Grattis... =( Vi har fått Kvarka i stallet..

C

Colombia_Girl

Har ni haft kvarka? Hur har det gått, hur lång tid har allt tagit? Ja berätta all ni kan om era EGNA erfarenheter kring Kvarkan.
tackar =)

Sv: Grattis... =( Vi har fått Kvarka i stallet..

Jag tror det var ungefär år 2000 som kvarkan drabbade ett större stall där jag då bodde med min häst. Vi fick en lång isoleringsperiod c:a 3 mån eftersom det var många hästar och tog tid innan alla var friska. Det går förstås fortare om man kan isolera de sjuka från de friska. Vi kom överens om att inte spruta på slentrian utan om möjligt låta infektionen ha sin gång för att ge en bättre immunitet. Enstaka hästar blev så dåliga att de behövde pencillin. De flesta hästarna blev lindrigt sjuka. Jag har för mig att ett årsföl, som var väldigt nedsatt pga en annan skada, inte hämtade sig efter kvarkan utan fick tas bort. Alla andra blev friska.

Det är inte roligt att drabbas av kvarka men det går över och det är inte böldpest trots allt. Var noga med hygienen och isoleringen eftersom skitsnacket går och alla vill ha någon att skylla på om smittan sprids. Byt kläder och skor innan ni åker mellan stall och sätt upp ordentliga varningsskyltar! Varna gärna folk i andra stall i närheten och naturligtvis stall som kan ha fått besök innan ni fått besked om vad ni hade för bakterie i stallet.

Vi hade kvarka på skolan när jag gick där. Det var mycket regler, och ENORMT mycket tvättande av grejer. Lång tid innan hästarna blev friska och mycket oroande. Eftersom det var på stallbacken på en travbana så tog det en väldans lång tid innan hela stallbacken släpptes från karantän, och efter det så var det ändå stall i närheten som man var tvungen att undvika.

Usch. Kvarka är inte roligt..

Vi fick även Kvarka på ridskolan, och dom hanterade det skitdåligt. Satte inte upp några skyltar, och ringde inte runt till alla ridskoleelever. Jag åkte dit en dag för min vanliga ridning och det var helt tomt på folk. Jag gick runt och letade i kanske en kvart, och precis när jag skulle sätta mig i bilen och åka hem kom en tant fram och hon sa bara att hästarna var sjuka. Fick höra genom andra att det var just kvarka. Tänk om jag hade åkt hem till mina egna hästar då, det kunde blivit pannkaka av allting. Nej, dom hanterade det skit dåligt och det är en av orsakerna till att jag inte rider där längre..

Så var noga med allting! Låter jobbigt, men var verkligen petnoga med allt..

Senast ändrad:

Vi drabbades av samma karantän som grannstallet när de fick kvarka, orsaken var att vi hade delat volt samt att stallet låg bakom drabbat stall och hagarna låg sida vid sida.

Det var ingen rolig period, veterinär ville helst smitta ner alla hästarna samtidigt när den första upptäcktes. På så sätt hade proceduren blivit väldigt kort, nu blev den 6 månader pga korkade hästägare som inte kunde följa de direktiv som hade satts för situationen.

Gång på gång riskerade man att smitta andra anläggningar med sina korkade tilltag, det fanns ju några i närheten som delade ridvägar.
Man blev beordrad att hålla sig inom en viss areal, samt att andra stall ombads hålla sig därifrån men inte då.

Någon åkte in med en häst till globen, motiveringen var att den är ju inte sjuk:crazy:

när någon säger kvarka tänker jag direkt på virkon s! :p

det är bara att tvätta ALLT med virkon. vet av erfarenhet att all utrustning tål virkon, då jag själv tvättat både läder, kläder o hjälm i virkon- flertalet gånger!

tänk på att ALLT måste tvättas- kvarkan KAN sitta kvar i tex staketstolp om det vill sig illa, och den överlever LÄNGE och dör inte av -grader...

Hade falsk kvarka ngn gång i slutet på 90 talet på ridskolan. Kom under sommaren så som tur va var det ingen ridskoleverksamhet eller tävlingar mer än ridläger som då blev inställda. Var isolerade hela sommaren tror jag. Det sattes upp varningsskyltar vid infarterna och närliggande föreningar varnades. Var ungefär hälften som blev smittade, tempade dom friska varje dag och så fort tempen gick upp så sattes dom i karantän med dom andra. Alla klarade sig bra och var igång som vanligt igen under hösten.

Även efteråt när det var sagt att det var smittfritt så uppmanades eleverna att byta kläder innan man åkte till andra stall och vi hade en balja med virkon som man fick doppa skorna i innan man gick därifrån. Så var väldigt bra kontroll.

Hade 2003 kvarka på en häst jag skulle ta hand om åt ridskolan. Han kom i börjanav juni blev sjuk efter en vecka och inkubationstiden (heter det så) är längre än så, vilket betyder att han har fått viruset innan. Trots att han inte haft kontakt med andra hästar dom närmaste månaderna. Så var konstigt. Eftersom han var ny och vi inte hade plats i stallet stod han i tävlingsstallet. Vilket betydde att ha var isolerad redan från början. Gick med två andra hästar i hagen första dagarna men dom klarade sig.

Han blev först hängig och snorig, fick feber och blev svullen i ansiktet. Efter några dagar sprack det upp bölder och han såg verkligen hemsk ut. I två veckor var han riktigt dålig och gick på pencilin. Totalt stod han iinstängd i utebox i 1 månad och sedan i en egen hage bortanför dom andra i 2 veckor. Började sätta igång han efter det och var igång fullt till terminstarten.
Detta var också på sommaren så var bara ridlägerverksamhet. Verksamheten kunde fortsätta ändå eftersom han aldrig varit i närheten av ridskolestallet. Men inga hästar fick transporteras in eller ut till anläggningen.

Liknande trådar

Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
573
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 295
Senast: annikarun
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka