Gräns för förkylning

S

Spirelli

Var drar ni gränsen vid förkylningar och hostiga hästar/ponnysar. När kan ni tänka er att rida, åka och träna eller tävla och när låter ni bli. Funderingar med tanke på hur många snoriga ponnysar vi såg på en tävling för några veckor sedan.

Sv: Gräns för förkylning

Förkylda hästar som är snoriga och hostiga ska varken tränas eller tävlas. Lite klart och tunnt näsflöde utan feber eller andra antydningar på förkylning då kan jag tänka mig att skritta ut en sväng. Vi är noga på stallet där jag har min häst. Är någon av stallets hästar sjuk så åker ingen på vare sig träningar eller tävlingar förrän den hästen är frisk (ifall det är något som smittar). Märkligt att inte vetrinärerna vid vetrinärbesiktningen uppmärksammade att ponnierna var förkylda. :confused:

Liten lokal tävling utan vet besiktning.

Inga hästar med snor och hosta skall tävlas, dels med tanke på smittrisken till andras hästar och stall. Men även med omtanke om sin egen häst, en förkylning kan i sig se oskyldig ut men går man tillbaka till sig själv så kan man må riktigt pest även vid en förkylning. Risken för att överanstränga systemet är stort, då en förkylning kan vara större än man i själva verket tror.

Hästar i ''sjuka'' stall stannar hemma även om den egna hästen är frisk. Jag vill inte att någon annan smittar mig därför smittar inte jag någon annan.

Ja det är väl rätt självklart, för det blir ju svårt att skriva i hästägarförsäkran och intyga att hästen ej utsatts för smitta de närmaste 14 dagarna.

Förkyld/snorig häst = vila för mig. Eventuellt en liten skrittpromenad, men det beror på.

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
599
Senast: iNHALE
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka