Green guard

H

hanseman

Har en ny häst i stallet, och hur mycket gräs som helst i hagen...
Han har tidigare haft fång, men är symtomfri sedan 3 år. Han har gått på trav tidigare och bara stått i gruspaddock, vad gör man?!?!
Kan greenguard vara ett alternativ. Jag vill ju inte ha honom inne till september...
Alla ni som använt greenguard, skriv vad ni tycker!

Sv: Green guard

Jag tycker den är jättebra. Skaffar du en: så ge inte upp direkt.
Hästen kommer att gå runt ett tag och försöka få av sig den och i det läget verkar många vekna och ta av den för de tycker så synd om hästen.
Visst, vill man slänga ut över 500 på en plastgrej som man ändå släpper i stallet efter en halv dag och sen inte använder mer så är väl det upp till var och en.
Men jag tycker man kan ge det ett ärligare försök.
I många lägen är vi klokare än våra hästar och hästen fattar inte att för mycket gräs kan göra den så sjuk att den måste avlivas.

Jag ser på min shettis att han är mycket gladare nu med GG på tillsammans med kompisarna i hagen än att stå och deppa själv i en tom vinterhage och bara äta hö.
Det är ju bara över sommaren, och du kan ju låta hästen vara inne vissa nätter om den ändå kanske är irriterad över mycket insekter eller nåt.

Vi har en ponny som haft fång, men kan gå på magert bete. han har haft green-guard på sig och det har funkat sådär..... Inget fel på produkten utan snarare ponnyn som är för smart! Den ska ju sitta ganska tight mot mulen för annars så pressar han ut mulen i sidan på den, om du fattar vad jag menar? Men när han åt så tröck han mulen mot marken på nåt vis för att komma åt gräset bättre och då fick han fula skavsår på mulen. Den har ju lite vassa kanter,men jag filade lite på dem så blev det i alla fall lite bättre, men inte bra. Fick tipset av MONIQ (tror hon hette så) här på Buke att göra en egen likadan fast i köldridå. Finns att köpa bl.a på Nordpost. Ett mjukare material som i och för sig är lite sladdrigare, men skonsammare. Lite pillrigt, men när man gör en egen kan man ju anpassa exakt efter hästen. Och framför allt BILLIGARE!!!!!
Våran ponny hade heller inga som helst problem med att dricka eller dyl.
Han lärde sig dock tyvärr snabbt att ta av sig grimman. Man kan ju liksom inte spänna en grimma HUR hårt som helst.....
Vet inte riktigt hur vi ska överlista honom i sommar. Du kommer säkert få en massa svar från folk som tycker att det är djurplågeri att använda greenguard och att du är lat som inte orkar fodra din häst med hö hela sommaren (jag fick det en gång när jag lade ut en tråd om detta ämne), men jag anser att det mest naturliga för en häst är att få gå med sin flock. Inte säkert man får tag på lämplig sällskapshäst åt fånghästen heller, så att de kan gå i egen "tom" hage. De kan ju äta med greenguarden på, men inte mer än de mår bra av!
Vi kanske växlar hagar i sommar så vi har våran ponny och ett sällskap till honom (som lätt blir fet) tillsammans. Då får de flytta över i den hagen som de andra har betat i och flyttar ifrån till nästa. På så vis håller vi nere matmängden.
Tar även jag tacksamt emot förslag! :bow: :bow: :bow:

Skulle man kunna ha en GG för enbart förhindra att hästarna blir överfeta? Hur mycket gräs kommer de åt med masken på?

Jag vet flera som använder den till det. De betar ju hela tiden, men de går långsammare, för det blir "pillrigare" att komma åt gräset. De kan ju fortfarande gå med sina polare och beta men man försvårar det ju för dem. Våran ponny har ju haft fång, men kan gå på bete med GG (om den bara får sitta kvar och han ej får sår) så nog minskar man matmängden en hel del! Annars skulle ju han ha blivit dålig.
Angående det där med att ta av sig grimman:
Jag kom på att jag fick tips förut om att sätta en extra lös käkrem på grimman. Alltså en som inte går igenom den rem på grimman som går från käkrem till nosgrimman. Den kan man ha ganska spänd utan att den spänns åt då hästen tar ner huvudet för att beta. Tyvärr hann vi inte prova den metoden så länge förra sommaren, eftersom han redan fått skav av GG, men den tid han hade en sån rem på sin grimma, så satt grimman kvar!

Jag har träffat på GG:s egna tillhörande grimma en gång, tyvärr passar den inte shettis.
Den är kraftigare och mjukt fodrad, försedd med en ring i mitte på nosgrimman så det ska vara lättare att fästa den där gummipluppen runt nosgrimman och sen har den en halsrem fäst i nackstycket
på grimman så att hästen inte kan plocka av grimman.

Min GG har jag satt så att den hänger lite när han bara står, den kommer mot mulen först när han tar stöd mot marken.
Den nya modellen (årets) kan de inte få av sig lika lätt för delen under hakan är mera uppvikt.

Dock passade det inte min shettis så bra utan han fick skav, men det löste vi lätt själva genom att hålla bakre delen på GG:n i kokande vatten en stund så den blev mjuk och sedan böja ut den en aning.

Dock passade det inte min shettis så bra utan han fick skav, men det löste vi lätt själva genom att hålla bakre delen på GG:n i kokande vatten en stund så den blev mjuk och sedan böja ut den en aning.
Jag gjorde också så! Som den ser ut när man får den kan den väl inte passa nån häst!

Shettisar skrev:
Skulle man kunna ha en GG för enbart förhindra att hästarna blir överfeta? Hur mycket gräs kommer de åt med masken på?

Om jag minns rätt: de får i sig ungefär en tredjedel så mycket gräs som en häst utan GG.

Det går utmärkt att ha den för att förhindra fetma. Ha den inte hela dygnet bara, grimman blir rätt tung av den.

P hade den dygnet runt i två somrar och hade inte så mkt att klaga på, inga spänningar utöver det vanliga. Skulle inte våga ha utan ett par timmar, de blir lätt att de hetsäter då. Har en ponny i stallet som fick foderstrupsförstoppning av att hetsäta gräs nu i helgen :(

(Men man kan ju pyssla extra länge i stallet vid ridning och så).

Det är samma grimma som är på bilden som ligger i påsen till GG:n
när du köper den. Men det kan nog vara svårt att få tag i den.
Affären där jag hittade den hade beställt de få exemplar de hade från england el. tyskland så jag tror inte det är många som gör det.

Men man kan ju fråga sin affär där GG säljs om de vet om det går att få tag på den grimman. (ej postorderfirmorna)

Priserna skiljer ju också en del mellan olika ställen som säljer GG och det billigaste stället som jag har hittat den på är Bole.(postorder)

En häst på vårt bete fick ha en GG på sig för att kunna gå med på sommarbetet. Dock fick hästen av sig denna någon gång och påträffades med kraftig fång och fick nödslaktas.

Ägaren hade varit ute på morgonen och kom sedan ut på kvällen dagen därpå.

Så det är lite läskigt med dessa om de får av den.

Tack för alla svar, tur att ingen tycker man är djurplågare för att man vill ha hästen ute, men förhindra "överdosering" av gräs.

Ja, vi som har en så klurig ponny litar absolut inte på GG, utan ser det mer som ett hjälpmedel. Vi har våra hästar hemma och oftast är det nån här kring gården, så att man kan ha ett vakande öga. Ska vi vara borta mycket får han tillfälligt stå i en annan hage med en kompis.
Skulle inte våga använda den på en fånghäst om jag hade hästen uppstallad någon annanstans där jag inte hade samma koll.
Om man däremot bara använder den som bantningsmedel är det ju inte riktigt samma katastrofläge om man kommer hem och ser att den hänger avkliad i ett träd!!!

Man har hört om hästar som råkat bli ormbitna på bete ibland, i det läget är det ju förträffligt med en GG. Ingen orm kan bita hästen i mulen där inte! :)

He,he... "Hannibal Lecter-masken" bra till det också tydligen!

Jag hade en GG på min fjordis förra sommaren. Han tyckte inte om den och gick gärna bort från flockan när han hade den på, dock hade han en kompis som följde med. Problemet var att han är så smart att han fick hjälp av de andra hästarna att få av dem. en i stallet såg hur han gjorde. En annan beteshäst bet i grimman och Gusten likrade sitt huvud ur masken och gick sedan och dumpade den nånstans där jag inte skulle hitta den.

I sommar vet jag inte riktigt hur jag skall göra då GG blev kvar i sommarhagen förra året och är ovän med den stallägaren. I år skall han på bete tidigar och skall dessutom tävlas två veckor efter betet. Jag villl ju inte att ahn skall upp i vikt för mycket och är rädd för fång och hans ben så det blir nog att köpa en ny.

/Linda
www.hovar.com

Gör en egen av köldridå, som jag skrev om tidigare! Mycket billigare. Till remmar kan du ta det du har, tex överblivna nosremmar (till achen-nosgrimman) el dyl.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 849
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar