Graviditetsförsäkring

Aningsfull

Trådstartare
Börjar vara dags att teckna en sån nu.
Men efter att ha läst på olika föräkringsbolags hemsidor känner jag mig heeelt snurrig.
Men på buke brukar man alltid kunna få hjälp. :bow:

Vilket föräkringsbolag har ni, och varför?
Priset är inte det viktigaste för mig. Jag vill ha en så täckande försäkring som möjligt. Helst utan att ruinera mig dock. ;):D Dock verkar inte den dyraste försäkringen alltid vara den bästa?

Så hjälp mig i denna djungel och berätta era erfarenheter.. :bow:
 
Sv: Graviditetsförsäkring

Jag skulle gärna vilja veta vad den gör för nytta. Har inte riktigt fattat vitsen med att försäkra sig som gravid, vården är ju ändå gratis. Vad får man ut? Ngn som vet?
 
Sv: Graviditetsförsäkring

Jo, själva vården är gratis.

Men du kan få ersättning om det händer dig eller barnet något, både i samband med förlossning, men även om barnet har skador när det föds (men inte medfödda skador). Beroende på vilken försäkring du tecknar kan du få ersättning för t.ex. sjukhusvistelse, resekostnader, eller för hjälpmedel.

Du kan teckan en försäkring som gäller för barnet från det att det föds, vilket är smidigt om det skulle hända något. Själv har jag försäkrat barnen veckan efter förlossningen, då jag inte fick teckna försäkringen p.g.a mitt blodtryck som var för högt.
 
Sv: Graviditetsförsäkring

Jag skulle gärna vilja veta vad den gör för nytta. Har inte riktigt fattat vitsen med att försäkra sig som gravid, vården är ju ändå gratis. Vad får man ut? Ngn som vet?


Jag reserverar mig lite då det var tre år sedan jag slutade arbeta på fbolag.
DÅ var det iaf så att försäkringen du tecknade som gravid innebar att du även försäkrade ditt foster dvs OM det hände något så blev det betydligt färre undantag i försäkringen och du fick all möjlig tänkbar ersättning.

Idag finns det många undantagsklausuler när du ska försäkra in din bebis om bebisen tex är för tidigt född eller föds med någon typ av sjukdomar eller skador.
Detta problem slapp du för tre år sedan om barnet redan var försäkrad som foster plus att du fick ersättning vid komplikationer.

Försäkringen du inte vill vara utan OM det skulle hända något.
 
Senast ändrad:
Sv: Graviditetsförsäkring

Oj, vilken ska man välja? Vissa verkade bra på några punkter, men inte på andra

*Jolanta som är i vecka 36 och glömt bort försäkring*
 
Sv: Graviditetsförsäkring

Men får man teckna en "så sent"??


Edit: Jag hade ingen försäkring, blev aldrig av och som tur e så hade jag en okomplicerad
 
Sv: Graviditetsförsäkring

Vad får man ut? Ngn som vet?
Tex:
Om barnet dör, mamman dör eller pappan dör under försäkringsperioden så har man ett mindre livförsäkringsbelopp som betalas ut.
Om barnet skadas i samband med förlossningen kan man få ut ersättning för extrakostnader pga denna skada. Man kan även få ut ersättning för lyte och men för barnets del (om barnet tex får ett stort vanprydande ärr).
mm
mm
 
Sv: Graviditetsförsäkring

Jag hade trygghansa. Den försäkringen som e gratis. Sen när Nova va född så fick jag hem nya försäkringspapper till henne. så tog jag försäkringen till henne där åxå. jag tyckte dom hade mest för pengarna.
 
Sv: Graviditetsförsäkring

hade Trygg Hansa kostade 950 kr och innebar att första 6 mån i dotterns liv vart gratis för vi valde deras barnförsäkring också.... jag tycker det är VIKTIGT att försäkra redan från BB, så ring bolaget då ni fött, DIREKT....

det är viktig vara försäkrad innan för får man ligga på barnavd eller har nån liten komplikation kan bolagen vägra försäkring..... man kan aldrig vara för mkt försäkrad, tänk på det!!!!!
 
Sv: Graviditetsförsäkring

Jag hade trygghansa. Den försäkringen som e gratis. Sen när Nova va född så fick jag hem nya försäkringspapper till henne. så tog jag försäkringen till henne där åxå. jag tyckte dom hade mest för pengarna.

Så gjorde vi också, och eftersom vi har andra försäkringar där får man "avdrag" på barnförsäkringen.

Även denna gång har jag tagit gratis-försäkringen där, den gäller fr.om v.26 (om jag inte minns fel)
 
Sv: Graviditetsförsäkring

Har också Trygg Hansa, kopierar mitt försäkringsbrev.

För barnet tidigast graviditetsvecka 26 och fram till 6månadersdagen.
Medicinsk invaliditet vid olycksfall - 400.000:-
Medicinsk invaliditet vid sjukdom - 400.000:-
Ersättning per dag vid sjukhusvistelse - 100:-
Vårdersättning per år i max 3 år - 36.500:-
Vanprydande ärr - ingår
Läke-, tandskade- och resekostnad vid olycksfall - ingår
Merkostnad vid olycksfall - ingår
Hjälpmedelskostnader vid olycksfall, upp till - 50.000:-
Livförsäkring - 10.000:-

För mamman tidigast från gravititetsvecka 10 och i ett år.
Medicinsk invaliditet vid olycksfall - 400.000:-
Vanprydande ärr vid olycksfall - ingår
Läke-, tandskade- och resekostnader vid olycksfall - ingår
Merkostnad vid olycksfall - ingår
Hjälpmedelkostnader vid olycksfall, upp till - 50.000:-
Dödsfall på grund av olycksfall - 50.000:-

För mamman från graviditetsvecka 26 och fram till barnets 6månaders dag
Livförsäkring - 10.000:-
Krisförsäkring - ingår
Ersättning vid förlossningskomplikationer - 1.000:-

För pappan från graviditetsvecka 26 och fram till barnets 6månaders dag
Livförsäkring - 10.000:-
Krisförsäkring - ingår
 
Sv: Graviditetsförsäkring

vad är det för självrisk? Eller finns inte det? Din försäkring lät ju bra... Ska tänka på detta.
 
Sv: Graviditetsförsäkring

hade Trygg Hansa kostade 950 kr och innebar att första 6 mån i dotterns liv vart gratis för vi valde deras barnförsäkring också.... jag tycker det är VIKTIGT att försäkra redan från BB, så ring bolaget då ni fött, DIREKT....

Den för 950 valde jag också samt fortsatt barnförsäkring hos dem. Jag tycker trygg hansa verkar smidiga att ha att göra med.
 
Sv: Graviditetsförsäkring

Vill bara tacka :bow:

Med hjälp av din tråd så fick jag äntligen tummen ur & tecknade både gravidförsäkring & försäkring för dottern.

Tänk att jag har gått här & dragit på beslutet att teckna en försäkring på dottern i snart 5 ÅR :crazy:
Tackar gudarna (el. någon annan valfri) för att det inte har behövts någon sådan hittills!
 
Sv: Graviditetsförsäkring

Kanske inte har någon betydelse, men jag försäkrade i folksam.
Anledning: Vi har huset försäkrat där, gruppförsäkring genom facket & dottern blev försäkrad som "medlemsbarn" för 60,50:-/månad.
Kan inte så mycket om sådant här så jag hoppas att jag gjort ett OK val!
 
Sv: Graviditetsförsäkring

Jag har försäkringen hos Folksam, enbart för att vi har alla andra försäkringar där. Grundförsäkringen är gratis men vi har tilllägg som kosta runt 500;- och är giltig t.o.m barnet är 6 månader gammalt.
 
Sv: Graviditetsförsäkring

660:- kostar utökat skydd på Folksams gravidförsäkring. Jag har bara grundskyddet än så länge. Få se om jag utökar när ekonomin tillåter :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 722
Senast: Kirre
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 549
Senast: Voeux
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 554
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp