Grönt bajs

S

SpaCe

Hej!:)

Hästen har grönt bajs, någon som vet vad det kan bero på?
Han är inte något konstig i magen annars, utan precis lagom "konsistens", men färgen är mörkgrön.

Han äter mycket lucernpellets och höet han får är väldigt grönt i färgen, kan det ha något samband?

Ska man åtgärda detta (hur)? eller är det inget farligt?

Sv: Grönt bajs

Färgen beror på vad hästen äter. Som exempel på sommaren när en häst går på bete så är det riktigt grönt och samma häst på vintern om den får mycket kraftfoder kan ha nästarn ljusbrunt.
Så det är inte farligt och inget man behöver göra något åt heller. Samma sak händer med dig själv att färgen påverkas av vad man äter. Fast man tittar kanske inte så mycket i den ändan ;)

Tack för svar :)
Är nog lucernet och det gröna höet som gör det då :)

Den enda gång som färgen kan vara tecken på något farligt är när den ser ut som blodkorv ungefär. För det kan vara ett tecken på inre blödning. Men det gäller alla inte bara hästar och är inte heller något som är speciellt vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 418
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 923
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur