Greenguard...eller vad???

jamman

Trådstartare
Min dotter har ett D-ponnysto som tydligen är överkänslig, men mot vad????????????
Igår ringde stallägaren och sa att pållan inte ville komma och äta sitt lunch-hö (och det är väldigt konstigt, en glupskare ponny finns inte).
Vi åkte dit och då var alla 4 benen uppsvällda och hon hade jobbigt att gå in i stallet. Tempen var 39,7.
Ringde dist.vet. som trodde att pållan ätit något i hagen som töat fram.
Hon var så här i höstas, en vända då det töade och frös till om vartannat innan snön kom.
Nu äter hon "butta" och går på ridbanan där det inte finns nåt att äta.
Febern gick ner till under 38 men hon är ff tjock i benen, nu har hon inga problem att gå.
Vi skulle återkomma om det inte blev bättre inom 2-3 dagar.

Hon är fångponny, så det är skogshage med utfodring som gäller året om.
Hon äter 5 kg hö (7,5 Mj, 35 Sbrp), ca 2 kg halm, ½ kg lusern, 1 hg foderjäst, 1 hg betfor och vitlökspulver.
Hon väger ca 375 kg, 9 år, lättfödd, smäcker. Rids/marktränas 5-6 dagar/vecka.
Jag har hört att foderjästen ska vara bra mot fånghästar och eksemhästar. Ja, hon är känslig mot knott, också!! Suck!!
Vad är det som saknas i henne eftersom hon är så känslig?
Finns det någon mirakelkur eller vad ska man göra?
Har funderat på att sätta på henne en greenguard, men det känns inte bra inom mej att göra så.
Förresten så klarar hon säkert av att ta av sig grimma+munkorg. Stor hjärna på liten ponny, brukar jag säga.
Är det någon som har liknande problem? Vad/hur gör ni?

Inte undra på att man blir gråhårig.....

Nu är inte min d-ponny känslig så men däremot så blir hon fet på bete så hon går med greenguard och lite kraftfoder. Hon tar INTE av sig den (men klär av sig alla grimmor) och den är inte så hemsk att det är svårt att sätta på den heller, stallägaren tar av den varje dag i hagen när de får mineraler och sätter sen på den igen.

Jag tycker det är bra för då kan hon gå med sina vanliga kompisar på roligt bete istället för att vara förpassad till ngn tråkig fyrkant någonstans.

Så du menar att hon tar av sig grimmor i vanliga fall men låter greenguarden vara på??
Det låter ju isåfall bra. Nog får dom väl i sig lite mat och vatten med masken på, det har jag för mej att jag har läst någonstans.
Var köper man en bra guard någonstans? Är det kvalitè på Bö***s?
För ett tag sedan läste jag om någon som gjorde sin egen mask, jag har sökt men inte hittat den tråden.

Greenguarden är ju ganska dyr, men det är ju veterinären också.

Det vore ju toppen om pållan kunde få gå med kompisar även på sommaren.
Dom andra hästägarna vill ju ha sina hästar på bete och inte i någon liten, tråkig utbetad hage.

Det är klart att de får i sig mat och vatten. De får bara i sig MINDRE gräs än de annars skulle ha fått.

mandalaki

Klart att de kan äta! Men de får inte i sig lika mkt mat. Det är det viktiga. Det stör heller inte ätrutinerna genom att man bara ger lite i taget.

Hon får inte av sig grimman när greenguarden sitter på eftersom det tar stopp där fram. Första dagen försökte hon skaka av den men så fort magen började kurra så glömde hon bort den.

Jag köpte min på hästaffären "i stan". Det syns nästan inte att den är använd men hon fick skav under hakan av den, har dock tänjt ut den lite där och så smörjer jag henne, då försvann problemen.

Det jag stödfodrar till henne är lite extra proteiner i form av krafft protein och ngn skvätt örtfoder, hennes mukler kräver mer än vad hon kan beta i sig med masken medans fettet hålls i perfekt mängd.

Tack så mycket för all hjälp!!!

Så fort som påsken är slut så ska jag köpa en greenguard.
Hur är storlekarna? Bara så att man får rätt storlek.

Känns inte lika hemskt att sätta på pållan en sådan efter att du har delat med dej av dina erfarenheter.
Det ska bli "kul" :devil: att se vad utbrytardrottningen tycker om detta.
Om inte annat så blir det roligare för henne att kunna gå med kompisar på sommaren och att hålla sig frisk.

Tack ännu en gång
:bow: :bow: :bow:

Jag tycker du gör helt rätt, så gör vi också.
Självklart trivs hästarna bättre med att få gå i flocken, kunna noppa gräs hela tiden och vara sociala än att bli förvisade till bantarhage och kanske på sin höjd vara med de andra några timmar om dagen.

För oss fungerar dock inte Greenguard något vidare bra, hård som sten är den. Ena pållen fick hackiga sår på nosen av "ribborna" då han tryckte hårt när han skulle beta. Vi klipper istället till en egen variant av mjuk men tjock köldridå och använder även omväxlande Equinets betesmunkorg. Vi har dock stansat ett lite större äthål, då jag tyckte att det färdiga hålet var för litet och mer passande till fånghäst än de som bara behöver hålla "slanka linjen".

Oavsett betesbegränsare så kliar hästarna varandra och det fungerar fint att dricka ut vattenkopparna i hagen.

kan denna "munkorg" vara ett alternativ till liten extremt fet shettis med "astma? Frågan är om andningen kan hämmas?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka