gravid? mens? hjälp??

Status
Stängd för vidare inlägg.

saffran

Trådstartare
vet ej om jag är gravid, men hade sista mensens sista dag den 9 november!

räknar man från första dag till första dag på cykeln eller hur gör man, har hjärnsläpp och det blir inte bättre för att jag funderar mer :crazy:

eller sista dag till första dag!! har inte tänkt så mycket på hur min mens har kommit fast den kommer i början av månaden det vet jag!

har alltid mens i 7dagar och känner att nu ska jag ha mens, men det gör jag inte nu!

hoppas någon fattar vad jag skrev och kan svara!!:bow:
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

Du ska räkna från sista mensens första dag. Alltså hade du din sista mensdag den 9 november och har mens i 7 dagar så borde din mens startat den 2 november.

/Timsetim
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

2 dec menade du:angel: eller!! kan man göra ett gravidtest nu då och det blir i rätt tid med mens och svaret blir säkrare nu då eller?

såg att du menade när den startade den gången, men då borde jag få den snart nu eller?
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

2 dec menade du:angel: eller!! kan man göra ett gravidtest nu då och det blir i rätt tid med mens och svaret blir säkrare nu då eller?

såg att du menade när den startade den gången, men då borde jag få den snart nu eller?

Om du har normal menscykel ca 28 dagar så kan du göra ett graviditetstest nu, och du behöver inte använda morgonurin för du borde ha fått din mens nu. Du borde redan ha fått din mens, beroende på längden på cykeln.
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

kolla för ca ett år sedan och då var cykeln 28-29 dagar så då borde jag fått min mens om det forfarende stämmer! men får göra ett test och kolla!

tack för all hjälp alla!!:bow:
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

Jag räknade snabbt på en tabell jag har, och jag skulle vänta 1 vecka om jag var du. För är du "standard" så är du i v.4+4 (dvs 4 veckor och 4 dagar) och man säger att vid vecka 6 ska ett gravtest visa positivt om det är positivt. (Innan det kan man ha för lågt hormon som gravtestet reagerar på)
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

De test man köper på apoteket kan man göra gravtest första uteblivna mensdagen, och de skall vara lika tillförlitliga som testen bvc har.
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

Det pmm menar ( tror jag ) är att testen ( oavsett vad för test ) kan visa felaktigt om man gör tetstet tidigt...

Känner 2 personer som under detta år testat negativt ( och då följde dom anvisningarna till punk och pricka ) båda visade sig vara med barn vid ett senare tillfälle..
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

så om jag gör ett test nu och det visar negativt, kan det vissa posetivt om en vecka? fatta jag rätt? vet ju ej säkert om jag ska ha min mens nu så?! så det kan vissa fel om det är så att jag inte vet exakt vilken dag jag skulle ha mens?
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

Det kan visa fel ja. Även om du vet exakt vilken dag mensen skulle ha kommit.

Jag skulle ha gjort så här:
Skaffa ett test nu direkt och testa.
Visar det att du inte är med barn så vänta på mensen.
Kommer inte mensen så testa igen om två veckor.
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

det ska jag göra det första jag gör imorgon och sedan om 2 veckor om det inte kommer någon mens! och om det vissar negativt!

tack alla:bow: :bow:
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

Ett litet tips! Sätt ett X eller ett M eller vad som helst i kalendern på mensens första dag i fortsättningen så har du lättare koll! :idea: :)

/Timsetim
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

får önska mig en kalender i julklapp, men ett jätte bra tips det ska jag börja göra om mensen kommer någon gång!:smirk:
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

Clearblue graviditetstest
Normal känslighet (testar positivt på nivå 50 mIU/ml). Finns att köpa på apoteket.
PREG graviditetstest (ACO)
Normal känslighet (testar positivt på nivå 50 mIU/ml). Finns att köpa på apoteket.
RFSU graviditetstest
Ganska hög känslighet (testar positivt på nivå 20 mIU/ml). Finns att köpa i bl.a. pressbyrån, affärer och apotek.

3 veckor efter senaste mens har man mellan 5-50 hCG i mIU/ml
4 veckor -"- 4-426
5 veckor -"- 19-7 340
6 veckor -"- 1 080-56 500

Dvs. har man då över 50 hCG i mIU/ml samma dag som mensen uteblir så visar testet positivt. Men det kan dröja upp till v.6 innan man har tillräckligt.
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

oj då är det ju inte alls säkert igentligen!! ringde en kompis som jag vet har gavtest hemma och det vissade negativt, kissade senast kanppt 2 timmar innan tastet,kan det påverka? men då är mens ev bara 2 dagar försenad, kommer inte mensen om 2 veckor testar jag igen.

jätte bra info tack tack:bump: :bow:
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

Det ska inte spela någon roll när du gör testet.

Jag vet många som fått mensen mer än 1 vecka försenad, bla jag själv senaste månaden.
 
Sv: gravid? mens? hjälp??

RFSU testet där som ska vara känsligast :smirk: visade negativt för mig fast clearblue visade possitivt....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 460
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
487
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 257
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp