Grinig unghäst i boxen

mackan

Trådstartare
Nu är det dags att be om lite bukefalos råd och synpunkter igen!

Min 4,5 åring har blivit väldigt grinig i boxen sedan vi gick tillbaks till vinter rutiner med uppstallning och fodringar 4 ggr/dag. I somras när jag bara hade honom inne på kvällarna i samband med ridning var han som en ängel i boxen, trots att han fick mat samtidigt. Nu är han helt plötsligt riktigt grinig och sur, står och måttar i luften åt en rent av när man borstar på "fel" ställe, lägger på sadel, tar av täcke, eller när han helt enkelt bara är sur och vill tugga på sitt hö i fred som det verkar.

Vi har kollektiv stall med inte så gott om plats, så alla försöker att undivka att lägga monopol på stallgångarna och ha hästen uppbunden där, utan istället borsta och göra iordning i boxen så mycket det går, för att samsas om utrymmena.

Vad tror ni är bäst att göra i uppfostrings sammanhang i detta läge? Han får inte stå och klappra med tänderna och måtta mot mig! Men säger man till honom genom att fya eller boxa till honom i boxen så verkar han bara bli surare, i ett par fall har jag boxat till honom när han nafsat eller måttat, och då har han blivit riktigt förbannad och grinat och klapprat ytterligare, - dock tagit tillrätta visningen men helt klart inte till 100% eftersom han "svarar" tillbaks på tillrätta visning såhär. Dessutom blir han synligt osäker på mig och tror att jag ska boxa till honom igen vilket ytterligare bidrar till ytterligare dåligt humör hos honom som jag ser det.

Han är en ängel i alla andra avseenden, alltid öronen framåt och positiv positiv till att jobba, älskar att bli riden! Även ompysslad, men nu på senare tid när det gäller ompyssligen så är det synligen enbart om han är på "bra" humör.

Ska jag börja med att bara ha honom uppbunden i gången runt skötsel, eller hur kommer man bäst och effektivast tillrätta med det här? Han är allmänt tuff psykiskt så jag vill absolut inte att det här avartar till någon sorts makt strid mellan oss, han är 1,70 och skulle naturligtvis helt klart gå vinnande ur en sådan situation. Hittills har hans mentala styrka enbart varit positiv och det är jag som bestämmer i hans värld, men jag kan se hur situationen lätt skulle kunna avarta så att säga och vill undvika det till varje pris.
tack för råd och tips!

(PS! Våra hästar går ute från 9.00 till 16.00 så de står inte inne dagarna i ända, om någon undrar om det är därför han är sur.)

Senast ändrad:
Sv: Grinig unghäst i boxen

Snälla. Spydiga kommentarer undanbedes vänligen. Liksom okonstruktiva svar som detta. Tack......

Jag skulle tro att det han reagerar på är just innetiden, tyvärr. Hur har han haft det innan, förra vintern t ex?

9-16 är inte de sämsta utetider man kan tänka sig i ett inack.stall, men det ger ändå 17 h i box. Utan speciellt mycket att göra. Och för en unghäst kan det bli väldigt långrandigt och de blir då griniga av överskottsenergi och ren frustration. Dina problem kom ju just i samband med uppstallningen så jag är rätt säker på att du har svaret där. Kanske kraven också ökats efter betet så han inte riktigt hängt med mentalt och kroppsligt, det är en rätt stor herre och de kan vara valpiga och växa rätt sent och man får gå långsamt fram med dem.

Det jag skulle prova eftersom jag antar att du inte kan påverka utetiderna är att för det första ge honom fri tillgång på stråfoder i boxen, så han iaf kan äta hela tiden (har nåt att göra), sen prova sätta upp pinnar att gnaga på, kanske en sån där boredom braker leksak eller en sådan där stor boll som man fyller med t ex pellets och så ramlar några pellets i taget ut när hästen puttar på den. helt enkelt se till att han iaf kan miniaktiveras inne.

Att bråka på honom tror jag inte på eftersom det är en ung herre och du enligt mig hars varet på varför han gör så mitt framför näsan. Däremot så skulle jag försöka ha honom uppbunden så han inte kan måtta med tänderna åt dig, och lugnt men bestämt med rösten tillrättavisa när han måttar. Hur pestig de än tycker det är att stå inne så får man aldrig hota en människa liksom.

Sen, fundera som sagt på om du höjt kraven, om det kanske är lite för mycket för honom just nu och han behöver få vara ifred ett tag och smälta det han lärt sig?

Hej - tack för konstruktiva råd. Ska börja binda upp i gången, han är jättesnäll att ha uppbunden, så det får bli det som gäller.

ang utetiderna så har du rätt i att de inte går att påverka. Han har gott om foder i boxen, står på halm, men är inte särskilt intresserad av det. Han har stått inne mycket mer tidigare i livet (fullblod från Täby och förra ägaren hade också mycket mera uppstallning, men jag tror han kanske reagerar ändå vi har haft dem ute i en kilometer stor hage dygnet runt hela sommaren och han har verkligen levt livet...) Det är väldigt svårt att uttrycka sig så folk förstår, - det är inte så att han är ngt argt monster helt plötsligt. Han är glad och go för det mesta, har bara noterat att han blivit surare runt hantering i boxen på senare tid. Om som du säger, han får ju inte stå och hota och hålla på.
När det gäller arbete så tvivlar jag på att han är tagen för hårt. Har bara haft honom sedan i juni och verkligen tagit det lugnt, mest lullat på i skogen och lite lättare markarbete samt tömkörning. Har ej ändrat detta sedan vi tog in, utan planerat att höja nivån och bla träna för tränare med start nästa månad.'Tack igen för tips.

Senast ändrad:

Om jag var du skulle jag snarast se mig om efter ett stall med mer utevistelse, alt. satsa stenhårt på (och lyckas med) att påverka utetiderna i det stall du står nu. För det du beskriver är tecken på en häst som verkligen, verkligen misstrivs med att stå inne så mycket.

mackan skrev:
Han har gott om foder i boxen, står på halm, men är inte särskilt intresserad av det. Han har stått inne mycket mer tidigare i livet (fullblod från Täby och förra ägaren hade också mycket mera uppstallning, men jag tror han kanske reagerar ändå vi har haft dem ute i en kilometer stor hage dygnet runt hela sommaren och han har verkligen levt livet...)

Nu plingar det en klocka här..fullblod som gått löp, komemr in från betet och är mer och mer sur och grinig och inte speciellt matintresserad..

Hur gick invänjningen från bete till installning (hö etc) till? Kan din herre måntro ovanpå 'det andra' ha ont i magen? Forskning visar ju att det är vaaaanligt med magsår på galoppörerna (antagligen både beroende på foderstaten och den stress de faktiskt utsätts för)

Han har aldrig startat och såldes från täby innan han fyllde tre. Sen har han stått hos privat ägare som ridhäst. Vi hade en väldigt lång övergångs period med utevistelse 8.00-19.00 och sen fick de hö över natten osv, så det är inget med magen. Han är inte intresserad av halm, det är det jag menade, men han äter hö och kraftfoder så det står härliga till, han är mycket matglad och rund och fin. Han mår inte dåligt, han är bara sur när man borstar och sadlar och tar av och på täcket.Jag pratade med en bekant idag som sa att hennes häst var lika dan just i övergången från sommar till vinter rutiner, men att det blev bättre efter någon månad, så jag hoppas det kan stämma även på min grabb som i motsats till vad folk verkar missförstå här, är en glad och positiv grabb som inte är sjuk och som älskar att jobba, men som som sagt blivit lite grinig runt borstning, sadling och täcken av och på, annars har öronen framåt och är hur glad och go som helst!

Om vi bortser från vad folk tycker och inte tycker om vårt stalls vinter ute tider i hagen, så var jag bara ute efter ha rent ut sagt uppfostrings och hanterings råd runt faktumet att han nu är lite grinig runt vissa moment. Jag vill inte behöva försvara vårt stalls ute tider då jag själv dessutom är väl medveten om och tycker att de gott kunde vara längre. Men nu är det som det är, och jag tycker trots allt inte att de är de värsta tider som finns, att gå ute 7 timmar om dagen. så snälla skäll i såfall på de som har sina ute 2-3 timmar istället för det finns det gott om.

Senast ändrad:

Men om utetiderna är orsaken till problemet, varför då söka metoder att blott kväva symtomen? Det handlar inte om uppfostran eller hantering, utan om att hästen inte trivs eftersom dennes grundläggande behov inte uppfylls. Givetvis finner sig de flesta hästar i det efter ett tag, men jag begriper inte varför de skulle behöva göra det.

Mera mat + se över tänderna
Hästar behöver få chansen att äta sig rejält mätta +småknapra över dygnets alla timmar. Många inack.stall pytsar ut några kilo hö per häst till lunch men det förslår ju inte alls denna tid på året när inte gräset tillför något.
Unghästar kan även bli väldigt griniga när de skiftar tänder, men det är ju då av övergående natur.
Att skapa en meningsfull, trevlig hagvistelse i leran,blåsten, mörkret är för många av oss inte det lättaste men självklart skall hästarna gå ute. Men att angivna timmar är "för dåligt" tycker jag beror på vilka förutsättningar man har i övrigt, rids hästen ordentligt varje dag + pysslas om + går i hagen enligt tiden ovan har den ändå det väldigt mycket bättre än de som går ute max fyra timmar per dag eller inte alls, alternativ står på sura bäddar i för små vindskydd i dåligt skötta lösdrifter. Allt har sina ytterligheter och man försöker väl skapa en så bra miljö som möjligt utifrån de förutsättningar man har.
Nin

mackan skrev:
Han mår inte dåligt, han är bara sur när man borstar och sadlar och tar av och på täcket.Jag pratade med en bekant idag som sa att hennes häst var lika dan just i övergången från sommar till vinter rutiner, men att det blev bättre efter någon månad, så jag hoppas det kan stämma även på min grabb som i motsats till vad folk verkar missförstå här, är en glad och positiv grabb som inte är sjuk och som älskar att jobba, men som som sagt blivit lite grinig runt borstning, sadling och täcken av och på, annars har öronen framåt och är hur glad och go som helst!

PÄLSFÄLLNING!

Jag tolkade det som att han generellt blivit grinigare, men nu specificerade du det ju till att vara vid borstning, täckning och sadling. Och det är typiska lägen att reagera för en häst som är bekymrad av pälsfällningen och pälssättningen. Vissa blir otroligt känsliga i huden när de fäller och vill inte att man rör dem alls. Mitt förra sto svankade så man allraminst trodde hon brutit ryggen bara man drog en borste över ryggen på henne när hon fällde.

Ge honom B-vitamin just in case, och så skulle jag låta honom få ledigt ett par veckor, från både borstning och sadel (helst täcke med om det går men det kan ju vara knepigare). Det går över på ett par veckor.

Efter att ha läst igenom alla svar så kan jag kanske inte komma med något absolut svar men du kan få lite kött på benen :smirk:

Jag har ett sto, lika gammal som din valack, hon är 176 cm, går ute från 6 på morgonen till 19 på kvällen och är född och uppvuxen hos mig. Jag har mkt halm i boxen och hon har fått mat så det räcker :D Hon har även fått B-vitamin utan någon som helst effekt...
Sedan hon var 2.5 år (alltså 2 år) har hon ändå betett sig precis som din. Eftersom jag har hållt på lite med NH är vi väldigt klara över vem av oss som är ledare (jag).

Det jag efter många konflikter har insett är att hon betraktar boxen som sitt revir, stenhårt! :idea:
Jag får vara där på nåder och numera vandrar jag omkring där utan att behöva ha ögon i ryggen men ett tag (hon var dräktig förra innesäsongen) gjorde hon faktiskt utfall mot mig. Numera visar jag henne den hänsynen att jag ALDRIG stör henne medan hon äter och då går det bättre.
Men eftersom det funkar i gången för mig också så ser jag det sällan som nödvändigt att klampa in i hennes revir för att borsta och hon tycker det är helt ok med kvällsvisitation, täckespåklädning och att jag pysslar med fölis.

Lycka till

Senast ändrad:

Tack Grimman och även Nin för svar och råd. På hur han äter och aktiveras kan jag svara till Nin att han får massor med mat som han glatt äter, är rund och go i hullet, och att det är 5-6 dagar/vecka som han antingen rids eller aktiveras i någon form- och då efter att de kommit in 16.00. Han älskar att jobba och när det händer saker, och i och med att jag gör saker med honom på kvällarna så förlängs hans dag även om de kommer ifrån hagen 16.00. Tack även för dina vettiga synpunkter i övrigt.
Känner mig lite dum som inte tänkt på att det ev eller iallafall delvis kan ha att göra med pälsfällning. Det är nog kanske en kombination kan jag tänka av det och ev revir - när jag haft honom i gången uppbunden istället i går och idag så var han som en ängel, bara någon liten sur min över borsten på vissa ställen. Nästan som han var lättad över att inte behöva sura i boxen!

Tack igen för goda råd och för att ni delar med er av erfarenheter!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka