Gravid och jobbsökande...

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

Det har fallit sig så, att vi väntar vårat barn i juni :love:

Just nu jobbar jag 30h/vecka som vikarie på ett stort företag. Jag jobbar dessutom extra 10h/vecka, för att komma upp i "heltids-timmar".
I februari går mitt vik ut och inte förrän i januari kommer jag få veta om det blir förlängt eller inte.
Blir det inte förlängt står jag alltså utan jobb, om inte mitt extrajobb kan öka antalet arbetstimmar för mig, men det är inte så troligt...
Ingen på mitt vik vet att jag är gravid. Jag är rädd för att vara ärlig. Jag var ärlig i en annan fråga, vilket slog mig hårt och kostade mig en fast anställning, trots att jag vet att jag ej gjort ngt fel.

Så har jag dessutom ett jobb på G. Ett bemanningsföretag vill hyra ut mig till ett annat företag. Det skulle då starta i jan/feb ca. De vet inte heller om min graviditet.
Man hyrs då ut ett antal månader, och är företaget och jag möjda, blir jag anställd. Det verkar vara ett underbart litet företag, med intressanta uppgifter och härlig policy.
Får jag detta jobb, men de väljer att inte anställa mig pga graviditeten, står jag utan jobb...

Vad ska jag göra? Det känns som att allt bara bygger på lögner och svek, eftersom jag vet att jag är gravid meninte säger ngt.
Jag vet att de inte får diskriminera mig pga det, men jag vet också att det förekommer i alla fall.... Jag menar, inte särskilt många vill väl anställa en som ska ha bran inom kort, och de behöver ju inte heller uppge den sanna orsaken till avslutad tjänst...det behöver ju jag aldrig få veta...

Vad skulle du göra?
Har ngn av er varit i samma situation?
Hjälp?

Sv: Gravid och jobbsökande...

Det nya jobbet som du hade på G, kan du inte känna av lite och se hur det känns och sedan berätta som det är? För skulle du få jobbet så är det ju inte kul att de ska bli sura för att du inte berättade... Och i och med att du ska få i juni så är det inte så långt kvar tills det börjar synas, om du jobbar på ditt vik till feb så är det bara ett par månader kvar tills du ska ha barn...
Det är en jättesvår fråga och det är hemskt att en del väljer att inte anställa pga en graviditet även om jag kan förstå småföretag då det kostar mycket med vik och dessutom lära in ytterligare en ny på jobbet...
Äh några bra svar har jag inte men det är ju svårt att "ljuga" om en gravidtet, det kommer ju liksom fram... ;)

Sv: Gravid och jobbsökande...

Jag är i ungefär samma sits som du, gravid och jobbsökande. Jag har blivit uppringd två gånger för att komma på intervju. Första gången så ringde jag upp dagen efter samtalet och talade om att jag var gravid. Kände att jag inte ville bära på den hemlisen och bli tvungen att berätta senare och få garanterat sura miner för att jag inte varit ärlig. Skulle må urk! Hur som helst så gratulerade tjejen och sa att hon uppskattade att jag berättat, ville bara kolla med sin kollega. Sen ringde hon upp och sa lycka till och tack o hej!

Andra gången så berättade jag på en gång och då bad de mig återkomma när jag skulle till att börja jobba igen.

Jag fick alltså två nej just för att jag var gravid. Jag blev ju jättebesviken och har lite tappat gnistan att söka jobb nu. Känns inte som att det är någon idé. Men hur som helst så skulle jag nog berätta igen om det ringde någon mer, dels för att nu börjar det bli svårt att dölja.

Lycka till med jobb och bebis!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en god vän som jag tror behöver hjälp. Jag vet bara inte vad jag ska göra, så jag hoppas att någon här kan hjälpa. Min vän...
Svar
6
· Visningar
1 433
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama