Gräsreducerare?

Blåsippan

Trådstartare
Är det någon som vill dela med sig om sina erfarenheter av att använda gräsreducerare? Vad ska man tänka på, vilka är bäst pch säkrast?
Det gäller en fånghäst som jag tänkte skulle få gå dagtid med gräsreducerare på sig i flocken på betet och nattetid i sin sandhage med hö.
Måste ju vara ett roligare liv att kunna ströva omkring med flocken och kunna peta i sig några strån i stället för att gå i sandhagen dygnet runt i ca 6 månader:(
Men jag vill ha en gräsreducerare som sitter bra och inte ramlar av...

Sv: Gräsreducerare?

Jag har en greenguard från börjes. Den sitter bra om man spänner den rätt. Min ponny har den på sig dygnet runt. Han kan dricka och äta. Bara inte äta lika mycket som annars. Han blir kraftig ändå, men inte så att jag är rädd för att han ska få fång.

Har med en från börjes men den finns att köpa på andra ställen med. green guard. tagit bort den ena lilla plastflärpen för den var bara ivägen för hästen.

Den fungerar bra o pollen kan utföra alla sina behov som att dricka,lyfta på läppen, klia sig mm mm.
Den har trillat av nån enstaka gång.
Alla läderremmar som man spänner den med har gått sönder dock så jag har fått komma på andra lösningar med kardborreband.

Behöver en sån oxå men han bara kliar av sig grimman:(

Alltså grimman/gräsreduceraren får bara inte åka av, det är som gjort för ett nytt fånganfall om hon får i sig gräs efter egen aptit.:crazy:
Finns det något knep att fästa den så den sitter säkrare?

Denna greenguarden fäster man i grimman. men de finns tydligen specialgrimmor nu. men hästar är experter på att få av sig saker.

är glad att min ponny accepterat sin. Han blir fet även med denna på men han får inte fång. Äter mycker långsammare.

Har bara erfarenhet av green guarden. Tycker den är kanon. Hästen kan gå på bete med de andra, dricka vatten osv, dock inte stå och klia de andra hästarna. Finns specialgrimmor men jag gjorde om en vanlig grimma så att den blev som en sådan green guardgrimma. Nackdel:Ganska dyra att köpa men de brukar faktiskt hålla en säsong. Kan få lite skav i början efter som plasten är lite vass i kanterna, även fästet på nosryggen gav skav men det avhjälptes med lite nosludd.

Min polle fick inga skav. Har haft den två somrar. Plasen på munnkorgen håller ännu men som sagt så lossna remmarna man fäste de med rätt fort.
Jag har sett min häst stå o gnugga en annan häst med denna på. Kan ju inte naffsa som innan dock.

Förra sommaren gick två av mina hästar med betesbegränsare från Globus. Det är den modellen som ser ut som en grimma med "flätad" munkorg som har ett hål i botten. Trots att hästarna hade dem i flera månader hade vi under tio "tapp", och det var valacken som lyckades med det, alla gångerna utom en.

Immer

Min förra ponny gick två säsonger med sin greenguard utan att ta av den en enda gång. Hon hade inget emot den, togs av varje dag av stallägaren när hon gav mineraler och sen satte hon på den igen utan knot från ponnyn.

Förra sommaren gick två av mina hästar med betesbegränsare från Globus. Det är den modellen som ser ut som en grimma med "flätad" munkorg som har ett hål i botten. Trots att hästarna hade dem i flera månader hade vi under tio "tapp", och det var valacken som lyckades med det, alla gångerna utom en.

Immer

Åh, den hade jag förut till mitt russ. Den var bra, men han lyckatdes på någit sätt hela tiden ta sönder den. Tillslut var den helt ihoplappad med buntband så vi fick slänga den :-(
Nu har vi en greenguard och den har funkat bra.
Fröding går på lösdrift och nu har han den på sig två mål/dag.

Vi ahr anv. den pga av den kraftiga övervikt han ahde när vi köpte honom. Han knunde knappt röra sig :(
Nu, ca ett halvår senare är han en sund och glad häst :)

Ursäkta mig, har läst att storlekarna är väldigt små. Skall skaffa mig en sådan till min islandshäst då han blir så fet på betet men vill ändå att han ska få gå med sina kompisar. Stämmer det? Vad tror du han skall ha för storlek på denna när han har ponny eller mindre cob på grimmor? /Hanna

Jag tror du skulle kunna ha ponny.
Mina två, som gick med "munkorg", är rejält stora hästar. Båda drar storlek x-full i träns och grimma, men storlek full på gräsreduceraren blev bra till dem.

Jag köpte en full på min och den sitter nog så bra den kan sitta - en liten hade varit för trång kan jag säga. Han är dock inte den minsta typen av islandshäst men har ändå ett relativt nätt huvud.

Får se imorgon om den får sitta kvar för honom bara,,,:p

kl. Har någon annan varit med om detta eller är det min vanliga otur:cry: Köpte en hansbo "munkorg" på GG. Första dagen hade han den en timme knappt men han hade så mycket energi så när man inte kunde glufsa gräs, så kunde man köra race iställe, vilket matte inte uppskattade. Släpptes tillbaka i lilla hagen. Idag var det dags att testa igen, inte så mycket race, men jag höll koll å han började efter ca 45 min få i sig lite gräs!jippi! Kollade var tionde minut ungefär å efter lite mer än en timme såg jag något svar hänga, sprang ut å mycke riktigt hade den gått sönder. Gummibandet som går från korgen till plattan var rakt av uppe vid korgen, sen hade han troligen trampat på den så plattan spruckit. Kommer efter detta att aldrig våga lita på en sån igen, tyvärr. Undrar om det är någon ide att reklamera?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka