Grönsåpa

K

Kryptonit

Lite frågor bara :angel::angel:

Om man ska schamponera in pållen med grönsåpa ska man späda ut det med vatten? Isf hur mkt?

Ska man även späda med vatten om man använder det vid mugg?
:bow:

Sv: Grönsåpa

Jag blöter först hästen och sen sprutar jag på såpa direkt ur flaskan. Sen är det bara att massera upp ett ludder och skölja av.

Ang mugg är jag inte säker. Men jag tror kompisen tog endast såpa och masserade in. Lät det sitta en stund och sen sköljde av. Hon använde även Yes diskmedel till mugg. Det funkade faktiskt.:angel:

Efter ha fått ett antal odugliga preparat utskrivna av veterinär, det ena dyrare än det andra lyckades jag bota min hästs mugg o rasp med grönsåpa. La ett regält lager på de angripna delarna som hon fick stå med ca 1 timme och "mjuka till sig". Tog sedan svamp och varmt vatten och massera in skum och på så sätt fick jag bort ruvorna utan att det gjorde ont. Sköljde sen med varmt vatten och torkade torrt. Tidskrävade men effektivt och billigt!

Tack så mkt :D

Men har läst (på buke) att man kunde använda såpa som sårvård, ska man späda ut ngt då el inte? :bow:

Jag tycker man ska vara försiktig med grönsåpa, då det är ett alkaliskt medel. Ska det vara såpa bör det vara Natursåpa = Neutralt medel.

Därför jag frågar lite! :angel:

Har hört lite delade meningar ang använda såpa el inte.

Jag har använt såpa till o tvätta mina hästar med i över 30 år, även använt det till mugg o mina hästar har inte dött av det. Dom har dött av ålderdom o en i tarmvred.

Ja då är ju såpan basisk med pH 10,5

Men ska inte ett riktigt hudvänligt preparat vara lite surt? På människor är väl huden sur. Surast "därnere" (jmf Lactacyd/intimtvål som ligger lågt, pH 3-4) :p

Varför vill du använda något medel alls? Om hästen bara är "naturligt" smutsig (svett/damm från stall/stöv) räcker det med att spola av med ljummet vatten.

Ja iofs men tänkte bara höra om era erfarenheter av användning av såpa. Skulle jag använda såpa skulle jag ta ytterst lite :)

Såpa är jättebra! Jag använder såpa till alla mina lädergrejor. Allt från sadel/träns/grimmor/skorna mm mm! Blir rent, mjukt och luktar gott :)

Däremot skulle jag inte tvätta hästen med det.

Varför inte? Hästen blir också ren och mjuk av det..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka