Re: Ridning och graviditet
Det beror helt på hur det känns och vilken häst man har. Kroppen säger ifrån och man kan få rejält ont efter passen även om man bara promenadridit sen när fogarna börjar lösas upp - vilket dom kan börja göra väldigt tidigt.
När jag var gravid mådde jag först så illa att jag verkligen inte kände för att sitta och skumpa på någon häst. Sen red jag en period efter det men det kändes inte bra, min dåvarande häst var inte av den "stabila" sorten utan alla terrängturer med honom innebar några extra skutt och det kändes inte så kul med den lille skvalpande i magen. Sen i fjärde månaden redan var det slut på allt ridande för då upptäcktes det att moderkakan låg föreliggande (för utgången) så då blev det till att ta det lilla lugna så att den inte skulle lossna så då blev det tvärt slut på ridandet.
Min tidigare instruktör sade att hon tyckte att om man red sen tidigare "varje dag" så kroppen var van vid ridning och allt kändes bra så OK, rid på men om man var "ridskoleryttare" och bara red en par gånger i veckan så rekommenderade hon att man tog ett uppehåll i ridningen att det inte var värt riskerna.
Fast här är vi nu på ett hästforum och hur många har vi läst om som någonsin har fått missfall pga ridningen?