Gravid och hästägare

J

johannaruff

Hallå alla!
Tänkte att det nog finns ett gäng här som kan hjälpa en stackars förstagångs-förälder att få lite klarhet i mina funderingar...
Har såklart en lite pålle som jag nu inte ridit på tre månader:( värdelöst!!! Bäbis kommer om tre veckor :laugh: vilket ju är galet crazy!!!
Men ja mina funderingar är just hur ert hästeri fungerat då ni har haft spädbarn?
Vill ju så gärna att det inte ska vara några problem och vore ju idealiskt med en sov-bebbe som kan vila lugnt i vagnen när mamma rider men ja så funkar det ju inte alltid:crazy:
Någon som har lite bra tips på hur man kan kombinera finaste bebben med finaste hästen?
Kanske bara jag som gör för stor grej av det hela eller?

Sv: Gravid och hästägare

Det beror helt och hållet på vad du har för en bebis! Vissa är toppennöjda i vagnen, andra inte. Jag har haft lyxen att min kompis äger hästen jag rider, så hon passar mitt barn när jag rider!

Det finns jättemånga trådar här i samma ämne, testa sök så ska du få se!

För mig är det snarare hästen som strular till det, hon hatar att gå på banan, vilket blir det enda man kan göra med barn i barnvagn ;)

Jag började rida 1 månad efter förlossningen, de 2 första veckorna glömde jag t.om helt bort min häst :angel: Hade då lärt mig sonen sovrutiner så jag åkte upp på dagen, ammade i sadelkammaren innan ridturen sen sov han.

Jag fick oxå extrem ridabstinens så jag åkte upp och åkte lite häst 10 dagar innan sonen föddes :rofl:
25112154.jpg

Fick förlossningsdepression så jag lånade ut min häst mellan sonen var 2-7 månader. Och när hon kom hem igen så åkte jag till stallet när pappan kom hem. På så sätt fick jag egen tid och sonen kunde knyta starkare band till sin pappa (han var super mammig)

Nu står jag i ett kollektivstall, och sonen är med vid in och utsläpp osv. Han sitter snällt i vagnen medans jag tar ut alla 14 hästar, sopar osv. Helt otroligt nog så accepterar han fortfarande (han blir 2 år i oktober) att sitta i vagnen medans jag rider!

Får mitt 2a barn om 5 månader, får se hur det går. Planerade att sälja hästen innan men det kommer jag nog inte göra då hon behandlades för en kotledsinflammation i måndags och är konvalicent till slutet av augusti. Sen ska hon sättas igång och då kommer jag vara höggravid och kommer nog inte kunna rida så hårt som det krävs.

Men det gör inget, för innerst inne vill jag inte sälja :angel: Men ska försöka hitta en del-fodervärd eller betalade medryttare.

Säljer jag hästen innan barnet kommer, kan jag i princip vara hemma hur länge som helst för då försvinner en stor utgift.

Jag ska få barn i oktober och har häst. Jag har inte ridit på två veckor nu, men samtidigt känns det helt ok eftersom det ändå är bete.
Jag har turen att jag har en kusin som rider varje söndag plus en stallkompis som just börjat rida pållan några dagar i veckan då de ska vara med i en kadrilj tillsammans i vår.
Hade en medryttare, men det fungerade inte tyvärr... så ska nog försöka hitta ngn innan bebis kommer.
På ngt sätt löser det sig känns det som. Vet att folk i stallet ställer upp med mockning och sådant i början om det behövs, sen får jag börja ta med mig bebis till stallet. Ska få låna en "stallbärsele" så att jag har händerna fria :D

Köp en stallvagn i stället, bebis ligger mkt säkrare och det är stor skillnad att mocka höggravid och med bebis i bärsele ;)
Och för gudsskull, hantera inga hästar med barnet i bärsele :eek:

sorry för lite trådkap, men hur kändes det att rida så pass sent i graviditeten? :) ser ju kanonmysigt ut :) Hästen kommer hem nästa helg, då är jag i vecka 33 och jag är så ridsugen så jag skulle kunna spricka :P Det är väl inte farligt på nått sätt att rida (läs åka) häst så sent?

Det gick inte att trava (om jag inte lutade mig bakåt) för magen slog i framvalvet. Annars kändes de inget konstigt. satt upp som vanligt från marken men när jag satt av fick jag svina högerbenet framför sadeln istället för bakom ;)

Farligt är det om du ramlar av, barnets huvud är ju inte lika skyddat av fostervatten som det är i början. Satt martingal på min hoppetossa när jag var gravid för att ha nått att hålla mig i för reaktionsförmågan blir sämre. Hon dummar sig inte men hoppar åt sidan.
Ramlade faktiskt av 3 gånger med Rasmus i magen, och han är fullt normal.

Visst är hästar levande djur som kan hoppa och skutta så man trillar av, men samtidigt kör jag otroligt många mil bil och hur många supertrötta eller påverkade möter jag inte då som kan köra in i mig? Eller nu när jag cycklar, om kedjan hoppar och jag far omkull?

Hade inte tänkt testa på så avancerade grejjer som trav, utan tänkte mer på mysig skritt tur barbacka i skogen...:love:

Har ju världens snällaste ponny (är ju ingen garanti ifs), så just att trilla av är jag mindre rädd för, var mer rädd för att magen skulle ta i framtill :P

TS - jag kommer ju också att ha kvar min älskade totto även när bebis kommer :) Jag försöker se det som så att det mesta nog löser sig med lite hjälp från omgivningen och tålamod... Och att man kanske får lägga de riktiga träningspasset åt sidan tills nästa sommar eller så ;) (eller om 10 år, vad vet jag) många som inte är hästintresserade ifrågasätter mitt val men ah... jag gör mig inte av med hästen, så då får man få det att gå ihop :)

Äh, många som är hästintresserade ifrågasätter INTE ditt val. Men det är nog vettigt tänkt att inte ha någon jättetävling i oktober :D Om man bara kan vara flexibel så funkar det jättebra. Alltså om man inte har en häst som MÅSTE ridas 1.5 timme 7 dagar i veckan annars dör den.

Det är ett toppenbra sätt att få lite paus från bebisen och ett bra tillfälle för pappan och barnet att vara ensamma om du är mammaledig.

Barbacka skulle jag inte skritta ut, räcker ju med att han snubblar till så ligger du på backen. (Speciellt om han kanske är lite sommarfet oxå :angel:)

Jag landa på fötterna 2 ggr och på rygg 1 ggr. När jag ramla på rygg så skutta hon till när jag var ut och skritta och min kropp hängde inte riktigt med. Alla avramlingar hände tidigt i graviditeten då fostret skyddas av 5 cm fostervatten. Men ju större de blir ju minde skyddade är de. Speciellt när de vänder sig och börjar tränga ner i bäckenet då ligger de ju till slut skallben moch bäckenben. (Tyckte så synd om Rasmus för när han hickade slog han i huvudet i mitt bäcken så de kändes i hela kroppen på mig ;) )

Jag har inte kommit så långt i min graviditet som du men jag har börjat få lite ont i magen när Ella vill småtrava ibland och så börjar ridbyxorna vara lite trånga över magen.

Vad rider ni i för byxor? Jag har tänkt att köpa en sån där mag-tub och ha över uppknäppta ridbyxor. Har fått en sådan som jag ska ha över mina vanliga byxor.

När jag inte fixar att rida längre så tar lillasyster över tillfälligt. Hon behöver ändå träna upp sig nu när hennes unghäst ska ridas in.

Vad det gäller barnpassning så har vi båda våra föräldrar i samma stad så vi ska nog kunna ägna oss lite åt våra hobbysar iallafall. ;)

Superstretschiga ridbyxor som jag inte knäppte, och ja sista gången blev det ju mjukisbyxor ;)

Jag skrittade ut barbacka på min :love: ponny i v. 40+. Westernsadeln hade jag sedan länge vuxit ur och magen slog i framvalvet tom på engelsksadlarna... :angel: Jag provade tom trava lite men ack så det skumpade med magen som sjunkit... :)

Jag red i tjocka leggings istället, gravidmodellen. Med tanke på att vi mest lullade, så var det viktigaste att det var bekvämt, sen var det varmt också.

Nu har jag för illa foglossning, rida kanske går, men jag kommer inte upp och inte ner...

För mig var det otänkbart att rida efter 3-4:e månaden. Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv så så stor grej var det inte att avstå från ridning några månader. Att riskera att ramla av och skada fostren p.g.a. min egen ridkåthet var helt uteslutet både från min och sambons sida.
När jag blev stor om magen var det heller ingen ridning värt namnet som skulle ha kunnat ske och jag riskerar inget för att lufsa i skogen.

Det fungerade inte så där superbra med barn (tvillingar) i stallet och ridning/tömkörning eftersom de sov så pass korta stunder i streck utan oftast fick de vara hemma med sin pappa. En kompis fick dock ett barn som sov 4 h i streck mitt på dagen och då fungerade det förstås utmärkt med ridning!

Ska man rida så bör man ha någon som håller koll. åker man av och skadar sig så man blir medvetslös måste ju någon kunna slå larm och kolla barnen.

Senast ändrad:

Larm hoppas jag någon slår även om man inte har barnen med sig ;)

Jag står ju i kollektivstall så rider jag när sonen är med så är det strax före utsläppet då 2 personer till finns i stallet.

Jag rider inte lika mycket längre som jag gjorde innan jag fick mitt barn. Har lite hjälp från medryttare som rider ibland. Eftersom min sambo ofta är hemma sent på kvällarna så måste jag ta med den lille varje gång jag ska till stallet på vardagarna. Man får följa hans sovrutiner lite och mata honom innan han ska sova och har jag tur så kanske jag hinner rida iaf 45 minuter på ridbanan. Men ibland funkar det bara inte så då får man skita i det.

Det var nästan lättast de första månaderna för då hade han inget emot att ligga i vagnen även om han var vaken. Nu vill han att den ska röra sig hela tiden om han inte sover, vilket inte är så lätt om man tänker rida. Helgerna är lite lättare då matar jag honom innan jag åker sen tar sambon honom, och då vet jag att han klarar sig iaf minst 2 timmar.

Oj det var många tänkvärda tips=)
Tack för dom och nu har det inhandlats en skruttvagn att ha i stallet för det var ju en toppenidé!

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 332
Hästvård Har en häst som två år tillbaka blivit halt efter vintervilan. Vet. har inte kunnat hitta någon förklaring till hältorna, blev röntgade...
2
Svar
28
· Visningar
3 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka