Gräsmatta som bete?

Ponnymorsa

Trådstartare
Om man har en gammal gräsmatta, stor nog för att vara bete, där det inte växer annat än gräs, alltså vanligt "gräsmattegräs", skulle man kunna använda den som bete?
Rent näringsmässigt så kanske det är kasst, med tanke på åldern av gräsmattan, tänker att man sår ju inte ny gräsmatta med jämna mellanrum, som man gör med vall, men i övrigt? Finns det något i "gräsmattegräs" som inte är lämpligt för hästar?

Sv: Gräsmatta som bete?

Gräsmattegräs är ju bara vanligt gräs så att säga, så visst skulle det gå bra! Näringsmässigt behöver det inte vara dåligt heller, det beror på hur det ser ut och vad det är för hästar som ska gå där.

Jag har två hästar hemma nu som jag använder som gräsklippare. :) De verkar må bra av det iaf, och i deras fall är det bra att det inte är så kraftigt. ;) Det är dock jobbigare mocka efter dem än att klippa gräset (åkgräsklippare...) men de gör jobbet ganska bra. Bäst att tillägga att de har andra hagar med. ;)

Ja :D Jag använder också våran GIGANTISKA trädgård som hage när de vanliga hagarna börjar bli lite "tomma" :) Funkar fin fint!

Jag hade inte låtit hästen beta gräsmattegräs.

Den dödliga grässjukan tros ha sin uppkomst i mjöldryga, vilket är vanligt förekommande på vitgröe. Vilket i sin tur är en huvudingrediens i vanlig gräsmatteblandning.

Själv är jag väldigt försiktig med betning på vanlig gräsmatta, jag vill ha en vallblandning avsedd för häst. Inte minst för att ha koll på sockret.

Vi har köpt en gård, där marken som ska bli bete, just nu brukas som åkermark. Den kommer att fungera som bete nästa sommar.
Därför kommer våra hästar endast kunna gå i grushagar till en början.
Tänkte att det kanske kunde vara roligare för dem att gå på gräs,
men nu blir jag ju tveksam.
Hur vet man om den giftiga växten finns i sin gräsblandning?
Kan man se den med blotta ögat?

Det kan du vara fullständigt säker på. Om du läser är det inte gräs-sorten i sig som är farlig.

Vad är vitgröe?
vitklöver?

Mjöldrygan har jag bara på krusbärsbuskarna.. hela tiden trots upprepade sprutningar.:crazy:

Äldre grä'smattor består av maskrosor, o annat skit som kommer med åren.

här används dem som ekologiska gräsklippare. Hästarna alltså...

Mina hästar betar gräsmattan och har så gjort i många år, min veterinär vet om det utan att säga något. Jag blev dock nyfiken på grässjukan och slog lite på nätet, titta på wiki*edia under hästsjukdomar. Jag kommer även i fortsättningen låta mina beta på gräsmattan, jag blev inte avskräckt.

Jag förstod att det inte var grässorten i sig som var farlig utan något som finns på ett speciellt gräs (rätta mig om jag har fel) men det jag undrade var om man kan urskilja den grässorten i sin gräsmatta? Alltså, hur ser grässorten ut?

Har läst lite om mjöldryga på SLU nu.
Det är tydligen även förekommande på ängsvingel, timotej, hundäxing och kvickrot. Det är väl precis sådant gräs som finns i de flesta beten?

Hej
Mjöldryga är en form av svamp som drabbar växter (det användes för att flyga till blåkulla)
Mjöldrygan är en svamp som har fått sitt namn därför att man förr trodde att den drygade ut mjölet.

Mjöldrygan, Claviceps purpurea, hör till gruppen ascomyceter eller sporsäcksvampar. Den angriper vanliga gräs t ex, tuvtåtel och timotej men också sädeslag, framförallt råg. När gräset blommar infekteras fruktämnena av ascosporerna. På ytan bildas konidier, förökningskroppar som bildas på könlös väg, och en klibbig söt vätska. Den söta vätskan lockar till sig insekter som sprider konidierna till andra gräs. Det infekterade fruktämnet tillväxer starkt och omvandlas till ett sklerotium, en hård svartaktig, 1-3 cm lång, smal och böjd bildning. Det är detta som är mjöldrygan. Sklerotierna ligger på marken över vintern och på våren växer det ut röda huvudlika stromata. I stromata bildas ascomyceternas fruktkroppar. Fruktkropparna kallas perithecier vilka bildar sporer som angriper nya plantor.

I och med att mjöldrygans uppsvällda kärnor, sklerotierna, verkade dryga ut säden ansågs den vara ett mycket välkommet tillskott speciellt under nödår. Vad man inte visste var att mjöldrygan är mycket giftig och den innehåller bland annat ergotamin. Under medeltiden och fortfarande långt in på 1900-talet härjade mjöldrygeepidemier i Europa. Den sista epidemin i Sverige inträffade under 1800-talet. Sjukdomen kallades i Sverige dragsjuka. Intag av mjöldryga kan leda till yrsel och kramper. Gifterna gör så att yttre blodkärl drar ihop sig vilket kan resultera i inflammation och kallbrand. Svårt angripna kroppsdelar som fingrar och tår men även armar och ben kan förtvina och falla av. Mjöldrygan kan även ge hallucinationer i och med att sklerotierna innehåller ett ämne som liknar LSD.

Vad är vitgröe?
vitklöver?

Mjöldrygan har jag bara på krusbärsbuskarna.. hela tiden trots upprepade sprutningar.:crazy:

Vitgröe är en grässort, tuvor med långa strån med "vippor" på när det blir långt... googla så kommer du alldeles säkert att känna igen det!
Vi har en del vitgröe på sina ställen i våra hagar och ingen mjöldryga där inte... inte heller på buskar eller andra växter.

Sen håler jag med om att gamla gräsmattor oftast är fulla med alla möjlga sorters gräs, ogräs, mossa och annat. Sällan bara rent "gräsmattegräs". Man får väl använda sitt sunda förnuft och se ver den gräsmatta man har som när man stängslar en ny hage - gå igenom och se om det finns giftiga växter eller annat olämpligt.

Vad är vitgröe?
vitklöver?

Är det inte mjöldagg du har? Det är vanligt på krusbär.

Googla så får du fram bilder.

Allt handlar om hur stora risker man vill utsätta sin häst för. Jämför med diskussionen om botulismvaccinets vara eller icke vara.

... eller om man vill ha hästar i hage, i flock, rida ut, hoppa osv. Om man hårddrar det handlar ju egentligen allt hästhållande om att väga risker mot fördelar.

Vad gäller gräsbetessjukan, som jag gissar att det är du menar Lovisaleonora, så är det ju väldigt likt botulism - och de är inte säkra på vad det är som orsakar det. Mjöldryga är en av de teorier som finns och det finns som sagt även på timotej och tuvtåtel - grässorter som finns just på traditionella hästbeten.

Det finns mer info hos SVA: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Forgiftningar-och-foderhygien/Grasbetessjuka1/

Ok, tack för era svar.
Jag tror inte att man kan skydda sig mot allt, men självklart försöker man ju minimera riskerna, genom att bla kolla av hur gräset ser ut i hagen.

Den gräsmattan som jag talar om, är en gammal gräsmatta, som vi inte kommer att använda till trädgård, då det finns gott om andra ytor.
Vet inte hur det är med andras gräsmattor, men jag utgår från att man inte använder de till något annat?

Jag har haft min lille på gräsmattan så han kan beta en stund medans jag äter/dricker om vi "mellanlandat" hemma under en körtur. Han är dock väldigt liten så det märks knappt att han vart på gräset då. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 434
Senast: Ajda
·
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: Nenne1
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 836
Senast: Fideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama