"Grönskott" i bädd

J

jejje

Har för mig att jag någonstans har hört/sett att om groddar börjar växa i hästarnas bädd pga av tex havrespill så ska inte hästarna äta grönskotten.

Någon som vet om det finns någon sanning i detta och om det stämmer, vad är orsaken, giftproduktion?

Mvh
Anna
 
Sv: "Grönskott" i bädd

Jag har också hört att det skulle vara farligt för hästen att få i sig det, men inte direkt hur o hur farligt de sku va..

Ingen som vet??
 
Sv: "Grönskott" i bädd

Det är något ämne i havren som försvinner när den ligger, samma anledning som du inte ska ge nyskördad havre utan låta den ligga minst 3 veckor (har jag för mig att det var), tror inte det är giftigt men att en del hästar kan reagera på.

Mvh
Camilla
 
Sv: "Grönskott" i bädd

jag har också för mig att det är farligt för hästar att äta ofärdigväxt havre.
 
Sv: "Grönskott" i bädd

jag har också hört att det är farligt för hästen att äta dessa.

men om det kommer grönskott ur en bädd är det nog dags att se om sina mockningsrutiner
 
Sv: "Grönskott" i bädd

lundborg skrev:
men om det kommer grönskott ur en bädd är det nog dags att se om sina mockningsrutiner
Var min första tanke också;)... alltså, städa ur bättre så det INTE växer i bädden:smirk:
 
Sv: "Grönskott" i bädd

Har själv endast träffat på fenomenet tex om en box stått tom länge, typ över sommarn, med spån i. Bra att veta vad de e iaf..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp