"Gräva ner sig" (diskutions tråd)

P

Panikie

Varför ser man så många hästar gräva ner sig när dom blir ridna eller jobbar på lina? Att dom lätt blir förböjda och knäcker av i nacken..
Slutar söka stöd på bettet och blir springiga...

Är det alltid ryttarens fel?
Eller kan det även bero på hästen?
Har den ont?
Är det utrustningen?
Eller kanske dumheter, olat eller bekvämlighet från hästens sida?

Ni får gärna komma med egna åsikter och tankar och diskutera detta ämne, vill ni får ni gärna bidra med bilder och filmer och ge varandra tips på övningar eller likande som kanske kan ge resultat! :D

sätt igång. :rofl:

Sv: "Gräva ner sig" (diskutions tråd)

Det här kan bli en intressant diskussion.

Vad menar du exakt med "gräva ner sig". Är det när hästen går med nosen i bogen och släpar bakdelen efter sig istället för att kraften kommer bakifrån?

/M

VÄr det alltid ryttarens fel?
Har den ont?
Är det utrustningen?

Jag skulle säga att allt du skrivit här ovan, plus lite till, kan vara orsaken - säkerligen ofta i kombination med varandra. Beroende på individ (häst, ryttare) och situation.

Jag tror inte på att generalisera för mycket.

Är det alltid ryttarens fel?
Har den ont?
Är det utrustningen?

Det kanske inte alltid är människans/ryttarens fel, men det är alltid vårt ansvar. Jag tror inte att det är av bekvämlighet från hästen sida, det kan knappast vara bekvämt att knäppa av och gräva ner sig. Tror nog det börjar med att hästen vill komma undan obehag från ryttare/utrustning eller nåt sånt och sen kan det utvecklas till en olat om det får fortgå.

intressant, i ridningen med hästar som gräverner sig/förböjer sig om man utesluter utrustning, som SÅKLART har en del i missförståndet/problemet.

ofta saknar ryttaren en yttersida, rider aldeles för mycket på sin inersida och kan inte vara där och stötta hästan när dne förböjrsig eller gräver ner sig.
när den gräver ner sig behövs ju också en yttersida.
sedan kan man ju kolla på hur musklad hästen är.

Syrrans häst gorde så för henne. Han gick ner med huvudet, ända in i bogen.
Hon red in honom på inspäningtyglar, för att han inte skulle köra upp huvdet.
Men han gick inte bra och när jag red honom ansåg jag, att jag inte hade någon kontakt. När hon tröttnade tog jag över honom. Efter litte arbete slutade han överböja sig och det käns som han just nu går i bättre form.
Nu är det bara synd att jag inte trivs med honom.

Det här kan bli en intressant diskussion.

Vad menar du exakt med "gräva ner sig". Är det när hästen går med nosen i bogen och släpar bakdelen efter sig istället för att kraften kommer bakifrån?

/M

ah det skulle man nog kunna säga, en häst som långt ifrån jobbar behagligt och rätt.

det kan även vara en häst som är stressad som gräver ner sig för att undvika tryck, den släpper ju så klart allt annat då med men endå. :rofl: vikket flumm inlägg :D

Av de hästar Jag har sett så har det alltid berott på ryttarens hand/ridning.
Många ryttare med "dålig" sits och för hård hand brukar få just nergrävda hästar. ( :D )
Det behöver ju dock inte nödvändigtvis bero på nuvarande ryttaren, utan det kan ju vara ett inlärt fel.
Minns ex en häst som jag red på lektion en gång som böjde ihop nacken trots att jag red på långa tyglar.. :crazy:

När det handlar om att bli jobbade på lina tror jag det beror på utrustningen (inspänningar), men kanske i kombination med orutin/oförståelse och brist på muskler.

Precis som Lord Owen sa så tror jag också att det är vanligt med alla dessa orsaker/kombination.

Det händer när ryttaren fokuserar för mycket på vart hästens huvud ska befinna sig, man stirrar sig blind på att hästen ska "gå på tygeln" = kröka på nacken.

En hård hand kan också ge samma resultat.

Ibland är det en engångshändelse med en annan ryttare/likn. och ibland kanske hästen lär sig att den får beröm när den har huvudet där så den gör det spontant. En häst jag red på ridskolan krökte på nacken så fort man tog i tygeln. Dock inte bakom hand/nedgrävd (:p) utan i lodplan. Men jag kände ändå att hästen sänkte ryggen och saknade framåtbjudning. Så det var ju ingen äkta/korrekt form.

Utrustningen; ja diverse hjälptyglar som används fel.

Ont: Indirekt kanske. Men det är ju inte bekvämare att kröka på nacken utan att det görs som effekt av korrekt form/ridning. Det är bara en spänning. Så på så vis så gör den inte så för att den har ont. Dock kan den sätta emot att arbeta under sig pga svaghet eller skada/sjukdom/smärta. När ryttaren drar in huvudet så ser det kanske bra ut för ett ovant öga, men det är tvärtom rent skadligt att rida hästen i denna "form". Så i annat fall kan ju denna sorts ridning bidra till att hästen får ont.
(oj vad otydligt det sista stycket är- hoppas nån fattar...:crazy::o)

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 728
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
330
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur