grästygel!??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lul
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 698
L

lul

titta vilken fiffig grej som kommit från h**ks :angel:
en grästygel som förhindrar hästen att stoppa ned huvudet o äta skulle även fungera bra på hästar som kommit på att man kan stoppa huvudet mellan benen o bocka :rofl:

så var tror ni !? :angel:

310490.jpg

Sv: grästygel!??

Rider man med två tyglar medden då alltså? Verkar funka som en omvänd graman...
Nä jag tror mer på att lydnadsträna hästen så den inte kör ner huvudet vid ridning...

En ponny jag red på ridskolan när jag var barn hade behövt det. Hon stannade alltid i hörnen och åt gräs och man åkte kana över öronen ner på marken :-) Vet inte hur många gånger man åkte av så, hade man otur följde tränset med oxå, eller så ruskade hon av sig det :-)

Nej, man fäster den i sadeln, tex i D-ringarna. Sen när hästen tar ner huvudet så tar det emot i munnen (remmen är fäst i bettet och över nacken)

Uppfinningen är _inte_ ny i den bemärklesen.. den har funnits i många många år.. bla i england.

Tror den kom nån gång på 60 talet :)

Har grästygel till shettisen på somrarna för annars är han rätt svårriden för de små ryttarna! :D
Dock går den från bettet direkt till ringarna i framvalvet på sadeln och inte som den där.

När jag jobbade i Englang band vi helt enkelt balsnören från d-ringarna till bettet fungerade det också

Okej! Då är jag med! Är den elastisk såden tilllåter hästen att sträcka på halsen?

Ingen ny uppfinning det där!

Väldigt bra på bockhästar! Men den ska ju inte spännas för hårt, den ska ju inte störa hästen när hästen är "snäll".

Tassetass skrev:
Uppfostran funkar allra bäst.
Då måste jag få fråga dig Tassen: HUR fostrar man en liten ponny till att lägga av med den typen av olater om man inte kan sätta upp ryttare på mer än. låt oss säga 30 kilo?
Inte kan jag berätta hur den ska göra och inte klarar alla småungar av att lösa problemet heller.

//kristel, vars dotter slutat rida mycket beroende på en tjurig ponny som till sist fick "grästyglar"

Jag har faktiskt inga smartheter att komma med så här på rak arm eftersom jag själv aldrig haft problemet, men jag vet att det går eftersom jag har vänner som fått sina småponnyer (en bunt shettisar) att sluta med att dra ner huvudet även när små barn rider.

Min b ponny galoppade o åt gräs samtidigt.. när jag blev nio lyckades jag äntligen hålla huvudet uppe . :) Men det där minns jag med humor. Skulle aldrig vilja sätta en sån där grästygel på, lika lite som jag vill ha käk.
Tänk om de snubblar??

/j*

den ser inte elastisk ut .. reagerade oxå på det, o hur blir det när hästen jobbar i form!? borde det inte dra då i bettet?
det känns som om den är gjord för ridskolehästar när barnen ska rida ut i skogen :) (=förhindra grästopp o bockturer!)

Det känns som om mycket går till överdrift... Undrar vad de ska börja marknadsföra som nästa "nyhet"... :confused:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 074
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka