T

Talwandie

Hej, jag har två tjoguåriga varmblod, c:a 150 cm. Jag skrittar bara dom ute när jag rider. Inga större ansträngningar alltså;)
Vad behöver dom då? Räcker gräs, ..?

Sv: Gräs??

Det beror på individerna. Jag har själv ett tjugoårigt fullblodsto som klarar sig utmärkt på bara bete. Men också en treårig minishettis som behöver tillskott hela sommaren.
Är dina dina hästar i bra hull klarar dom sig säkert på bara gräs annars så behöver de tillskott.

Okej, tack, ja på sommaren håller dom lätt hullet :)

Precis som redan nämnts så är det HULLET som avgör om de behöver nåt extra utöver gräset. De flesta MER än klarar sig på "bara" gräs! (det är inte så "bara" - gräs är normalt sett bland det näringsrikaste som finns!)

Sen sägs det att nuförtiden är våra marker mineralfattiga och man bör ge mineraltillskott även vid betesgång. Då passar Miner Grön bra (utan vitaminer - anpassat för betesgång).
Jag följer det rådet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat