Groenendael erfarenheter

frihetskansla

Trådstartare
Så alla människor med vackra belgare. Berätta lite!

Jag är mitt uppe i mängder av funderingar & skallebank.

Länge letat efter brukshund. Hela tiden varit helt insnöad på Schäfer.
Inte kunnat tänka mig något annat. Men nu har jag börjat ändra lite åsikt.

Jag är uppvuxen med schäfer. Alltid funnits bruksschäfrar i familjen.

Då kändes de som det självklara valet.

Men jag vill ha lite mindre & smidigare hund.

Vissa människor spärrar upp ögonen & tycker jag är heltokig som tänker tanken på belgare, medans andra talar väldigt varmt om dom.

Det är främst en grönis eller en terv.

Jag vill syssla med lydnad främst, lite spår kanske.
Ska funka bra i vardagen, inte vara helt hysterisk om man tar de lite lugnare en dag. Inte massa jaktlust(?!), sund & stabil.

Ja det vanliga.

Berätta lite om era :)

Sv: Groenendael erfarenheter

Grönis är den lugnaste av de 4 varianterna
Och inte alls lika arbetskrävande som tex en bruksmalle.
Vilket dock inte innebär att de inte kan jobba, finns bruks/lydnads/agility Champion inom de övriga varianterna också!
(Glöms ibland då alla bara pratar om bruksmallar)

Vill man ha en glad, följsam arbetsvillig, livlig hund med vallhundens samarbetsvilliga sätt, är de andra tre Belgarna ( Groenendael, Tervueren, Laekenois) ett utmärkt val..

Vill man däremot ha en högpresterande brukshund (med allt vad det innebär) så slår inget en Bruksmalle.
Bruks malle ställer ju också stora krav på sin ägare, de övriga är lite mer ”normala” så att säga.:)

Jo men grönis känns precis lagom. Tycker Mallen är en fruktansvärt vacker hund. Men jag vet mina begränsningar. Tror aldrig jag hade rätt ut en bruksmalle. Iallafall inte dom mallarna jag känner. Men dom säger att dom långhåriga är perfekta för en som vill ligga på en "normal" träningsnivå. Jag vill inte ha en maskin utan en kompis så att säga.

Men har oxå hört att dom är oerhört veka, ostabila & lätt blir mycket stressade. Men dom jag mött på har visserligen varit pigga & vakna hundar. Men inget utav övriga påstående har jag märkt.

Men om man jämför med schäfern. Är de ett lite kvickare & lite lättare (kroppsmässigt) alternativ?

Som alla raser finns det bra och dåliga individer, noggrannhet vid val av uppfödare och valp är första steget (och det är det ju på alla raser)
Miljöträning är jätteviktigt av Belgare som valpar, det är viktigare än allt annat, de måste få undersöka världen helt enkelt som valpar.

Ja finns ett talesätt ”tanke och handling är ett” fast för det mesta kommer handlingen först, tanken hum….:D

När jag var liten hade vi en grönis i familjen som sällskapshund. Kom från en inom rasen känd uppfödare med fokus på utställning mest dock gissar jag.

Tänker jag tillbaka nu i efterhand så tror jag vår individ var ganska vek. Inte särskilt intresserad av träning men å andra sidan var vi ju inga proffs själva heller, så man ska kanske inte klandra hunden.

Men jag har fattat det som att typ terven är en bättre brukshund än grönisen.

Hem okej. Då är kanske inte alla påståenden är helt osanna. Ska väl kika på lite kennlar. Vill helst ha en grönis tik. Terven tilltalar mig inte jätte mycket utseendemässigt.... *visslar*

Är det ingen här på buke som har en grönis just nu? Som kan dela lite erfarenheter :)

Jag växte upp med två groenendael, två halvbröder. De var otroligt olika. Eftersom jag var ganska ung och inte kunde så mycket om hundar så reflekterade jag inte så mycket över deras mentalitet då.

Nu i efterhand så har jag förstått att den äldre var ganska bra, tävlade högre spår och fick näst bästa resultatet för en groenendael någonsin på det mentaltest som motsvarar dagens MT vid den tidpunkten (sent 80-tal). Han var som jag kommer ihåg en sansad hund och han var lite för stor för sin ras. Var inte vad jag kommer ihåg överdrivet jaktintresserad, följde ofta lös med min mamma när hon red i skogen. Han blev dock skottberörd på äldre dar. Supertrevlig familjehund som snällt delade sina tuggben med mig :D Blev 12,5 år gammal.

Lillebrorsan var lite mer ett nervrak, framför allt väldigt ljudkänslig. Kom som omplacering till oss vid 10 månaders ålder. Presterade aldrig något mer än hoppa hinder på baksidan och fina resultat på några utställningar. Också en trevlig familjehund men med otroligt mycket energi (säkerligen understimulerad), förstörde en del som unghund, jaktidiot = svår att ha lös, extremt skotträdd och blev även rädd för andra ljud allt eftersom (micropipet, glassbilen, ljud på tv:n mm.) vilket självklart blev ganska jobbigt. Blev 15 år gammal.

Vet inte hur mentaliteten hos rasen är idag men man får antagligen välja uppfödare, linjer och kombination noga om man vill vara någolunda säker på att få en stabil hund.

Generellt är de ganska nerviga, men jag gillar dem.

Terven är enligt mig rätt fnattig, de är snabba som få, men huvudet hänger ju inte alltid med.
Vallar bilar, folk och fä om tillfälle ges.
Väl uppfostrad och bra gener är det dock den bästa ras som finns.

På nått sätt gillar jag dom oxå. Har en kompis som har 3 stycken. Alla underbara hundar som hänger med på det mesta. Vet den ena tiken vart lite jobbigt som unghund. Men om man tittar på schäfern så finns de ju en hel del nervvrak där med.

När man befinner sig såhär långt upp i Sverige så är de inte det lättaste att åka & titta på kennlar heller huxflux.

Men jag ska snoka lite. Jag tror minsann att det kommer bli en grönis tillslut.. Kan inte sluta titta på youtube klipp & google bilder. haha!

Har du FB? där finns två bra grupper med Belgare, bli medlem skriv/läs där så får du säkert alla svar på dina frågor.
De heter: den Belgiska fyrklövern resp NordBelg.
Många uppfödare resp vanliga hundägare är med där

Sålla, sålla, sålla och stöter du på en uppfödare som anser att utställningsframgångar är en garanti på att hunden har en bra mentalitet och att MH är ett nödvändigt ont som inte säger ett skit så spring för livet!
En av de större utställningsgrönisuppfödarna skrev en gång: "De bruksavlade är så jobbiga, kommer med saker hela tiden och vill bli aktiverade" och det säger väl rätt mycket om inställningen till denna BRUKSras :crazy: :banghead:.

En BRA belgare i rätta händer kan gå hur långt som helst och är oerhört mångsidig men de är tyvärr ganska få (om man undantar mallarna).
Tyvärr tycker jag att man ser rätt många dåliga hundar även i brukslinjerna med olika rädslor och ett mentalpaket som inte riktigt hänger ihop med t ex mycket stress. Visst "skall" en belgare ha stora reaktioner men den skall absolut klara av att avreagera på ett bra sätt och att koppla av när det behövs.

Och som någon skrev, miljöträning är a och o med en belgarvalp.
Man kan helt klart göra det enklare för sig än att skaffa en belgare men de är jäkligt roliga hundar att jobba med :d.

Jag kanner en tjej som har ett par tervar och kor IPO med stor framgang. Jag tror att hennes "Fluff" var arets basta Belgare forra aret. Den jag kanner av hennes hundar ar mycket stabil och villig att jobba, men inte alls pa samma satt som en Malle.

Hon var pa VM i Italien ocksa, jag tror de kom jatte bra for Belgare och nagonstans i mitten 'overall'.

Senast ändrad:

Jag och ex hade tre grönisar tillsammans, men de flyttade med honom då jag är borta för mycket, när det passar så är de ofta hos mig.

Första hoppetossan var en omplacering på 1.5 år som farit lite illa men en kalashund i övrigt. Gick ett lysande MH och fick väldigt fin muntlig kritik av testledaren. Älskade att åka till klubben och träna men gick lugnt och fint på gatorna i centrala Sthlm, hälsade på folk och gillade uppmärksamhet.

Tokfia nr 2 lade jag ner massor med arbete på att hitta, kommer från en mycket bra uppfödare som har exporterat hundar till och med till polisen i Belgien! Mjuk, vacker tjej som gärna smyger upp i sängen om hon får chansen. Tyvärr inte skottfast och har jobbigt med fyrverkerierna vid nyår "trots" skottfasta linjer bakom sig. Älskar att leka med fotbollar, grym på att fånga dem i luften.

Duracellkaninen nr 3 är en riktig tuffing, lysande MH och mkt snygg exteriör. Underbar metalitet, älskar folk och skulle passa utmärkt till skydd. Stor tjej och som valp var hon snubblande nära att göra mig galen många gånger, skulle vara överallt och helst samtidigt. Alltid pigg på upptåg och hjälper Tokfian slakta bollar och pinnar på löpande band.

Alla tre ligger/låg som ryamattor uthällda lite överallt när man är hemma men alltid på benen kvickt om det vankas mat eller gå ut.

Nordbelg finns på webben med så det behövs inte FB för att läsa och skriva där. Jag rekommenderar dig även att kolla på Belgarweb och att söka på SKK om det finns veterinära anmärkningar på de uppfödare och de linjer de avlar på samt kolla upp hur deras MH:n ser ut. Det finns skit som skryter om sina fina hundar men när man kollar upp linjerna så stämmer det dåligt och det finns guldkorn som inte tar lika mycket plats men som har mycket bra hundar.

Lycka till med ditt sökande och välkommen till underbara grönisar. :love:

En stor fördel med belgare är dessutom att de fäller bara två ggr/år, ser på grannens schäfer som fäller året runt och känner alltid samma lättnad. :D

För lite drygt 2 år sedan skaffade jag min första belgare, en groenendael tik. Visste inte riktigt vad jag gav mig in på när jag gjorde det. Visste att det var en arbetande och aktiv hund men hade hört en del negativt om rasen. Såhär i efterhand kan jag inte vara annat än nöjd. Min tik är en öppen och social tjej, trevlig att arbeta med eller bara ha som 'kompis'. När hon var liten var det fullt ös medvetslös (som alla valpar?) men som 1-2 åring har hon absolut inga problem att ligga hemma i lugn o ro och sova om det nu är det som står på schemat. Och det är en rolig hund, med lite små skojigheter för sig - för det är trots allt en belgare ;) Och belgare är aktiva, ser allt och vill arbeta, det ska man vara medveten om, och att hunden behöver få göra det för att den ska blir tillfredsställd (som många bruksraser eller andra raser också mår mkt bra av). I korthet - en mkt kul ras! (men kanske inte för soffpotatisen...)

Jag är uppväxt med grönis, så det är en riktig hund för mig. Han var snäll, stabil och lydig. En fantastisk hund i mitt minne. Han var min systers så hon tränade nog ganska mycket med honom, i övrigt var han en härlig familjehund som levde i ett hem med många barn och dagbarn. Och vacker som få var han. Jag hade gärna haft en själv, men eftersom att det är en brukshund med lite skärpa så skulle den inte vara i rätt händer hos mig. Jag har inga ambitioner att träna hund.

Min syster har haft en till senare men hon var ganska stressad och troligen pga ryggsmärtor som man upptäckte senare. Dock en trevlig hund i mitt tycke i övrigt, har inte lika mycket minne av henne då min syster flyttat hemifrån vid det laget.

Har träffat både terv och malle och tycker inte att nån av dem lever upp till min bild av grönisen. Den är i en klass för sig. :love:

Jag älskar grönisar. Det är min favoritras alla gånger.
Lättlärda, mysiga och fantastiskt vackra.

Jag lärde känna denna vackra ras första gången i Skåne 1995. Jag hade
hästen installad hos en uppfödare som tränade det mesta med dessa hundar.

1996 var jag guide på gotland när ett äldre par kom på besök. De hade med sig två tikar och efter en timmes guidning bad de mig vara hundvakt i 14 dagar, som blev 4 veckor. 6 månader senare ringde de igen då mannen hade avlidit och bad mig passa den unga tiken (tre år).

Jag tog hand om henne i sex månader och gick på kurser med henne. Då bad
de mig att ta över henne på riktigt och det gjorde jag.

Molly var en härlig hund. Hon var alltid med mig. Vi körde häst tillsammans och hon sprang med när hon kunde vara lös, Hon tog in korna åt oss och var en så fin individ. En fin kompis. Mitt ex köpte en egen hane från uppfödaren i skåne, Men vi splittade på oss när valpen bara var 6 månader så jag har inte en så stor erfarenhet av hannar.

Men min tik var fin. Saknar henne så.

Åh vad jag blev glad när jag hittade denna tråd. Är själv grönisägare (hane på tre år) och har hittat min ras helt klart. Du har fått många bra råd men tänkte komplettera lite med mina tankar. Läste att du skriver att grönisen är ”lagom” för dig. Då gäller det att du sållar bland uppfödarna för ja jag håller med att en bra bruksmalle är formel 1 men en grönis kan vara en nog så god tvåa. Min som ett exempel gjorde ett mycket bra MH när han var liten hoppas få plats att kora honom i höst. Syrran är uppe i elit i sök och vi hoppas kunna vara med och försvara släktens heder på tävlingsbanorna snart vi också hunden har förutsättningarna helt klart. Har en enorm jaktlust (såg att du inte ville ha det med jag värdesätter det med hänsyn till vad jag har honom till som är spår, sök och tävlingslydnad) Så om ju vill ha ”lagom” grönis gäller det att du letar reda på en ”lagom” uppfödning också annars kan du få, enligt mig en riktigt bra arbetsgrönis, och det kanske kan vara lite för nära bruksmallen som du valt bort. För som andra skrivit det finns en hel del hundar och uppfödare och det är en ras som kan mätas med riktigt bra hundar enligt min uppfattning när allt ligger på rätt plats så i och med den bredden gäller det att göra sin hemläxa tror jag så man hittar den som passar det man själv letar efter, mig tog letandet drygt 2 år och i efterhand är det är värt varenda minut. Lycka till och faller valet på en svart liten, grattis!

Din är ju toppenmysig! För visst är du H med N :)?
Hon har faktiskt fått mig att revidera uppfattningen om grönisar en del.

Ja visst är det H med N ;) Och vem kan detta var, H med S/L och N? =)

Och ja, visst är hon härlig =)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 681
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst