Grått klet, svullet skap. Tvätta?

Minnaa

Trådstartare
Ja min valack har fått problem med sitt skap. Han har under längre tid stått i grusad vilohage pga operation så tror det kan vara en bidragande orsak, han kissar där men tror han inte tycker det är så toppen. Nu har han fått väldigt mkt grått klet i skapet som även rinner ner på bakbenen och tittar man i "förhuden" så är det väldigt mkt klet och snusk. Tycker även skapet ser lite små svullet ut. Luktar inget vidare, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men en sötaktig doft.

Någon som varit med om detta som har något bra tips? Något man kan tvätta lite försiktigt med kanske? Eller bör jag låta veterinär titta på det? Pratade med en idag men han hade noll koll så får ringa djursjukhuset så fall. Tänkte kanske nån här hade en bra ide. Han kissar normalt och är pigg och glad i övrigt.

Tacksam för tips! :)

Sv: Grått klet, svullet skap. Tvätta?

Min valack får så nu på våren när han leker hingst i hagen och uppvaktar stoet.

Sätt på dig plasthanskar, ta såpvatten och sätt igång att rengöra, inga problem (förutsatt att du får vara där och gräva för hästen).

Vad jag vet så är det inge farligt men kan börja klia en massa, min tycker det är jätte skönt när jag tvättar bort det. Dock ska man nog passa sig för att vara där och rengöra allt för mycket, men om han har så där mycket så kommer han nog uppskatta rengöringen.

Tvål o vatten går bra!! MEN han kanske inte uppskattar det o sparkar till.. Bara ta det lugnt o beröm så går det!! Är helt normalt! Lycka till!!

Det kan bli infektion av det där om inte hästen rengör sig ordentligt.
jag ahde en sådan häst men där räckte det med att ngn gång per vecka peta ut det värsta kletet. Börjar det rent bli svullet skulle jag tvätta med ljummet vatten och ev. lite lactacyd

Tack för tipsen! :) Bara att börja tvätta då...

Att dom få lite små klumpar och smuts är ju inte så ovanligt och det brukar jag ta bort. Men som sagt är det väldigt mkt nu och lite svullet. Sen vet man ju att det är ett känsligt område så man vill ju inte tvätta med vad som helst. Tack igen :D

Liknande trådar

Hästvård fråga om försäkring jag ska ha ut veterinär för att röntga min häst som har gallor i båda haserna. Är rädd för att det ska vara lösa...
Svar
4
· Visningar
750
Senast: Tossa90
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: Lindsen
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 043
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka