Sv: Green guard
Vi har en ponny som haft fång, men kan gå på magert bete. han har haft green-guard på sig och det har funkat sådär..... Inget fel på produkten utan snarare ponnyn som är för smart! Den ska ju sitta ganska tight mot mulen för annars så pressar han ut mulen i sidan på den, om du fattar vad jag menar? Men när han åt så tröck han mulen mot marken på nåt vis för att komma åt gräset bättre och då fick han fula skavsår på mulen. Den har ju lite vassa kanter,men jag filade lite på dem så blev det i alla fall lite bättre, men inte bra. Fick tipset av MONIQ (tror hon hette så) här på Buke att göra en egen likadan fast i köldridå. Finns att köpa bl.a på Nordpost. Ett mjukare material som i och för sig är lite sladdrigare, men skonsammare. Lite pillrigt, men när man gör en egen kan man ju anpassa exakt efter hästen. Och framför allt BILLIGARE!!!!!
Våran ponny hade heller inga som helst problem med att dricka eller dyl.
Han lärde sig dock tyvärr snabbt att ta av sig grimman. Man kan ju liksom inte spänna en grimma HUR hårt som helst.....
Vet inte riktigt hur vi ska överlista honom i sommar. Du kommer säkert få en massa svar från folk som tycker att det är djurplågeri att använda greenguard och att du är lat som inte orkar fodra din häst med hö hela sommaren (jag fick det en gång när jag lade ut en tråd om detta ämne), men jag anser att det mest naturliga för en häst är att få gå med sin flock. Inte säkert man får tag på lämplig sällskapshäst åt fånghästen heller, så att de kan gå i egen "tom" hage. De kan ju äta med greenguarden på, men inte mer än de mår bra av!
Vi kanske växlar hagar i sommar så vi har våran ponny och ett sällskap till honom (som lätt blir fet) tillsammans. Då får de flytta över i den hagen som de andra har betat i och flyttar ifrån till nästa. På så vis håller vi nere matmängden.
Tar även jag tacksamt emot förslag!