diabla

Trådstartare
Nu när gräset börjar komma fram så vill man ju gärna ut och beta, och så kom jag att tänka på att alla andra år så har hästarna jämnt fått löst grönt bajs i början på våren, ska man som med ny mat, vänja hästens mage vid att äta gräs, t.ex. första dagen gå och beta 5 minuter, nästa 10, nästa 15 and so on, eller är det bara att köra på? min häst står i lerig hage och jag bryukar gå ut och beta med den i ca 20 minuter per dag när jag gör i ordning henne. hur gör ni?
 
Sv: Gräs?

Det är jättebra att vänja hästen vid gräs och göra en långsam övergång, precis som vid alla andra foderförändringar.

Min häst står i en stor hage och kan hela tiden beta av de grässtrån som växer upp så jag slipper beta henne för hand...
 
Sv: Gräs?

jag gör som du..
betar pållen för hand innan betessläpp. För att vara snäll mog pållens mage.

Det finns inte ett grönt strå i vinterhagen..
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp