Graviditet och diskbråck?

Lazy Lady

Trådstartare
Hej!
Trodde aldrig att jag skulle skriva i detta forumet, men nu gör jag det:)
Jag/vi har aldrig funderat på att skaffa barn pga att jag har mkt problem med min ländrygg (har 2diskbråck och har kronisk värk.)

Men nu har jag och sambon har börjat prata om det mer och mer och vi har insett att vi inte vill leva "ensamma". Man blir ju inte yngre heller.. (jag fyller 29 nästa vecka och sambon 30)
Vänta på att ryggen ska bli bättre är nog ingen nytta med, har väntat i 9år.. Ortopeden kan inte garantera positivt resultat vid operation.

Är det någon annan här inne som varit/är i samma sits?
Är rädd att jag inte ska fixa en graviditet pga av detta:crazy:

Tacksam för svar!

/LL

Sv: Graviditet och diskbråck?

jag har visserligen inga diskbråck men erfarenhet av trasig rygg och graviditet+förlossning.

min trasiga rygg består av 2 sprickor en splitterfraktur och ett par kompressioner som idag är läkta men som jag fortfarande har besvär av jag är stelopererad i 4 kotor i ländryggen. jag var jätteorolig för att bli gravid speciellt för eventuella smärtor m.m och att inte kunna få smärtlindring.
MEN graviditeten var helt tvärt om vad jag fasade för, den var i princip smärtfri förutom lite foglossning sista veckorna.
nästa orosmoment var ett PM jag fick från calazyria här på buke som har en liknande skada som jag har, hon skulle få planerat kejsarsnitt och undrade om jag med skulle ha det... kejsarsnitt var det andra jag fasade för... men det var det inte heller tal om... kan du föda naturligt ska du göra det med fick jag till svar och det är jag jätteglad för:) förlossningen tog lång tid men knappast på grund av ryggskadan. nu har jag snart nått haltid i graviditet nr 2 och fortfarande inga besvär utöver den vanliga värken.

hade jag varit du skulle jag kontakta mvc och få rådgöra med en av deras läkare för ev risker m.m
även om det är jobbigt att gå igenom en graviditet så är det absolut värt det när den är över och det är absolut ingen garanti att den gör mindre ont bara för att man är "frisk". lycka till:)

Tack för ditt svar:laugh:
Jag ska till ortopeden om en månad och tänkte passa på att ställa ett ton av frågor:D, mödravården ska jag till i februari för att ev tacka nej till nästa p-spruta.
Nervös bara av tanken på att skaffa barn.. Vill man? Måste man ge upp massor? Tänk om det inte går bra? Ångervecka?! Phu... Många tankar blir det:eek:
Men på plus sidan har vi: Ordnad och bra ekonomi, egen gård, varit tillsammans i 10år, jag är i hyffsat god form med tanke på min ryggskada. Ponny finns så h*n kan lära sej rida i tid:D

Det jag är mest orolig för är de sista veckorna och förlossning. Sedan kommer oron för att man ska svårt att lyfta/bära barnet när det väl är ute.

/LL

Måste man ge upp massor?

nä, faktiskt inte, det väljer ni själva hur ni vill.
livet är faktiskt PRECIS som innan bäbis, men lite mer planerat bara. och samtidigt totalt förändrat.
det ställer framför allt större krav på er som ett par för att det ska funka.

och om man vill....
ja tror inte att man kan bli redo för det. det är mer ett medvetet val man gör, sm att köpa en häst ungefär :D, med skillanden att barnet kan du inte sälja när det blir jobbigt, utan är ditt ansvar i 18 år och mer därtill.

men det är skoj, trots allt! och de där första leendena är värt precis allt.

:rofl::D Haha!! Det va en snygg jämförelse!
Vi får helt enkelt se vad ortopeden säjer om en månad! Jag tror inte heller att man kan vara helt redo, men folk har bildat familj i alla tider så det borde vi också klara:idea:
Det är inte det jag är mest nervös för. Jag hoppas för både sambons och min skull att det ska kunna gå. Att vi ska klara det tillsammans är jag inte ett dugg tveksam till.

/LL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 087
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II