Gravid och skaffa katt?

kisse

Trådstartare
Sålde kattungar i helgen, det gick över förväntan bra o ett av paren som köpte en unge kom tillbaka senare på kvällen och hämtade en till så de skulle ha varandra som sällskap. MYCKET KLOKT!!! :)

MEN idag ringer killen och säger att allt gått bra, men tjejen är gravid och deras barnmorska säger att de inte ska ha katt...

Jag vet att katter kan smitta med parasit till människa, men jag har själv under båda mina senaste graviditeter tagit hem nya katter som jag haft inne. Tidigare har jag bara haft stallkatter (=inte bytt i kattlåda). Mina 2 olika barnmorskor (den första gick i pension) rekomenderade bara att jag skulle låta bli att göra rent i lådan. (vilket jag inte följde sen ändå, men det är väl bara jag som är dum kanske)...

Vad säger ni här? Och vad är det för parasit så jag kan googla? Ska kolla med läkarna på jobbet inatt, men har ju fått snabba o bra svar här förut...

Sv: Gravid och skaffa katt?

Toxoplasmos eller ngt liknande, kan växa till sig i kattbajs som fått ligga till sig några dagar, om man tar i bajset med händerna och sen stoppar händerna i munnen.

Med andra ord, inte särskilt svårt att undvika.;)

Vill man vara helt på den säkra sidan (utöver då det uppenbara att inte ta i bajset med händerna, tvätta händerna efteråt och göra rent lådan varje dag istället för att låta det ligga), så kan ju den blivande pappan göra rent kattlådan under graviditeten.

Toxoplasmos eller ngt liknande, kan växa till sig i kattbajs som fått ligga till sig några dagar, om man tar i bajset med händerna och sen stoppar händerna i munnen.

Med andra ord, inte särskilt svårt att undvika.;)

Vill man vara helt på den säkra sidan (utöver då det uppenbara att inte ta i bajset med händerna, tvätta händerna efteråt och göra rent lådan varje dag istället för att låta det ligga), så kan ju den blivande pappan göra rent kattlådan under graviditeten.

Håller med om detta samt lägger till att toxoplasmos kan man även råka ut för om man gräver i rabatten eller så och får i sig jord. Jag är själv gravid nu och min BM har inte sagt något om någon parasit :confused:

Min BM sa att det inte var problem att ha katt när man är gravid. Men man ska vara noga med handhygien efter att ha rensat lådan, eller låta bli att rensa. Folk har väl haft katt i alla tider och fått barn ändå tänker jag?? :confused:

Det enda jag har att tillägga är att har man haft katt förut, o på något sätt fått i sig parasiterna, så är man immun.

Jag tror inte risken är så överdrivet stor, men jag känner en som blivit sjuk. Hon hade inte ens rensat kattlådan själv under tiden, utan det hade hennes sambo gjort. Ändå blev hon dålig, och deras barn riskerade att födas blind. Nu gick allt bra, men noggrann hygien skadar inte!

Va rädd om er!
* jenny *

O om man rensar rabatter o får smittad jord i sig...

De har inte hört av sig igen, hoppas vid gud att de inte försöker sälja vidare själva... Ska kolla läget imorgon och hoppas att de sansat sig :) De var nämligen ett helt underbart par i övrigt!

Tack alla för svar. Mina barnmorskekamrater på jobbet (3 st hittills) säger att de sldrig skulle ge ett sådant råd, däremot informera om risken, dvs att det är bra om han kan tömma lådan. Har ännu inte pratat med Dr, ska se om tillfälle bjuds, just nu är det tryck på akuten. :D

Har man innekatter så sprider dom absolut INTE Toxoplasmos. Och det är mest mycket unga katter som sprider det. Det är bara katter som tillåts gå utom hus som kan göra det. Katten sprider absolut inga parasiter i sig, det är ju bara avföringen som gör det. Men det är väl lätt fixat att låta någon annan rensa kattlådan. Tycker en del är smått hysteriska ang detta. Enligt de undersökningar som finns spelade kattinnehav ingen större roll för spridning av toxoplasmasmitta. Toxoplasmosinfektion under graviditet är ovanligt i Norden.

Men Toxoplasma-parasiten finns överallt i hela världen, och i Sverige mest i Södra Sverige och mycket litet i Norra. Man kan få parasiten av: kött ( får, girs och lamm framförallt)som inte upphettats tillräckligt mycket, jord i trädgården, råa grönsaker, frukt och bär som man inte sköljt ordentligt.

Parasiten dör vid + 65 grader och minus 20 grader.

Vi har haft kontakt varje dag nu, o idag så har de bestämt sig. De behåller katterna!!!

Känns otroligt skönt, för de var /är så himla gulliga som personer.

Tack för era svar!!!:bow:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 589
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 347
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka