Grönpellets, torrt?

Qvistis

Trådstartare
Detta året har vi för tillfälligt ett hösilage med en riktigt dålig kvot alltså mycket proteinfattigt.
Stallet har valt att köpa in grönpellets som komplement till övrigt kraftfoder som ingår i hyran (havre, betfor och mineral).

Har jag fel eller är grönpellets typ som lucern och kan ges torrt?
Vet att vissa fodrar det torrt och vissa fodrar det drängt med vatten...

Har själv lagt några pelletsar i en stor spann med vatten och det dröjer en kvart tills pelletsarna delar på sig. Tycker inte att de sväller utan att det är mer som att de delar sig och blir en gröt av allt vatten.

Så hur skulle ni göra? Fodra torrt eller blötlägga?

Sv: Grönpellets, torrt?

Hade faktiskt blötlagt om det är mer än ett par dl. Är ju jättelätt att bara hälla på lite vatten. Brukar fodra nästan direkt, men är rädd att det ska bli foderstrupsförstoppning bara för att det blir så torrt när pelletsen suger upp en massa fukt i strupen och inte just för att det sväller och kanske blir lite större. Blöter tom typ kraffts pellets om det är mer än nån näve. Häller bara på vatten i krubban.

Jag ger gräspellets ouppblött, 1 kg fördelat på 2 tillfällen. Är man orolig att hästen äter för snabbt kan man lägga större stenar i krubban.

Jag hade inte gett större mängder torrt, mer än 1 dl/ måltid hade jag definitivt blött upp. Blöter upp allt pelleterat foder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka