Graviditetstest - felaktigt resultat?

Vilsa

Trådstartare
Är det nån som tagit ett grav. test och fått felaktigt resultat? Hur säkra är de egentligen? jag tog ett när mensen varit sen en dag (har dock lite oregelbunden mens så den var sen från dag 28, alltså den tidigaste dag den kommer) och den visar negativt. men jag har fortfarande inte fått den och nu är det dag 32! Mensen kan diffa nån dag för mig, och det är förmodligen bara så, men jag tänker ändå att det kan finnas en liiiiten chans att jag är gravid! :love: Fast jag är nog mest skendräktig tror jag... :o:angel:

Sv: Graviditetstest - felaktigt resultat?

Vad jag har hört så är ett plus alltid ett plus, medan ett minus kan betyda att man blivit gravid senare än man trodde så att det inte hunnit bli tillräckligt höga hormonnivåer än. Eller så kan det ju förstås betyda att man inte är gravid alls, men det behöver jag kanske inte säga :crazy:

Det stämmer, man kan aldrig få ett positivt resultat och inte vara gravid. Men man kan få negativt både när man inte är gravid och när man är det. Och det beror på testets känslighet för hcg-hormon. Urinet måste upp i den nivå testet reagerar på för det ska visa positivt.

Mitt råd till Ts är att köpa RFSU:s graviditetstest, det är det käsligaste på marknaden och visar positivt vid 10 mIU/ml hcg medans clear blue inte visar positivt först man kommit upp i 25 mIU/ml hcg.

Tänk jag som plussade på BIM -6 med de billigaste billigaste testerna :angel: Har jag snabbt hormonproduktion månne?? *hi hi*

Jag har oxå plussat tidigt på dag 28 med Rasmus å lite tidigare med Tilde och min menscykel är 36 dagar.

Halten ökar kraftigt till ca 12 veckan och sjunker sen sakta till 20 veckan och så har man den halten resten av graviditeten. Många reagerar på hormonet med att må illa.

Jag fick negativt både någon dag innan beräknas mens och den dag den var beräknad! Fortfarande kom ingen mens men några dagar senare kom plusset :D

ÅÅÅÅh jo!! Ett test kan visst dt visa plus och sen är du inte gravid ändå! Tack o lov säger jag som satte hjärtat i halsen en gång och inte kunde förstå nåt alls..! Sen räddade min gynekolog mig genom att ta massa prover och fastställa att testet faktiskt visade fel och hon sa även att det händer oftare än man tror.

Om man äter vissa läkemedel så kan testet ge falskt positivt resultat. Men annars är det så gott som omöjligt att visa falskt positivt resultat då testerna reagerar på ett hormon som endast finns i kroppen om man är gravid.

Mvh

Tora

Man kan få ett falskt +. Jag har fått det. Såg ut som ett vanligt +, fast ena strecket var något smalare än det andra. Gjorde 2 test efter som båda visade -, så det positiva var falskt.
Det är nog vanligare däremot att de visar fel åt andra hållet, visar - fast man är gravid.

Man kan ju faktiskt också ha varit gravid och fått ett mycket tidigt missfall. Kommer inte ihåg procenten på det men det är en hög procent.

Ett vanligt fel är också att man läser av stickorna för sent. Efter en viss tid så är inte resultatet pålitligt längre (kan visa + felaktigt).

Sen kan det ju också vara något fel på själva teststickan.

Men som sagt en korrekt utförd grav.test med en korrekt sticka kan i princip inte visa ett felaktikt positivt resultat då man bara har detta hormonet i kroppen när man är gravid (med undantag för vissa medeciner).

Mvh

Tora

Det var antagligen fel på stickan jag använde. Missfall var det inte, och jag testade neg dagen efter och dagen efter det igen. Men plusset såg ut som det skulle och hade jag inte testat igen så hade jag nog trott att jag var gravid..

Jag plussade inte förens på mitt fjärde grav test (kissat på stickor vid två tillfällen innan, ena gången på två bara för o vara på den säkra sidan :crazy:). När jag väl plussade var jag i v.12.

Numera har jag P-stav men gör ungefär ett gravtest i månaden ändå för att vara på den säkra sidan.

Ytterligare en här som plussat utan att vara på smällen. Inget missfall här. Fick en tid på Kvinnokliniken samma dag där jag blodprovades och ultraljudades. Ingen bebi där inte. Och blodprovet visade inte på ngra konstiga värden.

Sköterskan/läkaren, minns inte vilket sa, att en del tester idag är så känsliga att de kan visa plus trots att man inte är på smällen.

Fast återigen. Den hormon som krävs för att visa + på stickan finns endast om man är gravid. Vad jag vet så kan man inte vara lite gravid utan antingen är man eller så är man inte.

Antingen har man som sagt fått ett mycket tidigt (de första dagarna) missfall, stickan kan vara felaktig (med tanke på hur många som tillverkas så finns det säkert en och annan som kan vara felaktig) eller så har man gjort fel.

Sen finns det ju även vissa mediciner som kan påverka och tror det även var någon sjukdom (lite osäker där).

Mvh

Tora vars barnmorska säger att hon aldrig hört talas om ett felaktigt + utan det har alltid efter lite forskande visat sig vara något annat som inte var rätt (felhantering av stickan var enligt hennes erfarenhet det vanligaste)

kl
Första graviditeten visade jag plus ett par dagar innan jag skulle ha mens, nu i andra graviditeten fick jag göra fyra test innan det visade positivt ca 1 vecka efter beräknad mens så gör du ett till test...

Poängen är väl bara ATT testen kan visa fel? Sköterskan/läkaren uttryckte sig på det sätttet iaf, att vissa test var för känsliga, kanske uttryckte hon sig tokigt, men ett plus hade testet visat. Och iom att jag blodprovades och ultraljudades samma dag som kisstestet så hade inte jag fått missfall.

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 053
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Övr. Barn Ja, som trådrubriken lyder... Jag börjar bli fundersam över om det är något fel, eller om det är att anse som helt normalt. Bakgrund...
Svar
14
· Visningar
1 606
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III