Groomingtips inför tävling, gärna bilder på slutresultat

lakrits

Trådstartare
Jag skulle vilja se bilder på era tävlingsgroomade hästar.....
Hur noga är ni när det gäller pleasure klasser eller halterklasser?
Ansar ni hästen jättenoga,,,,t ex håren på mulen, rakar vid hovkanten osv..............Lång man, kort man? Flätor, inte flätor?
Tala gärna om vad ni anväder för hjälpmedel osv..

Hur noga är det på tex D och C tävlingar?
Om man väljer att ha kort man på sin westernhäst,,,ska den vara klippt eller ryckt? Har fått för mig att den ska vara kortare än på "engelskt" vis(typ om man ska knoppa) stämmer det?
Hur gör ni med era hästars svansar, så långa som möjligt eller fint avklippta,,,i så fall om ni klipper,,,har ni någon viss längd?

Massa tips är välkommna.

(Om moderator anser att den ligger fel får ni flytta tråden men ansåg att det är lättare att få svar )

Sv: Groomingtips inför tävling, gärna bilder på slutresultat

En häst som skall ställas i Halter eller tävlas i pleasure grommas ungefär så här hos oss...

Dagen innan avresa till tävlings plats:

Badas super noga. ( schamponeras minst 2 ggr)
Vita hästar eller vita ben tvättas med blå schampoo

klipps i öron och ansikte, även näsan.

Hovskägg + "hov kanten"

Svansen jämnas till och flätas upp, hängs i svan spåse.

Manen klipps och bandas.

Hästen rycktas och besprutas med peppy på kroppen.

På med hoods och sheets samt benlindor

På tävlings dagen:

Hovarna lackas svarta.

Svansen bortsas ur och sprutas med peppy

Kroppen rycktas och peppyas.

manen rättas till.

ansiktet putsas av samt sminkas ( shine runt ögon, näsa samt ganacher)

Om hästen är vit på benen använder vi oss av potatis mjöl eller barn pucer för att få dom kritvita

har säkert missat hälten..

OK........då har jag lite ytterliggare frågor :angel: :)

Vilken nivå tävlar du på A, B, C, D ?

När du flätar svansen,,flätar du ända upp över svansroten eller bara upp till där svansroten börjar (nerifrån sett)?
När du bandar manen,,,menar du i småtofsar,,,som när man ska knoppa, fast man inte flätar?
Vad är peppy? Typ glansspray?

En hood vet jag vad det är men vad är sheets?

Tusen frågor men frågar man inte får man inget veta;)

Har du inga bilder?:)

Hola,

Tävling för mig är mest en pina. Men gör det ändå på enklast möjliga nivå för sakens skull typ...

Har numera bara bruna hästar. Alltid ansade i öron, nacken och hovskägg. Då är det enkelt. Märren= ridklasser av olika sorter... Bara rejält med rykt varje dag i någon vecka före tävling.
Kvällen innan man och- svanstvätt och därefter spraybalsam. Lackar hovarna på stallplattan så det torkar ordentligt. Får sova inne eller ute (det som gäller för årstiden) precis som vanligt.

På tävlingsplatsen, rotviskan, mjuka dammborstaren, pälsglans och bättra med hovlacket.

Inga flätor, lång man och svans.

Halter och Showmanship = åringen, lite mera puts så då blir det badning dagen innan därefter det vanliga samt putsar ev sgäggstrån. Vill inte klippa manen så då flätar jag, använder vanlig hårgele för att få det att ligga. Flätar på plats. Lite babyolja på mule, runt ögon på plats.

Syr alla kläder utom jeans själv.

Hänger ut dottern med ettåringen....

emtoo1.jpg

Stoet, håller på att groomas, hovlack kvar...

doc1.jpg

mvh Eva

Senast ändrad:

Har sett dina bilder förut............dina hästar är jättefina.
Särskilt åringen.
Har en själv fast en korsning. Han är mycket hanterad men har gått på bete sedan maj och visst har han hanterats men inte dagligen.

Är lite nervös över hur han kommer vara när jag tar hem honom.
Ska ställa ut honom i september och kommer ta hem honom i augusti för lite träning.

Din åring ser väldigt lugn och harmonisk ut...ser ut att accpetera allt.

Grattis till ett lyckat jobb......

Tips kanske????:angel:

Theci skrev:
En häst som skall ställas i Halter eller tävlas i pleasure grommas ungefär så här hos oss...

Dagen innan avresa till tävlings plats:

Badas super noga. ( schamponeras minst 2 ggr)
Vita hästar eller vita ben tvättas med blå schampoo

klipps i öron och ansikte, även näsan.

Hovskägg + "hov kanten"

Svansen jämnas till och flätas upp, hängs i svan spåse.

Manen klipps och bandas.

Hästen rycktas och besprutas med peppy på kroppen.

På med hoods och sheets samt benlindor

På tävlings dagen:

Hovarna lackas svarta.

Svansen bortsas ur och sprutas med peppy

Kroppen rycktas och peppyas.

manen rättas till.

ansiktet putsas av samt sminkas ( shine runt ögon, näsa samt ganacher)

Om hästen är vit på benen använder vi oss av potatis mjöl eller barn pucer för att få dom kritvita

har säkert missat hälten..
Är det inte förbjudet i Sverige att klippa/raka inuti öron och känselstrån runt mulen?

lakrits skrev:
Jag skulle vilja se bilder på era tävlingsgroomade hästar.....
Hur noga är ni när det gäller pleasure klasser eller halterklasser?
Ansar ni hästen jättenoga,,,,t ex håren på mulen, rakar vid hovkanten osv..............Lång man, kort man? Flätor, inte flätor?
Tala gärna om vad ni anväder för hjälpmedel osv..

Hur noga är det på tex D och C tävlingar?
Om man väljer att ha kort man på sin westernhäst,,,ska den vara klippt eller ryckt? Har fått för mig att den ska vara kortare än på "engelskt" vis(typ om man ska knoppa) stämmer det?
Hur gör ni med era hästars svansar, så långa som möjligt eller fint avklippta,,,i så fall om ni klipper,,,har ni någon viss längd?

Massa tips är välkommna.

(Om moderator anser att den ligger fel får ni flytta tråden men ansåg att det är lättare att få svar )
Gick en tävlingsteori kurs.
Tränaren sa att Quartrar skall ha manen klippt så att den är drygt 1 dm och så flätar man halva och resten blir tofs på varje fläta.
I Pleasure och Trail skall svansen vara superlång

-Å Tack så mycket! :)

Men du, oroa dig inte för mycket för din åring.. Det kommer att gå bra. Det viktigaste är att du bara är lugn, då går det fint.

Har inte tränat min i någon utsträckning alls.. :eek: Dock tog jag ledigt när hon föddes och bara satt i hagen i stort sett hela dagarna under en veckas tid. Sakta, lugnt och försiktigt kliat, petat och puttat runt som en andra morsa. Kan ju säga att det är den veckan som jag rider på nu, och lär göra i viss mån under resten av hennes liv.

Ledde på promenader under en kort period i februari-mars annars inget särskilt.

Borstar kanske en gång i veckan. Lyfter fötter ännu mera sällan. Går på bete sedan slutet maj så nu leder jag båda hem en stund varje eller varannan dag, där blir det ju lite ledträning.

För att återgå till din egen så är mitt bästa tips att gå ut och promenera. Vara noga med hästens position, inte stanna och beta eller bara göra det mysigt utan jobba med postioneringen. Gärna gå med den precis som om att du skulle visa den även om det bara är på grusvägen, i skogen eller i ridhuset för träningens skull.
Om åringen är ovan vid att ledas kan det vara klokt att en kompis rider din i skritt med på promenaden i början. Det är alltid lättare för en ung häst med lite stöd från en äldre.

Träna inte stillastående eller att ställa upp om det är mycket flugor, bromsar etc... då gör du det svårt för din åring. Bra tillfälle att ställa upp åringen är tex efter promenaden, när det är lugnt, på gången när du borstar mm. Var noga med att alltid ställa tillbaka åringen square.

mvh Eva

....och det är EXAKT därför som jag vill att du groomar åt mig jämt!!! :angel: :D :bow:

TACK för hjälpen igen! :bow:

Noop, inte förbjudet än, men det ligger som förslag från djurskuddsmyndigheten:devil:

Han är hanterad sedan han föddes och är/har varit jätteduktig.
Vi var med på en utställning förra hösten där han skötte sig dunderbra,,över all förväntan och han fick mycket beröm för sitt uppförande.

Vi har tränat och gjort ledövningar. Han går bakom mig eller bakom/brevid, stannar när jag stannar, svänger när jag svänger, backar utan att jag behöver ge tryck. Vi har även gått över bommar och mellan koner, nosat på lite pressening osv.
Han är van att stå uppbunden vid det mesta och har haft regelbunden hovvård.

Han är alltså mycket hanterad men vet ju inte hur han kommer vara efter betet.
Han står som sagt en bit bort och jag träffar honom en gång i veckan ungefär. Han har daglig tillsyn och blir klappad osv varje dag.

Men...som sagt...lite orolig är jag ändå eftersom det inte blir samma som tidigare...men det löser sig nog...

Tack för dina tips...

Fendi skrev:
Gick en tävlingsteori kurs.
Tränaren sa att Quartrar skall ha manen klippt så att den är drygt 1 dm och så flätar man halva och resten blir tofs på varje fläta.
I Pleasure och Trail skall svansen vara superlång

Det är inte förbjudet att rakacoh klippa i och kring öron samt mule. och dom amerikanska domarna föredrar det nog.

hehe okey..

Men har man en halter eller pleasure/hunter häst så har man oftare kortare mansamt att man bandar den....

wrangler skrev:
....och det är EXAKT därför som jag vill att du groomar åt mig jämt!!! :angel: :D :bow:

TACK för hjälpen igen! :bow:

:o Tack så mycket darling!!!!

Svar på dina frågor::

OK........då har jag lite ytterliggare frågor :angel: :)

Vilken nivå tävlar du på A, B, C, D ? AQHA-shower

När du flätar svansen,,flätar du ända upp över svansroten eller bara upp till där svansroten börjar (nerifrån sett)?flätar från svans roten och ända ned.

När du bandar manen,,,menar du i småtofsar,,,som när man ska knoppa, fast man inte flätar?Stämmer det. Doch har vi många många fler tofsar än vad det blir när man knoppar. ( har iof helst bara 13-15knoppar då) Men många mångabandade tofsar blir det.

Vad är peppy? Typ glansspray? Peppy är ett glans spray som fårhästarna att bådeblänka otroligt fint samt att den luktar såsmarrigt :O)

En hood vet jag vad det är men vad är sheets? Sheet är ett jätte tunt täcke

Tusen frågor men frågar man inte får man inget veta;)

Har du inga bilder?:) skaseom vi hittar bilder från förra showen..

Wrangler om du har några så lägg ut dom!!

Tack så jättemycket för svaren :)

Min häst har tidigare haft kort man när jag red engelskt men när vi började med western så sparade jag den och den blev ganska lång men tyvärr så såg den så sliten ut.

Häromdagen klippte jag av den , ca. 1 dm, och det blev mycket finare.

Ska ev. vara med i en tävling i september och ville ha lite tips och råd om hur det ska vara i groomingsvängen :)

Visserligen bara en D tävling men det är våran första och då vill man ju att allt ska vara fint och snyggt och rätt....

Bilder? Jag hade fullt upp med att visa häst! :angel: O du vet ju vad jag får för recensioner när jag står bakom kameran... :smirk:

Men kanske det finns nån på hemsidan till dom som fotade, horse and light eller va fasen dom heter? :confused:

åhåå jag har suttit här i en halv timmeoch försökt komma på vad dom heter. Tänkte om du hade några som Contrast mailat dig..

Bilder från senaste tävlingen.

Kopieradefrån en foto sida..

Wrangler och "loini"

namnls.jpg

ung hingsten

namnls2.jpg

"Smootsie"

namnls5.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur