C

cysgodol

Kan man ta reda på hur högt näringsvärde gräset har?
Och vad är kraftigare torrt gräs eller riktigt grönt gräs?

Sv: Gräset

Växande gräs är väldigt varierande i näringsinnehåll, så det är svårt att säga exakt. Det varierar både över tid på säsongen, var i växtcykeln stråna befinner sig och i viss mån även över tid på dygnet.

Generellt så är dock ett ansat gräs under tillväxt näringsrikare än ett som gått i blom (fått ax) och börjat torka. Ett hyfsat välbetat (eller maskinputsat)bete kan alltså vara "bättre" än ett som ser tjockt, högt och välväxt ut.

För att få en fingervisning om hur mineralinnehållet ser ut kan man göra en markkartering, då man analyserar själva jorden som gräset växer i. Sedan får man titta lite på VAD som växer där (grässorter och annan växtlighet som hästarna kan tänkas äta av) för att se vad som kan komma djuren tillgodo.

Detta är ganska omständigt och ger inga exakta resultat -inte som när man analyserar ett "dödat" och färdigt foder som ska lagras- så det är normalt sett inget man gör med hästbeten. Möjligen om man bedriver uppfödning i stor skala eller så kanske?:)

Ett annat problem som uppstår när hästar betar är ju att det är svårt att veta hur mycket hästarna sätter i sig varje dygn. Det är ju svårt att väga gräset de redan ätit... ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
474
Senast: Hello
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
535
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka