Vi är helt eniga om att hästar med riktiga jobb är värdefulla ur fler synpunkter än den rent instrumentella. Med ekologisk menar jag arbetsmetoder som inte stör eller stärker existerande ekosystem. Med ekologisk menar jag också att om ett ekologiskt förfarande kostar x kr att genomföra, måste man också kontrollera om man kan få mer ekologisk nytta för x kr på ett annat område.
Ofta innehåller ekologiska kalkyler där hästar är inblandade en stor summa just i social hållbarhet-kultur-hälsa-tredjedelen, just den nytta som är omöjligt svår att skatta i pengar och kontrollera.
Som hästvän önskar jag att jag fick se en kalkyl med enbart i efterhand kontrollerbara faktorer, alltså en kalkyl där det bara räknas med ekologiska fördelar och ekonomi. Det vore något att visa för tvivlare och personer som är bra på att räkna! Tyvärr har jag inte fått se någon sådan ännu.
Slutligen vill jag tillägga att kulturhistoriska hantverk kan vara ekologiska och miljömässiga katastrofer, så just det är inte något argument för bättre ekologi. Och om hästarnas betande ska göra nytta måste betningstrycket vara lågt, och hagarna få vila årsvis med jämna mellanrum.