Olympus

Trådstartare
Ja, detta blir väl en skriva av sig tråd antar jag med min får gärna komma med tips och idéer om ni har ngr!

För 4-5 veckor sedan var vi hos veterinären med min häst som gick igenom henne eftersom vi misstänkte att något inte var rätt.
Hon hade då 1-gradig hälta på högerfram och 2,5-gradig hälta på vänsterfram. Hon blev behandlad och skulle promenaras med ca: 15-20 min/dag.

Efter 3 veckor promenad var vi tillbaka hos vet. och då hade den 1-gradiga hältan försvunnit helt och den 2,5 gradiga var nästan helt borta, så hon fick en bahandlig till och vila en vecka och sedan ridas igång i 3 veckor och sedan ska vi tillbaka (om 2 veckor är det nu)

Var även hos en ET med hästen som hittade några öma ryggkotor och en krosskada i lårmusklen på vänster sida som han behandlade med massage och laser.

Nu är det så att min lilla häst inte är det minsta förtjust att att vila och bara skrittas. Hon får lugnande med det hjälper inte. Går knappt en dag utan att han står på bakbenen när man skrittar henne.

Idag lede jag henne eftersom jag var själv och jag vill inte rida om det inte är någon med mig, av säkerhetsskäl. Hon försökte stå på bakbenen några gånger men jag lyckades parera det rätt bra. Men när vi skulle gå in till stallet igen så ställer hon sig rakt upp.
Jag var inte alls bered på det och hade inget annat val än att släppa henne och backa ifrån henne eftersom hon stod rakt över mig.

Tyvärr lyckas hon på något sätt trasla in grimskaftet i frambenen och ramlar åt sidan, och då självklart på den sidan där hon har muskelskadan.
Reser sig snabbt och rusar runt i paddocken innan jag och en stallkompis lyckas fånga in henne.

Tar in henne i stallet och kollar igenom henne. Hon värkar ha klarat sig fint förutom att hon är varm och lite svullen i ett framben, och bara för att strö salt i såren så är det ju självklart vänster fram:(
Masserade in lite kylgel och ska tillbaka senare ikväll och se om svullnaden har gått ner och se så hon inte är halt.

Men det är så jäkla jobbigt just nu. Varför kan hon inte hålla sig på alla fyra benen! Det är inte roligt att sitta på henne eller gå bredvid när hon håller på så. Jag är inte rädd, men sammtidigt vill man ju inte gärna skada sig och jag måste rida igång henne nu.

Det är inte så att hon går på tåna lixom utan en stegring kan komma vilket ögonblick som helst, hon varnar inte.

Och nu är jag jätterädd att det ska vara något i vänster fram igen.

Sv: Great

Vet hur det är!
förra hösten var min ponny skadad och skulle ledas.
Vi var också själva och så får hon syn på en hund som kommer mot henne och hon blir ju såklart helt galen. Så hon ställer sig på bakbenen och skenar hem till stallet :smirk:
jag var inte särskilt glad på den hundägaren sen som inte kopplade hunden även fast jag sa/skrek det till honom :devil::devil:

En del är lättare att kontrollera från ryggen än marken..Men kanske inte din?

Nja, det beror lite på. Hon stegrar och det är högt. Oftast glider jag bakåt... Men hon är inte så jäkla rolig att hantera från marken heller just nu...

Hur som helst har vi idag släppt ut henne i stora hagen tillsammans med några andra hästar. Hon måste verkligen inte bra av att stå i en pytteliten hage och det är dumt att riskera min, hennes och alla andras säkerhet.
Hon är lugn i hagen med kompisarna så hon går nog bättre där sammtidigt som hon har chans att rastas av lite mer.

ET:n som vi var hos sa faktiskt en ganska intressant sak. När travhästar får typ kotledsinflamationer så behandlas dom som vanligt, sen står dom inne en dag och sen ut i sin vanliga hage, inga sjukhagar här inte. Och 90% av alla som kommer tillbaka efter 3 veckor är friska.

Jupp

Risken att de far runt som galningar efter hel vila är större än när de fått rasta sig lagom i hage.

Väääldigt sällan jag sätter hel boxvila/sjukhage på någon häst. Då ska den bokstavligen vara trebent i så fall.

jag vet hur det känns.. min häst fick senskador i våras och skulle vara helt konvalecent tills han blev bra,.. det blev 4 månader.. han gick i hårdträning så vi misstänkte att han skulle ha problem med att hålla sig lugn eftersom han inte fick anstränga sig något alls men vi ville inte att han skulle stå inne och det var ingen tvång på dt heller.. :angel:

vi fick lugnande medel i granulat form som vi skulle ge honom vid behov men risken fanns att han skulle bli väldigt trött och ha problem med att stå.. så han fick inget och vad händer, ja först gick han i en hage jämte hagen där vårat sto gick. (hans hage var ca 25*25 m) men han kunde få ryck och galoppera runt och bocka vilket inte var bra för hans ben. :crazy:

vi övergick sedan till att ställa han i en hage i hagen om man säger så. han sprang en del då och hoppade över staketet:bump: in till stoet som gick i hagen, vi vågade då prova att släppa honom i samma hage i hop om att han skulle lugna sig. vi fick rätt så han var mycket lugnare när han gick i samma hage som damen. resultatet blev som sagt 4 månaders konvalecens innan igångsättning och är nu igång sedan augusti, fortfarande lite knackig innan han blivit varm i kläderna om man säger så. hoppade lite idag också typ 3 ggr på 1 år, gick bra han var pigg som alltid och på söndag är det första dressyr tävlingen sedan skadad så vi får se hur det går.. :banana:

Okej, ja min går ju som sagt i stor hage nu tillsammans med kompisar. Hon har blvit jättelugn och fin (hmm läs seg:angel:) Har ridit hennes med inspänning för säkerhetsskull, men idag tog vi bort den och red som vanligt och hon var superfin.

Har galopperat lite på henne och hon var jättelugn, till helgen ska vi börja träna lite "hårdare" och så återbesök på onsdag för att se så hon har klarat igångsättnigen.

det var kul att höra.. vad sa vet då?? hoppas att hästen mår bra nu.. själv så har min häst varit med om en liten olycka, vi tog hem honom nu över jul och skulle släppa ihop honom med de tre damerna här hemma.. ja vad händer han ger sig på minstingen (2½år) och då går det andra "gammel" stoet emellan och sparkar efter min valack,:eek: detta lite konstigt eftersom de är jätte bra kompisar men hon försvarade väl bara den lilla.. :confused:

hon får in en riktigt fullträff och han blev halt, och är svullen igen.. så nu ska vi upp till vet. och be dom kolla benet samtidigt som lite andra saker ska göras.. hoppas nui inte det är något i den gamla skadan gått upp..

Usch vad tråkigt :( Inte roligt med skadade hästar.

Min häst är iafa frisk nu. håller på att rida igång henne lite lugnt och hon känns fräsh och fin :)

Lycka till med din polle!

prova att göra ledarskapsövningar med hästen så får du nog tillbaka kontrollen.

jag är ledare över mina hästar och har aldrig haft sånna problem, de gör det jag säger till dem att göra... varken mer eller mindre.

prova att göra ledarskapsövningar med hästen så får du nog tillbaka kontrollen.

jag är ledare över mina hästar och har aldrig haft sånna problem, de gör det jag säger till dem att göra... varken mer eller mindre.

Har inga problem med ledarskapen på henne nu. Hon har blivit som en helt annan häst nu när hon får gå i stora hagen med kompisar. Hon är mkt vänligare mot andra hästar och lugnare i pshyket (stavning?) Gör snällt det jag ber om.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 413
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 689
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur