis känner sig stressad?
 
Hej och tack för alla svar!! :)

Stally:
Just nu får hon 8 kg hö och hon slukar allt hon får.. så kanske det vore en bra idé att öka på lite där! :idea: Det borde ju dämpa henne lite! Rädd för hömage bara... :crazy: Men hon kommer få lite groov också, det skadar ju inte att prova, och hon blir hemskt sur om hon inte får något kraftfoder alls...!

//Miss Kala\\
 
Hej igen Miss Kala!
Ville bara säga,att om du ger minst 2 kg Groov täcker du oxå det dagliga mineralbehovet,du behöver alltså inte ge din häst något som helst extra tillskott.
Man kunde ju tro att jag jobbar hos Kraft,så är nu inte fallet.
Har däremot erfarenheten grundad på stallet där jag jobbat,60 hästar,som jag ansvarat över.
Vi höres Stally
 
Ser att du redan har fått många svar, men ett positivt exempel till kan väl inte skada ;)

En häst som står i samma stall som mina var helt tossig varje vinter. Hon bockade alltid och rusade på som en galning. Förut gick hon på, förutom hö då, havre och betfor.
De bytte till Groov (gamla sorten) nu i vintras och hon har aldrig varit så lugn :idea:
 
jag vet några som gett groov till sina travare och har märkt tydlig "lugnande" effekt.

men, personligen tycker jag inte det borde spela någon roll. jag ger bägge mina travare havre o lite andra tillbehör o tycker det funkar bra. jag lägger stor vikt vid att mina hästar ska vara lugna hela tiden när jag arbetar med dom, så maten ska inte spela någon roll så sett.
men det är säkert olika!
 
Ville bara säga,att om du ger minst 2 kg Groov täcker du oxå det dagliga mineralbehovet,du behöver alltså inte ge din häst något som helst extra tillskott.

En sådan här generalisering är helt felaktig. Om 2 kg Groov räcker eller inte beror helt och hållet på vad grovfoderanalysen säger och på vad resten av foderstaten består av.

mvh Jessica
 
En foderstat baserad på ett "normalhö",.

givetvis fodras hästen efter hur den ser ut ,mager häst mera mat,fet häst mindre mat!
Har sett skräckexempel på analysfodrade hästar!
Men det är viktigt att hästen får i sig tillräckligt med mineraler,och det får den med över 2kg groov.
Om det är en häst i storl. 155-165cm.
Detta är ej en generalisering utan enl.uträkning,
och självupplevt.
Vänl. Stally Om du endå är osäker,vänd dig till Krafts foderrådgivare,det är gratis.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 263
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 950
Foder & Strö Ser att Krafft lanserar Mash sensitive. Från Krafft: Mash Sensitive passar för återhämtning efter prestation eller för att få en...
2
Svar
39
· Visningar
21 631
Senast: Nielaa
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 344
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp