Gräsmatta och torv

Is

Trådstartare
I år såg vi inget alternativ än att fräsa upp delar av gräsmattan som heltänkelt inte längre gick att klippa ordentligt pga alla ojämnheter. Sagt och gjort sambon fräste upp gräsmattan och jag jämnade till men kvar blev det bara lera....

Till frågan, eftersom vi har torvbrytningar som närmsta granne är det väldigt lättillgängligt med torv vilket även funkar bra för att jämna till hela gräsmattan men hur ska man nu göra för att torven även ska vara den perfekta grunden för själva gräset? Antar att det är lite för näringsfattigt och surt för att gräset ska trivas riktigt bra i torven som det är nu?

Jag har själv 0 koll på det här med planteringar överlag :p

I år såg vi inget alternativ än att fräsa upp delar av gräsmattan som heltänkelt inte längre gick att klippa ordentligt pga alla ojämnheter. Sagt och gjort sambon fräste upp gräsmattan och jag jämnade till men kvar blev det bara lera....

Till frågan, eftersom vi har torvbrytningar som närmsta granne är det väldigt lättillgängligt med torv vilket även funkar bra för att jämna till hela gräsmattan men hur ska man nu göra för att torven även ska vara den perfekta grunden för själva gräset? Antar att det är lite för näringsfattigt och surt för att gräset ska trivas riktigt bra i torven som det är nu?

Jag har själv 0 koll på det här med planteringar överlag :p

Vilket projekt!! Ni har skaffat jobb...

Har ni fräst upp så är det enda att göra att kratta, kratta, kratta. Bort med allt annat än själva jorden. När det är rent, riktigt rent från rötter och skräp, då sår ni gräsmatta.

Lera är näringsrik och bra underlag för gräsmatta. Jag skulle inte tro att torven gör varken till eller från?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag behöver lite tips och ideér om våran gräsmatta. Första april flyttade vi in i våran nya lägenhet och då var det fortfarande snö...
Svar
7
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka