"Grästygel" ?!

Sv: "Grästygel" ?!

Hej.
Jag köpte den till barnens ponny, för hon är en jäkel på att kasta sig ner och äta.
Men den var alldeles för stor, så det det hjälpte inte ett smack..

Men det borde ju fungera på en större ponny/häst för den är ju ställbar, så dom kan ju bli ganska långa.

mvh

Ingen kul lösning, men vad gör man?
Hade en ung shetlandsponny som körde ner huvet och åt och började dessutom lägga små bocksprång i tid och otid. Då dess lilla ryttare inte rådde på dessa fasoner och hästen var ung och under utbildning valde jag att sätta på en grästygel för att det hela inte skulle utvecklas och bli värre.
Tror vi hade grästygeln på kanske fem ridturer sen var beteendet som bortblåst och kom aldrig mer igen.

Om jag har fattat det rätt är det ju ingen tygel som inverkar när hästen har huvudet "normalt", d v s hästen kan fortfarande röra ganska mycket på huvudet, den hindrar bara att den tar ner huvudet jättemycket. Så om jag var du skulle jag testa. Går ju att tillverka ngt liknande själv av gamla tyglar typ om man inte vill lägga pengar på det innan man vet som det fungerar :)

Man kan ganska enkelt göra en själv. Men ja det hjälper.

'Baksidan' är om hästen t ex snubblar, då kan den få ett helsikes ryck i munnen och om inget brister (grästygeln t ex) så kan det bli ganska otäck vurpa.

Jag har använt det en kort period på en bock-mästare, hjälpte efter typ tre ggr. Sen har jag haft det på shettisen när han går med små barn på ryggen, för att inte bara dra ner huvudet för att äta eller för att bocka (han är lika bra på båda..). Dock, det var han som visade på avigsidorna med om de snubblar.. Nu brast grästygeln, men om inte... Så, numer kör jag inte med sådana längre, just för jag insåg den potentiella faran.

Tack så mycket för svaren! Dock finns den ju bara i ponny och jag har en liten häst (ca 155 hög) fast kort hals så kanske ska funka ändå! Hur kan man göra en egen? Vill ju helst prova innan man köper om det nu finns möjlighet :) tror ni det är en bra ide att använda på en 3åring som tycker att bocka är roligare än att jobba normalt?

Nej jag skulle ALDRIG sätta det på en treåring. Det den gör är ju ger den arma hästen ett ryck i munnen när/om den bockar t ex. Så never på en treåring.

Jag gjorde en egen med bensnören, ner vid pannbandsöglan bara.

270220_100949606667688_100002579461412_5344_3432792_n.jpg

Senast ändrad:

Okej. Men min häst bockar bara när han inte har stöd från tygeln. Måste alltid rida med korta tyglar och emellanåt också hålla huvudet högt på honom för att han inte ska bocka. Därför jag ser den tygeln som ett alternativ för honom. Söt häst på bilden förresten :D

Hej!

Där jag jobbade på ridskola brukade vi sätta en halsförängare i ringarna på sadeln istället. Funkade mot både gräsätning och bockande.

/Lavinia

Tack Lavinia! Ska absolut prova! Värt att testa allt man kan komma på för att slippa dessa bockningar! Men peppar,peppar, förra gången skötte han sig! :angel:

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 867
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 396
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 677
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 176
Senast: Filippa99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka