Gräs - energi och protein???

mirage

Trådstartare
Det är ju så att gräset innehåller mycket protein nu i början på sommaren och sedan sjunker det mer och mer men hur är det egentligen med energin? Jag har hört (läst?) att energin i gräset är ganska låg nu i början och att den sedan ökar under sommaren, stämmer det? Hur lågt (ungefär) är energiinnehållet isf?

Om det är så borde det betyda att man kanske får lägga till lite energi nu i början av sommaren och mot slutet ett foder med mer protein istället (förutsatt att hästen rids förstås!). Är man för nojig om man håller på så eller kommer gräset att räcka till?

När jag ändå håller på, hur är det med E-vitaminer? Behöver man ge det under sommaren om hästen håller på att bygga muskler ffa på ryggen?

Tacksam för svar! :bow:

Hästar äter alltid för att först täcka sitt energibehov...ett dåligt bete brukar kompenseras genom att dom betar mer/oftare/längre...Så Mj är nog inget du behöver bekymra dig nämvärt om.

Liknande trådar

Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Min unghund bränner rejält med energi under vinterns fys-träning och jag behöver därför komplettera med något som tillför fett. Jag har...
2
Svar
36
· Visningar
1 670
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 742
Senast: snorp
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 978
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama