H

Harald

Hej alla...

Har en fråga. (Om tråden ligger fel får moderatorn gärna flytta... :laugh:)

Nu när det inte har regnat så mycket på västkusten (4 mil från gbg) å gräset börjar bli gult... Försvinner näringen i gräset när det blir gult??? :confused: Har frågat massa folk men ingen vet å inte jag heller... Nån här som vet...?

Kanske dum fråga, men frågar man inget, får man inget veta.. .:rofl:

Power to the horse people... :banana:

Sv: Gräs...

Näringen minskar kraftigt när gräset gulnar. Det dör ganska snabbt om det är torrt ute och gräset är kraftigt betat. Även gräs som är lite längre nu men fortfarande grönt så minskar näringen även där.

*kl* spinner vidare... Hur är det med fructan i gulnat gräs?

vad är fructa?

Fruktan är en kolhydrat. Gräs lagrar den bildade näringen som fruktan. Stressat gräs som av någon anledning, ex kyla eller torka, inte kan växa så mkt innehåller extra mkt fruktan. Fruktan är en av de faktorer som man tror kan framkalla fång.

Vi har partier i våran hage som gulnat har och vi har pratat om att börja stödfodra med hö. Så kommer inte regnet snart så blir det så!

läste i en annan tråd att man inte ska ge krafft foder under betet. Självklart tänkte jag inte ge mig iväg o fodra varje dag- men rida varannan eller var tredje dag o då ge betfor o ev ngt mer om jag tycker han behöver det, men det kanske jag inte ska då?
Ger ni mineraler?

Liknande trådar

L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 518
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 772
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 374
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
59 136
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka