via

Trådstartare
Vi brukar så i vinterhagarna, där det är upptrampat. Vi sår så fort det inte längre är nattfrost, men fortfarande är geggigt, sedan får hästarna gå kvar i den hagen några dagar, och trampa ner fröerna, innan vi flyttar på dem.
Det vi brukar så med, är rajgräs. Detta pga av att det är det som växer fortast, och vi tycker inte att det gör något att det är ettårigt, eftersom det ändå trampas sönder nästa vinter.
Nu till min fråga: Jag har hört att det ska finnas en fröblandning, som ska ge "ängsmark" dvs många olika gräs och örter. Detta ska efter vad jag hört ha tagits fram till får, men att det nu även rekommenderas till häst, eftersom våra hästar oftast äter en alldeles för ensidig kost.
Är det någon som vet vad denna blandning heter, vad den kostar, hurdant rosystem, samt hur snabbväxande det är i förhållande till rajgräs?
Dessutom vill jag veta var man får tag på det...Så vitt jag har förstått, är det inte granngården som säljer det. :)

Sv: Gräsfrö

Ängsblandning kan du bara så på näringsfattig jord.
PLUS att du inte kan ha hästar på ängen förrän efter frösättning eftersom örter är tvåvåriga och ska föra av sig till nästa år. Annars kommer det inga örter nästa år.

Så, det kan vara ok på ett stort sommarbete, men funkar inte i en vinterhage. :)

Sv: Gräsfrö

Tack för svaret!
Just nu lutar det åt att det blir en gräsfröblandning.

Liknande trådar

Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 585
Senast: Minimys86
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 675
Senast: Lina123
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama