Graviditetsuträkningar ??

Adrenochrome

Trådstartare
Frågar för en väninnas räkning som inte är medlem här, men är smått förvirrad ;).

Hon väntar första barnet. Hon var på en klinik i 27/4, då sa dom att hon var i vecka 7. Den 16/5 är hon på sin rätta klinik, då säger BM att hon är i vecka 9 ?? Borde det inte vara vecka 10 ? Sedan kollar hon på 2 sajter på nätet där man kan räkna ut. Sajten Familjeliv säger att hon är 9+4 = vecka 10, sajten niomånader säger annat, nämligen: 10+0 men vecka 11.
Vem har rätt, eller vad är det rätta ?? Hennes första dag på sista mensen var: 12/3 och menscykeln är 25 dagar. Kan någon räkna så det blir rätt ? ;)

Visserligen får hon väl svar senare, men känner sig aningens snurrig just nu av olika bud, så jag lovade fråga. Tack på förhand.
 
Sv: Graviditetsuträkningar ??

Nu kanske du kan få bättre och tydligare svar av ngn annan, men jag ska försöka förklara det som jag har fattat det. Fast det låter lite lustigt att de olika sajterna säger olika om det är samma dag hon har kollat.

När man enligt vissa internetsajter är i vecka 10 (så räknar även jag) är man enligt barnmorskorna i vecka 9+en siffra. Barnmorskan säger vecka 9. Den dagen man byter vecka är man tex i v 9+0. Då har man passerat 9 fulla veckor. Dagen efter blir v 9+1 osv... Därför säger barnmorskan att man är i vecka 9, fast man egentligen är i den 10:e veckan (9 veckor har ju passerat).

Om jag tar mig själv som exempel som har beräknat förlossningsdatum 29/6, vilket är en fredag. Jag byter vecka på lördagar, så idag (fredag) är jag i vecka 33+6. Barnmorskan säger alltså att jag är i vecka 33, men eftersom jag passerat 33 fulla veckor så säger jag själv (och vissa internetsajter) att jag är i vecka 34. Imorgon lördag är jag alltså i v 34+0 (och enligt mig går jag då in i min 35:e vecka).

Det var ett försök på förklaring, hoppas du inte blev mer förvirrad...
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
28 911
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 627
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 540
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 014
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp