Grönt kort - Säkerhetsregler vid hästhantering

Smulan75

Trådstartare
Nu ska jag ta grönt kort, men vid första kurstillfället fick vi häftet:

"Säkerhetsregler vid hästhantering samt definition av begreppet god hästhållning."

En del bra tips men ganska mycket som jag hajade till när jag läste. Bla att ta hästen ur boxen. Koppla på grimskaftet på grimman, locka hästen till dörren .. osv.
Travhästar kan lastas i grimma, galoppörer och ridhästar i träns.
mfl.

Insåg att det inte var många regler som jag följer :o

Någon mer som har åsikter om detta häfte?

Senast ändrad:
Sv: Grönt kort - Säkerhetsregler vid hästhantering

Smulan75 skrev:
Travhästar kan lastas i grimma, galoppörer och ridhästar i träns.
Har aldrig förstått det där varför kan travhästar lastas i grimma men inte ridhästar. Häst som häst är det väl det måste väl ändå handla om uppfostran :confused:.

:) När jag jobbade med galoppörer så lastade vi dem i grimma. Varför skulle man inte kunna det? Stod det någon anledning i det där häftet?

Jag anser det där häftet vara trams och till för de som inte uppfostrat sina hästar ;)

Sen, det där med 'travhästar kan lastas i grimma' etc. Det anser jag inte vara en RAS utan en HANTERINGSFRÅGA. När jag var på ATG i Täby så det kom fullblod på löpande band, åringar, tvååringar och vuxna. Hingstar och ston. De kom i grimma och de skötte sig prickfritt. Sen kom halvbloden, i träns och kedja och ganska upplivade och på tårna. Naturligtvis fanns det undantag åt båda håll, men generellt). Och svaret där tror jag helt enkelt är att fullbloden från banan är så vana med att ha sett alla möjliga saker och ting, medan ridhästarna har mer av 'skyddad verkstad'?

Jag lastar i grimma, är på klinik i grimma etc och muttrade om att jag var tvungen att ha träns på tvååringen hela dagen på permieringen och lasta i och av i träns´..

men det där säkerhetshäftet höll jag på att få magsår av irritation över allt 'dumt' som stod,e ller inte dumt, men ofta ONÖDIGT. Å andra sidan så är jag ganska petig med uppfostran av mina hästar och lär dem att öppen boxdörr betyder inte gå ut, att man kan stå både LÖS och uppbunden på stallgången, att man inte vandrar iväg förrän matte sagt varsågod osv. Så det skulle bara bli bökigt för mig om jag plötsligt skulle börja göra som i häftet. Men följer man det blir det ju nästan inget utrymme för misstag, men jag tycker det känsn bakvänt. Och att det är bättre att uppfostra hästarna än invagga sig i falsk trygghet som går i kras så snart det diffar någonstans.

Travhästar börjar ju hanteras betydligt mer och tidigare än ridhästar som oftast står ohanterade innan dom ska ridas in, jag erkänner att jag oftast lastar mina halvblod i grimma och grimskaft....

Även brukshästar och westernhästar kan hanteras och lastas i grimma. Jag lastar alltid i grimma.

På arabutställningar och arabhästtävlingar lastar vi alltid med bara grimma.
Jag lastar min arabhingst med enbart grimma och likaså avlastning.

Så håller med....det är helt och hållet en hanteringsfråga.....

mvh
Carina

Nu har jag inte läst just det häftet, men det förbundet tycker man ska när man fångar hästen i boxen, är ngt jag inte gillar.
Alltså att man ska locka den till sig. Och de anser att det är helt ok att prassla med papper eller locka med godis!.
I min värld så kan man då göra ett problem!
För har man en "översittarhäst" och börjar muta den, då kan det bli riktigt farligt anser jag! :crazy:

Undrar varför just travare lastas i grimma? :confused:
Och jag som ifrågasätter allt, anser då förbundet att en varmblodstravare som är omskolad till ridhäst kan lastas i grimma tro? :devil:

Jag lastar alltid också mina hästar i grimma. Av den enkla anledningen att mina hästar är både tillräckligt välhanterade och vana vid lastning.
Men däremot så lastar jag ibland andra hästar som jag misstänker jag kanske inte kan kontrollera i träns.

Undrar om förbundet menar att man ska lasta unghästar också i träns? Om de råkar vara "ridhästar" alltså.
Lite brutalt att vänja ett ettårigt halvblod med träns och bett och börja lasta den också... :smirk:

Det var genomgående dåligt med motiveringar varför man skulle göra på just de sätten. Ja jag undrade oxå hur man skulle lasta unghästar, stog inget om det. Jag brukar ofta ge min häst ganska mycket frihet i hanteringen, jag tycker han hanterar nästan alla situationer väldigt lungt och sansat om han själv har möjlighet och ser att jag litar på honom.

Mer exempel (ej ordagrant):
- Led hästen från sidan.
- Är du det minsta osäker använd stigbett när du leder.
- Använd grimma och grimskaft med kedja när du leder så blir det tryggare.
- När du sköter om hästens bak så ska du stå på sidan
- Är du osäker på hästen så lägg en halmbal eller ha en boxvägg mellan när du sköter hästens bakdel.
- Utsläpp: Led ut alla hästarna i hagen och vänd dem mot staketet, släpp dem samtidigt. (hur gör man om man är ensam??)

Min uppfattning om häftet är att den både dumförklarar hästen och människan. Det som står i häftet är i mina ögon inte god hästhantering, utan hantering utförd av en ovan, osäker hästmänniska som har ouppfostrade hästar. Den säger i princip att man inte ska lita ett dugg på hästen. Vilket jag tycker man ska göra för om inte människan kan lita på hästen hur ska då hästen kunna lita på människan? Ok man ska vara försiktig när man hanterar hästar men någonstans måste det finnas en gräns.

Smulan75 skrev:
Mer exempel (ej ordagrant):
- Led hästen från sidan.
- Är du det minsta osäker använd stigbett när du leder.
- Använd grimma och grimskaft med kedja när du leder så blir det tryggare.
- När du sköter om hästens bak så ska du stå på sidan
- Är du osäker på hästen så lägg en halmbal eller ha en boxvägg mellan när du sköter hästens bakdel.
- Utsläpp: Led ut alla hästarna i hagen och vänd dem mot staketet, släpp dem samtidigt. (hur gör man om man är ensam??)

Mina hästar skulle nog BLI besvrliga att hålla på med om jag började sådär. De skulle snabbt uppfatta att matte har fått en hjärnblödning och blivit rädd, och sen skulle det vara klippt ;)

Håller helt med dig!

Och man kan jämföra med att köra bil. Där fick jag på körskolan lära mig att man kan inte (och inte ska) vara på helspänn hela tiden.
Vilket jag tycker de regler du listade upp säger att man ska.
För ingen människa i världen klarar av att vara på helspänn hela tiden, det kommer leda till att när det väl blir en "situation" så är man avtrubbad.

Dessutom verkar det som om förbundet förutsätter att samtliga hästar i alla situationer reagerar lika...

Jezzie skrev:
Travhästar börjar ju hanteras betydligt mer och tidigare än ridhästar som oftast står ohanterade innan dom ska ridas in, jag erkänner att jag oftast lastar mina halvblod i grimma och grimskaft....

Islandshästar hanteras ofta ännu mindre innan inridningen än halvbloden, men jag har ända hittills inte sett en enda islandshäst lastas i träns. Inte ens alla de hingstar som jag har hanterat själv eller sett hanteras.

Min åsikt är att om man behöver ha träns för att kunna lasta hästen säkert är det något fel i ledarskapet mellan häst och ägare...

Det är det jag har svårt med i förbundet dom hanterar hästar som om dom vore rädda för dom. Om man hela tiden går runt på helspänn så är man ju helt blockerad den dag det varkligen händer något.
Jag har koll på vad min häst håller på med men hon får ansvaret att "ta hand om sig själv" och chansen att fundera om något är "äckligt" vilket gör att hon blir avslappnad. Den dag jag verkligen måste ta tag i henne och hålla i så blir det verkligen skillnad mot vanliga fall och därmed så behövs det inte så himla skarpa grejer.
För övrigt lyssnar min häst mer på en stallgrimma än på ett bett så när hon blir stressad kan man nog vara glad för att hon har grimma på sig, men alla hästar reagerar väl lika eller hur var det nu :D.

Virrade in mig igen och får som vanligt inte fram det jag vill ha sagt :crazy:.

Senast ändrad:

Kanske det som har genomsyrat strömshoms ridskola oxå, jag minns så väl att jag blev väldigt förvånad när det blev förbud mot att rida ut på långa tyglar pga olycksrisken.

Någon mer som har åsikter om detta häfte?
Var så säker, men det är lugnast att hålla tyst.
Häftet speglar ridsportetablissemangets hästsyn och är därmed logiskt.

LIA

Är det någon mer än jag som ser en koppling mellan den inställningen/utbildningsfilosofin och den stora marknaden för NH-kurser??? :angel:

Om du tänker på behovet av NH-filosofin, så har jag sett den kopplingen i många år.

LIA

Hjartagna skrev:
Islandshästar hanteras ofta ännu mindre innan inridningen än halvbloden, men jag har ända hittills inte sett en enda islandshäst lastas i träns. Inte ens alla de hingstar som jag har hanterat själv eller sett hanteras.

Min åsikt är att om man behöver ha träns för att kunna lasta hästen säkert är det något fel i ledarskapet mellan häst och ägare...
Jag som inte rider eller äger ett träns, ska jag låna ett då? Ett träns med bett alltså.

Smulan75 skrev:
Kanske det som har genomsyrat strömshoms ridskola oxå, jag minns så väl att jag blev väldigt förvånad när det blev förbud mot att rida ut på långa tyglar pga olycksrisken.

Fast det var ju efter en svår olycka. (och mesta olyckorna sker på lång tygel). Där tror jag det mer är för att de faktiskt har ansvar för väldigt många ungdomar, och föräldrar vill gärna ha någon/något att skylla på när saker händer.

Så i just DET specifika fallet kan jag förstå Strömsholm. Även om jag SJÄLV tar risken att skritta på lång tygel. Trots att jag har en kronisk ryggskada efter olycka vid just skritt på lång tygel..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka