Min dotter har ett D-ponnysto som tydligen är överkänslig, men mot vad????????????
Igår ringde stallägaren och sa att pållan inte ville komma och äta sitt lunch-hö (och det är väldigt konstigt, en glupskare ponny finns inte).
Vi åkte dit och då var alla 4 benen uppsvällda och hon hade jobbigt att gå in i stallet. Tempen var 39,7.
Ringde dist.vet. som trodde att pållan ätit något i hagen som töat fram.
Hon var så här i höstas, en vända då det töade och frös till om vartannat innan snön kom.
Nu äter hon "butta" och går på ridbanan där det inte finns nåt att äta.
Febern gick ner till under 38 men hon är ff tjock i benen, nu har hon inga problem att gå.
Vi skulle återkomma om det inte blev bättre inom 2-3 dagar.
Hon är fångponny, så det är skogshage med utfodring som gäller året om.
Hon äter 5 kg hö (7,5 Mj, 35 Sbrp), ca 2 kg halm, ½ kg lusern, 1 hg foderjäst, 1 hg betfor och vitlökspulver.
Hon väger ca 375 kg, 9 år, lättfödd, smäcker. Rids/marktränas 5-6 dagar/vecka.
Jag har hört att foderjästen ska vara bra mot fånghästar och eksemhästar. Ja, hon är känslig mot knott, också!! Suck!!
Vad är det som saknas i henne eftersom hon är så känslig?
Finns det någon mirakelkur eller vad ska man göra?
Har funderat på att sätta på henne en greenguard, men det känns inte bra inom mej att göra så.
Förresten så klarar hon säkert av att ta av sig grimma+munkorg. Stor hjärna på liten ponny, brukar jag säga.
Är det någon som har liknande problem? Vad/hur gör ni?
Inte undra på att man blir gråhårig.....
Igår ringde stallägaren och sa att pållan inte ville komma och äta sitt lunch-hö (och det är väldigt konstigt, en glupskare ponny finns inte).
Vi åkte dit och då var alla 4 benen uppsvällda och hon hade jobbigt att gå in i stallet. Tempen var 39,7.
Ringde dist.vet. som trodde att pållan ätit något i hagen som töat fram.
Hon var så här i höstas, en vända då det töade och frös till om vartannat innan snön kom.
Nu äter hon "butta" och går på ridbanan där det inte finns nåt att äta.
Febern gick ner till under 38 men hon är ff tjock i benen, nu har hon inga problem att gå.
Vi skulle återkomma om det inte blev bättre inom 2-3 dagar.
Hon är fångponny, så det är skogshage med utfodring som gäller året om.
Hon äter 5 kg hö (7,5 Mj, 35 Sbrp), ca 2 kg halm, ½ kg lusern, 1 hg foderjäst, 1 hg betfor och vitlökspulver.
Hon väger ca 375 kg, 9 år, lättfödd, smäcker. Rids/marktränas 5-6 dagar/vecka.
Jag har hört att foderjästen ska vara bra mot fånghästar och eksemhästar. Ja, hon är känslig mot knott, också!! Suck!!
Vad är det som saknas i henne eftersom hon är så känslig?
Finns det någon mirakelkur eller vad ska man göra?
Har funderat på att sätta på henne en greenguard, men det känns inte bra inom mej att göra så.
Förresten så klarar hon säkert av att ta av sig grimma+munkorg. Stor hjärna på liten ponny, brukar jag säga.
Är det någon som har liknande problem? Vad/hur gör ni?
Inte undra på att man blir gråhårig.....