grimma på föl

L

Lia Dalefur

Jag har ett islandsföl på 6 månader som är jättetrevligt och klarar av att stå i box utan mamma och det funkar jättebra att borsta henne. Men det finns ett litet problem..när hon var ca 2 månader och skulle transporteras till våran gård gick det lite väl dramatiskt till när hon skulle få på grimman, så såfort hon nu ser den blir hon smått panikslagen. Brukar försöka klappa henne med den och låter den hänga kring min midja för att hon ska vänja sig vid den men det har inte gett några större framsteg...är det någon som har något bra tips? vill hellst undvika att tvinga på henne grimman.
tack på förhand:)

Sv: grimma på föl

Det ar bara att ta sig tid och vara envis som en gammal get. Jag har hittills inte stott pa ett enda fol som bara vantat pa att antligen fa pa sig grimman (eller lyfta hovarna, lastas, eller annat som vi vill ha dem till att ga med pa).:angel:

Lek & pock (kanske kan du ha mamma hast som lugnande bredvid?) och nagot gott att tugga pa och sa ar det bara att satta pa grimman (protesterar folet sa far man vara bestamd - ta hellre protesten nu an nar hasten ar fullvaxt). Observera att jag med bestamd inte menar elak, utan just bestamd.

Lycka till! :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Det ar bara att ta sig tid och vara envis som en gammal get. Jag har hittills inte stott pa ett enda fol som bara vantat pa att antligen fa pa sig grimman (eller lyfta hovarna, lastas, eller annat som vi vill ha dem till att ga med pa).:angel:

Lek & pock (kanske kan du ha mamma hast som lugnande bredvid?) och nagot gott att tugga pa och sa ar det bara att satta pa grimman (protesterar folet sa far man vara bestamd - ta hellre protesten nu an nar hasten ar fullvaxt). Observera att jag med bestamd inte menar elak, utan just bestamd.

Lycka till! :laugh:

okej, tack så mkt:)

Håller med Oceanien, det är bättre att ta det hela nu när hon är förhållandevis liten, och det är ju så att hon måste lära sig att ha grimma.
Ofta är det lättare att vara två när man grejar med ett föl, en som står snett bakom och "motar" om fölet försöker smita undan och en som fixar med grimman.
Ta det lugnt och följ med i hennes rörelser så långt det går, det är alltid svårare om det blir en dragkamp. Lirka och prata, smek henne över mankammen. När hon väl har grimman på, låt henne stå med den tills hon är lugn och har börjat äta med den på. Att äta är alltid lugnande för en häst. Försök att ta på grimman så ofta som möjligt så att det blir en vana och ett naturligt moment i hanteringen.
Har du väl börjat försöka få på grimman måste du genomföra det hela, föl lär sig otroligt snabbt att det går att komma undan!

Liknande trådar

Träning Jag håller just på att lastträna min häst. När jag köpte henne (11 mån sen) var hon panikslagen för transporten, hon reste sig och hade...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama