Det finns grilltrådar, en rätt färsk sedan i höstas tror jag, sök och du skall finna.
Själv har jag en mellanstor halvgammal Weber Spirit gasolgrill och en liten portabel Weber Go-Anywhere kolgrill. Har tidigare haft både Landmann och andra fabrikat men varit missnöjd med både konstruktionslösningar och framför allt materialkvalitet. Genesisgrillen är väl 8-10 år nu (köpt begagnad) och har nog lika mycket kvar om jag tar hand om den.
Gasolgrillen passar mig perfekt för vardagsbruk, en tisdag efter jobbet är frågan oftast inte huruvida kol eller gas ger godast smak, utan huruvida man ska grilla överhuvudtaget eller bara lägga köttet i stekpannan. Då är gasol svårslaget praktiskt och smidigt helt enkelt. Valet blir alltså mellan gasol eller inte-kol som jag ser det.
Den lilla kolgrillen är helrätt för utflykter, husvagnsmiddag och liknande, eller som extragrill hemma när det behövs litet mer kapacitet. Och visst, jag föredrar smaken av kolgrillat före gasgrillat om det kommer till en ren A/B-jämförelse.
Skulle jag skaffa en (1) grill idag så skulle jag göra precis som sist - kolla efter begagnad Weber gasolgrill. Hade tidigare en Q3000, Q-serien är inte dum alls och är väldigt populär, annars är de mer traditionella Spirit-modellerna rätt lagom. Jag hade valt att köpa en begagnad sådan Nästa grill jag köper är förmodligen en Weber kolgrill av mellanmodell, kanske en Master-Touch, som komplettering hemmavid.
Sedan finns det förstås andra fabrikat än Weber och Landmann, även om de två nog har i princip hela marknaden, men i den billigare änden av spektrat finns en del rena no-name produkter med ännu lägre kvalitet. Det kan ju ändå vara rätt val för den som prioriterar pris och där livslängden inte nödvändigtvis är jätteviktig. I den övre änden finns en del ffa amerikanska tillverkare där kanske Broil-King är mest spridd i Sverige.
Gasolgrillen passar mig perfekt för vardagsbruk, en tisdag efter jobbet är frågan oftast inte huruvida kol eller gas ger godast smak, utan huruvida man ska grilla överhuvudtaget eller bara lägga köttet i stekpannan. Då är gasol svårslaget praktiskt och smidigt helt enkelt. Valet blir alltså mellan gasol eller inte-kol som jag ser det.
Den lilla kolgrillen är helrätt för utflykter, husvagnsmiddag och liknande, eller som extragrill hemma när det behövs litet mer kapacitet. Och visst, jag föredrar smaken av kolgrillat före gasgrillat om det kommer till en ren A/B-jämförelse.
Skulle jag skaffa en (1) grill idag så skulle jag göra precis som sist - kolla efter begagnad Weber gasolgrill. Hade tidigare en Q3000, Q-serien är inte dum alls och är väldigt populär, annars är de mer traditionella Spirit-modellerna rätt lagom. Jag hade valt att köpa en begagnad sådan Nästa grill jag köper är förmodligen en Weber kolgrill av mellanmodell, kanske en Master-Touch, som komplettering hemmavid.
Sedan finns det förstås andra fabrikat än Weber och Landmann, men i den billigare änden av spektrat är det mest rena no-name produkter med ännu lägre kvalitet. I den övre änden finns en del ffa amerikanska tillverkare som