Granngårdens havrefria müsli.

F

FJ_

Jag har funderat med att utfodra med detta. Kollade på granngårdens hemsida där det stod att det var ett bra tillskott. Det stod att man inte behöver utfodra med något annat då. Alltså bara grovfoder + det havrefria müslit. Är det någon som vet vad en säck müsli kostar. Tycker ni at det är ett bra foder?

Sv: Granngårdens havrefria müsli.

Det är säkert ett bra foder om det passar till höet.
Det svåra med dessa färdiga blandningar är att de väldigt sällan funkar som enda foder.

Antingen blir det för mycket eller för lite av något, och för att fodret ska ha en chans att täcka alla behov behöver man oftast ge flera kg av det, vilket oftast ger alltför stor energigiva och därmed en fet häst...

Ta alltså alltid tillverkarna och återförsäljarnas löften om att kunna ge ett visst foder som enda foder till hö med en stor nypa salt, det funkar ganska sällan.

Eftersom hästen äter mestadels hö så är det höets näringsinnehåll som ger störst utslag i den totala foderstaten. Och hö kan variera väldigt mycket i näringsvärden från parti till parti, därför blir det så tokigt när det utlovas ett "färdigfoder" som passar alla. När det gäller hund och katt stämmer det säkert, eftersom dessa till största delen äter färdigfodren, men en hästs foderstat är ju baserad på ett fodermedel som kan ha närmast oändliga variationer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 216
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka