Griffelbensfraktur

ac79

Trådstartare
Tänkte starta en färsk tråd om griffelbensfraktur. Har nämligen en ridhäst här hemma på gården som fått den diagnosen. Detta uppkom av en spark.
Hur har det gått för era hästar med denna diagnosen? I gångsättning ? m.m jag vill veta allt.
Jag ska åter till klinik den 28 februari.

Senast ändrad:
Sv: Griffelbensfraktur

Nu är det väl 10 år sedan min dåvarande häst gjorde samma sak.

Vi upptäckte att han var jättesvullen på insidan av frambenet en morgon men inte alls halt. Åkte in och kollade och röntgen visade att spetsen var av. Troligen hade han lyckats göra det i boxen på natten :crazy:

Då han inte var halt och det var en så pass liten bit som var av fick jag två val av veterinären, antingen operera på en gång eller så kunde vi vänta lite så jag skulle kunna rida YR-SM i dressyr som gick några veckor senare. Eftersom SM var samma helg som jag skulle ta studenten samt att jag tyckte det kändes obehagligt att rida på en häst med en skada (även om han inte hade ont) så valde vi att operera snarast.

Kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan var igång men det kan inte ha tagit så lång tid för jag minns att vi var ute och tävlade igen under sommaren.

Hästen ifråga fortsatte tävla dressyr på St Georg-nivå i flera år till efter detta innan han pensionerades pga ålder :)

Solskens historia :) Hoppas det går lika bra för oss. Tack för svar. Hur lade du upp igångsättningen?

När min dåvarande häst hade griffelbensfraktur så hade spetsen (ca 3 cm av den) flyttat sig så den pekade ut från benet, ganska rejält - såg ut som ett plötsligt uppkommet stort överben. Den fick vi operera bort.
Nu var det dessutom så att hon var dräktig då, plus att en klantig hovslagare (det var innan jag själv utbildade mig) gjorde att hon trampade in en söm rakt in i hoven - vilket hon var halt av i över ett halvår efteråt - så det var ju aldrig tal om någon särskild igångsättning direkt efter frakturen. Men när hon sen väl kom igång hade hon inga mer bekymmer från just det benet.

Jag ska tillägga att han är opererad på kliniken, och vi ska på återbesök den 28 februari.

Haft två hästar med det, ingen opererad, båda blev helt återställda efter en tid (det tar ju några månader att läka ett benbrott..), och tävlar för fullt igen utan andra problem än en liten knöl där själva skadan var. Så om det inte är något konstigt borde din häst bli helt frisk!

Jag kommer inte ihåg detaljer tyvärr eftersom det är så länge sedan men det var lite vila och sedan lugn igångsättning med skritt och sedan vanlig ridning som efter en vila.

Kom på efter att jag skrivit igår att han efter operationen åkte på en lättare kotledsinflamation i sitt friska framben, pga snedbelastning i samband med skadan. Det gjorde att det tog lite längre tid än beräknat att komma igång. Tror han skadade sig i Mars och vi tävlade som sagt igen under sommaren.

Har varit med om tre frakturer. Två självläkte utan problem efter någon vecka i sjukhage. Den tredje opererades och läkte helt okomplicerat. Har inte märkt något negativt på någon efter skadorna.

Jag hoppas verkligen att jag har samma tur med min häst :-)

Har haft en häst med griffelbensfraktur där det inte gick bra tyvärr.
Men denna hästs fraktur satt väldigt nära leden, och det bidrog till att läkningen var så dålig.
Trots lång boxvila (först på klinik i två veckor) läkte frakturen aldrig helt, utan hästen var fortsatt halt och togs bort ca 5 månader efter skadans uppkomst.

Hoppas dock det går bra för din häst! Som jag förstått det så är det oftast väldigt god prognos om inga leder är inblandade.

Min häst hade en griffelbensfraktur för över två år sedan efter en spark i hagen. Hittade henne i hagen en dag jätte halt, hon hade även ett sår ända in till benet så det var mycket blod. Blev att åka in till klinik nästa dag för röntgen rengöring av såret osv. Så det visade sig att det var en fraktur i griffelbenet, men det blev ingen operation då frakturen var för högt upp. Det blev dock nästan 3 månaders boxvila innan det läkte helt, samt noga rengöring av såret varje dag. Hade henne självklart lindad, på grund av såret, men lindade även andra bakbenet som stöd då hon blev väldigt svullen av att inte kunna röra på sig.
Blev några återbesök till kliniken men det läkte som det skulle och sen kunde jag börja sätta igång henne igen. Tog det lite försiktigt så klart, med skritt i några veckor först. Hon skadade sig i Augusti, i April nästa år var hon helt igång igen. Hon är i dag fortfarande helt frisk och har aldrig märkt att hon skulle ha ont eller något efter frakturen, det enda som finns kvar är ett litet överben. Hoppas det går lika bra för er. :)

Ja detta låter ju himla bra det. Hoppas verkligen att jag har samma tur med min valack. Jag gav honom en extra månad att vila. Men jag kanske ska linda det andra benet som stöd. Jag är så himla nervös att det inte ska gå vägen. Men jag måste slå bort de tankarna.

Ja, jag vågade liksom aldrig ha några förhoppningar eftersom jag inte visste säkert om hon skulle bli helt återställd. Var inställd på att hon kanske inte skulle kunna ridas som förut igen. Men hon blev ju helt återställd, har även varit ute och tävlat och sånt efter det. Men jag var också lite nojjig när jag skulle sätta igång henne igen, tog det nog långsammare än vad som egentligen var nödvändigt, för att vara på den säkra sidan. Försök att tänk positivt utan att ha allt för höga förhoppningar. Men prognosen på griffelbensfraktur brukar ju vara ganska bra, om det bara läker ihop rätt så blir det oftast inga problem. :)

Veterinären bör kunna tala om för dig utifrån hur röntgen ser ut, huruvida det finns befog för oro eller ej. Griffelbensfrakturer är helt avgörande var frakturen sitter och om flisor slagits loss etc etc, eller om det bara blivit ett brott och benen fortfarande läks "i läge" osv.

Min nu 14 åriga valack fick en griffelbensfraktur på ena fram som 8 åring. Märktes bara som en svullnad, som jag valde att åka in och kolla upp. Ingen hälta och inget böjprovsreaktion heller. Var dock bra att jag åkte in och fick det upptäckt, för det är ju tex rätt olämpligt om hästen som då gick hoppträningar tex, skulle ha slagit på sig med frakturen oläkt.... som det nu blev så behövde jag inte göra ngt annat än att jag skrittade honom i 4 veckor och undvek branta backar när jag skrittade. Ingen sjukhage eller ngt heller.

Han har aldrig haft problem av den skadan, som läkte helt okomplicerat och fint.

Han har aldrig haft problem av den skadan, som läkte helt okomplicerat och fint.

Mad all respekt för dig men här har du fel,, alla griffelbens frakturer som inte medför operation leder ofelbart mer eller mindre till komplikationer och avvikande belastnings förfarande för hästen.

Kanske inte alltid så att ryttaren/hästägaren märker av det men som hovis så framgår det eftersom hästen vägrar ta upp belastningen i benets styvaste riktning. Dessutom kommer den uppvisa osymmetriska belastningsförhållanden i själva hoven trots att den är verkad och skodd i fysiologisk balans.

Tyvärr så är det bara så sanningen ser ut.

Aldrig ngnsin hört av ngn veterinär och heller aldrig erfarit . Vad skulle problemen vara menar du om en spricka/ren fraktur på rätt ställe läker fint och aldrig påverkar ngn led ? Griffelbenet är ju inget som öht har en funktion hos hästen .

Jag lovar dig att min häst varken blivit påverkad varesig hov, belastningsmässigt eller på annat sätt i varken ngn veterinär eller hovslagares aspekt . Blir lite milt förvånad av ditt uttalande .

Har heller aldrig hört något om det. Min veterinär sa att benet snarare hade blivit starkare än förut, eftersom det hade bildats mer ben när det läkte, än vad som fanns innan.

*kl*

Ved griffelbensfrakturer är det oftast inte själv frakturen på griffelbenet som är problemet utan mer att frakturen/det läkta benet som ofta blir lite större än innan, påverkar och till exempel trycker på gaffelbandet som i sin tur blir inflammerat/skadat.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 248
Senast: skiesabove
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 585
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 737
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 374
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare