Griffelben

LisaRako

Trådstartare
Vi har en islandshäst som i perioder varit lite halt. Hon blev jagad mycket i början av flocken...men har nu kommit in bra. När hon nu skulle börja ridas efter en lång period av vila som berodde på annat....mänskliga faktorer... (ca 2 år) så märkte vi att hon haltade i traven. Vi åkte då till veterinären och dom konstaterade att hon hade haft en fraktur på griffelbenet som har läkt ihop av sig självt. Hon var säker på att hästen inte har ont och lider av detta. Men haltandet forsätter i traven. Har nån erfarenhet av detta? Hur ska vi träna upp benet? Tacksam för svar.

Om griffelbenet läkt ihop av sig självt så kan pålagring bildas som stör leden beroende på hur frakturen sig ut och var frakturen fanns på griffelbenet.

Det går inte att svara på vad som kan vara fel annat än att är hästen fortsatt halt måste ni givetvis utreda den igen veterinärt för att hitta problemet.
Jag hade omgående sett till att kolla upp detta .

Det finns inget sätt att "träna upp benet" . Är hästen halt måste en diagnos ställas !

Antar att hästen är röntgad? Hur ser det ut?

När min häst hade griffelbensfraktur för några år sedan sa veterinären att det unger läkningsprocessen kan bildas lösa benbitar, därav min fråga.

Vad säger veterinären om hältan? Denne borde ha en tanke om varitfrån den kommer och hur hästen ska rehabiliteras.

Veterinären trodde att hältan berodde på att hästen är otränad och stått väldigt länge. Röntgen såg ut som så att inga lösa benbitar fanns. Skadan är gammal. Jag kan med tycka att det är lustigt att hon haltar men inte ska ha ont.....kan det bero på stelhet? Att hon mer är rädd att det ska göra ont? Letar efter halmstrån

Veterinären trodde att hältan berodde på att hästen är otränad och stått väldigt länge. Röntgen såg ut som så att inga lösa benbitar fanns. Skadan är gammal. Jag kan med tycka att det är lustigt att hon haltar men inte ska ha ont.....kan det bero på stelhet? Att hon mer är rädd att det ska göra ont? Letar efter halmstrån

Som sagt - sluta leta halmstrån .
Nej - en häst är inte halt för att "den är rädd att det annars gör ont som tidigare osv" !
Är hästen halt måste ni självklart ur djurskyddsaspekt låta en veterinär titta på hästen igen och ffa inte belasta den/spekulera om att "stärka den" i arbete så att Hältan skulle försvinna osv .

Du får ursäkta men jag blir genuint arg över dessa frågor .

Oavsett skälet till hältan kommer ju hältan att skapa nya hältor eftersom hästen kommer snedbelasta sig. Är hästen halt kan den inte tränas utan att med säkerhet skadas/ridas sönder.

Nä, en häst är ju inte halt för att den är otränad, hur skulle man någonsin kunna sätta igång dem då?
Om den har en "rörelsestörning" så kan det möjligen bero på spända/obefintliga muskler, men först måste man utesluta att rörelsestörningen inte orsakas av smärta.
Min ponny har vi felsökt i fyra (!) år innan en ny veterinär noterade en "rörelsestörning" (dvs att han inte fick fram ena frambenet lika mycket som det andra) och det visade sig vara en ledinflammation i bogleden (dvs smärta) som var orsaken till rörelsestörningen.
Nu efter fyra års krånglande med olika hältor är han förståss ganska oliksidig och dåligt musklad, så nu tar vi hjälp av en ET för att mjuka upp musklerna medan vi sakta och försiktigt bygger upp honom på ett hållbart sätt.
Men inget av det hade ju hjälpt om man inte blev av med inflammationen i leden först.

Som sagt - sluta leta halmstrån .
Nej - en häst är inte halt för att "den är rädd att det annars gör ont som tidigare osv" !
Är hästen halt måste ni självklart ur djurskyddsaspekt låta en veterinär titta på hästen igen och ffa inte belasta den/spekulera om att "stärka den" i arbete så att Hältan skulle försvinna osv .

Du får ursäkta men jag blir genuint arg över dessa frågor .

Ingen idé att bli arg. Hon måste till veterinären....det förstår jag. Min tanke är bara; kan en häst va så pass felbelastad och inte ha muskler där de borde (pga skadan) att de kan halta...? Hon visar som sagt ingen hälta i andra gångarter.....och hältan är värre än andra dagar

Vi har en islandshäst som i perioder varit lite halt. Hon blev jagad mycket i början av flocken...men har nu kommit in bra. När hon nu skulle börja ridas efter en lång period av vila som berodde på annat....mänskliga faktorer... (ca 2 år) så märkte vi att hon haltade i traven. Vi åkte då till veterinären och dom konstaterade att hon hade haft en fraktur på griffelbenet som har läkt ihop av sig självt. Hon var säker på att hästen inte har ont och lider av detta. Men haltandet forsätter i traven. Har nån erfarenhet av detta? Hur ska vi träna upp benet? Tacksam för svar.

Många islandshästar har väldigt långa griffelben. Så när ex man gör böjprov så tar griffelbenet i kotan. Det hade min islandshäst. Inga problem i skritt tölt gallopp o pass. Men hälta /markerade av det i trav. Vi undvek trav på veterinärs inrådan. Hästen hade inga dåliga muskler utan ett problem isisar kan ha.Kan det vara något sådant?
Nu promenad red vi bara o njöt av tillvaraon i skog o mark.

Ingen idé att bli arg. Hon måste till veterinären....det förstår jag. Min tanke är bara; kan en häst va så pass felbelastad och inte ha muskler där de borde (pga skadan) att de kan halta...? Hon visar som sagt ingen hälta i andra gångarter.....och hältan är värre än andra dagar

En häst kan halta av att hen har felbelastat under så lång tid att hela kroppen har tagit stryk. Det innebär då ofta att en eller flera delar av hästen kropp är inflammerad utöver den ursprungliga skadan. Självklart har en häst som haltar ont. Hästar är flyktdjur, de visar inte sina svagheter för rovdjuren och haltar de kan man vara stensäker på att de har ont. Skulle ni börja bedöva hästen så hade säkerligen flera hältor kommit fram och då också i övriga gångarter. Sedan är även veterinärer olika duktiga på att se rörelsestörningar. Jag kom in med en av mina hästar till klinik vid ett tillfälle då hästen hade en rörelsestörning i alla gångarter även i hagen, dvs utan belastning och utan böjprov. Veterinären såg inget alls utan avfärdade mig som löjlig och hästen som dum och ouppfostrad när han slogs för sitt liv vid böjprovet då det gjorde så ont. Det här var vanligtvis en oerhört snäll och väluppfostrad häst och hans beteende var nytt och väldigt annorlunda men det lyssnade inte veterinären på. Jag fick stå på mig rejält för att få till en utredning och ultraljudet visade allvarliga ligamentskador över båda bakknäna.

Jag kan inte låta bli att undra hur ni har kunnat missa en fraktur? Även om hästen inte har ridits så måste ju någon haft koll, visiterat, gett hästen hovvård och sett hästen under de två åren?

TS: nej hästen haltar inte för att den är fel/dåligt musklad osv.
Däremot om den gått länge med en smärta/hälta utan att ha fått hjälp är det som flera påpekat, troligt att den har problem på andra ställen i kroppen utöver initiala orsaken .
Det blir som ett plockepinn i kroppen på hästen om den är långvarigt skadad/halt och fortsätter belastas utan behandling.

Om du själv skulle ha jätteont i en fot, långvarigt så börjar du ju avlasta den, kliva snett, och får ofta då oproblem med höft/kä/rygg etc. Ibland på motsatta sidan. Som exempel .

Det är inte rocket science.
Se till att ta hästen till veterinär för Hältan omgående .

Jag kan inte låta bli att undra hur ni har kunnat missa en fraktur? Även om hästen inte har ridits så måste ju någon haft koll, visiterat, gett hästen hovvård och sett hästen under de två åren?

Fast en griffelbensfraktur inte sällan så är inte ens hästen halt ... någon liten lokal svullnad utan vidare värme och helt ohalt häst....
Min gick tillochmed igenom böjprov.
Jag kollade den lilla svullnaden pga att jag var där ändå i helt andra sammanhang . Hästen var som sagt aldrig halt, inkl vid böjprov , frakturen uppdagades då vi drog en röntgenplåt.

Så just den saken kan jag inte tycka är jättemärklig i sig .

Min skrittades och travades lite lätt på planare mark ute i ca 4 veckor efter upptäckten. Skulle enbart undvika slag mot frakturen så mycket noga med skydd och även i hagen trots att hästen var lugn där (vanlig stor hage med kompis).
Aldrig haft problem av det sen - är 8 år sen och hästen tränas fullt ut och är kollad på röntgen givetvis även senare som frisk .

Fast en griffelbensfraktur inte sällan så är inte ens hästen halt ... någon liten lokal svullnad utan vidare värme och helt ohalt häst....
Min gick tillochmed igenom böjprov.
Jag kollade den lilla svullnaden pga att jag var där ändå i helt andra sammanhang . Hästen var som sagt aldrig halt, inkl vid böjprov , frakturen uppdagades då vi drog en röntgenplåt.

Så just den saken kan jag inte tycka är jättemärklig i sig .

Min skrittades och travades lite lätt på planare mark ute i ca 4 veckor efter upptäckten. Skulle enbart undvika slag mot frakturen så mycket noga med skydd och även i hagen trots att hästen var lugn där (vanlig stor hage med kompis).
Aldrig haft problem av det sen - är 8 år sen och hästen tränas fullt ut och är kollad på röntgen givetvis även senare som frisk .

Ja jag har ingen personlig erfarenhet av griffelbensfrakturer (tack och lov!) så det var därför jag undrade. Även en lätt sträckning brukar ju märkas om inte annat vid hovslagarbesök så det var därför jag blev lätt undrande hur en fraktur kunnat missas.

Ja jag har ingen personlig erfarenhet av griffelbensfrakturer (tack och lov!) så det var därför jag undrade. Även en lätt sträckning brukar ju märkas om inte annat vid hovslagarbesök så det var därför jag blev lätt undrande hur en fraktur kunnat missas.

Ok nej alltså griffelbenet är ju ett "onödigt ben" dvs helt obelastat och en tillbakabildning från när hästen hade tassar :)

Dock så i många fall så BLIR det problem vid en griffelbensfraktur beroende på HUR och var frakturen är och om det tex blir en pålagring som stör leden . Många griffelbensfrakturer väljer man att operera pga hur frakturen är belägen för att undvika problem man av erf ser är troliga beroende på som sagt då - var frakturen är på griffelbenet och hur det ser ut allmänt .

Men som sagt - även många gånger blir det inga problem och hästen är aldrig halt öht ens vid Böjprov utan läker helt okomplicerat .

Ok nej alltså griffelbenet är ju ett "onödigt ben" dvs helt obelastat och en tillbakabildning från när hästen hade tassar :)

Dock så i många fall så BLIR det problem vid en griffelbensfraktur beroende på HUR och var frakturen är och om det tex blir en pålagring som stör leden . Många griffelbensfrakturer väljer man att operera pga hur frakturen är belägen för att undvika problem man av erf ser är troliga beroende på som sagt då - var frakturen är på griffelbenet och hur det ser ut allmänt .

Men som sagt - även många gånger blir det inga problem och hästen är aldrig halt öht ens vid Böjprov utan läker helt okomplicerat .

Jo det vet jag men de hästar jag har hört om (men inte ägt själv och inte sett själv vid skadetillfället) har varit halta vid fraktur på griffelbenet men som alltid beror det ju mycket på om mjukdelar blivit skadade på samma gång och om det handlar om en lednära fraktur.

Haltar den så har den med stor säkerhet ont.
Jag hade bett om en om-röntgen och om möjligt få griffelbenet bortopererat.
Det kan ju vara så att det växt ihop fel och nu stör övriga funktioner i benet.

Min var aldrig halt men svullen. Jag trodde först att hon fått lymfangit men svullnaden på underbenet gick ner men hasen fortsatte att vara svullen. Ovanpå på det var hon sur och jag förstod att hon hade ont och något var fel.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har försökt googla mig till nått slags svar med hittar inget. De är så att min häst skadade sig i boxen för 2 månader sen. Först...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Elendil
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama