Granngården ORIGINAL Fiber

Masse

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det här fodret?
Har nu en häst som måste banta. Men han har problem med att när han inte får mat när övriga får det så blir han stressad till max. Så pass att han tidigare vävt så att han får inflammationer i frambenen.

Det är också hans dåliga framben som är orsaken till att han måste gå ner i vikt. Men dom gör ju också att motion inte är bra lösning i alla fall inte någon hårdare sådan.
Han är triangelmärkt för benen men jag har klarat honom i 10 år tills nu, så den här ev bantingen är nog sista chansen för honom innan de evigt gröna ängarna väntar.

Så någon som har provat det här fodret till någon lättfödd häst och hur har det gått?
Kan det vara ett alternativ till min tjockis så att han kan hålla sig lugn när de andra äter?

Sv: Granngården ORIGINAL Fiber

Nu är detta inget direkt svar på din fråga, men tittar man på värdena för Granngården Original Fiber så måste det finnas bättre alternativ till krubbskrammel för en häst som ska banta.
Tex sköljd betfor, ganska stor volym trots låg torrvikt, tar en stund att äta, eller lusernpellets, sen kan man ge lite mineralpellets också!

Original Fiber har tydligen råvaror som gör att lysinhalten endast kommer upp i 3 gr/kg, det innehåller dessutom 18% stärkelse ingen fördel om de ska banta!

En av anledningarna till att jag ställde frågan här och som jag glömde att skriva är att jag inte hittar någon innehållsförteckning på det. Hittar bara att det är "lämpligt för hästar som lätt blir tjocka".
Så någon som har hittar innehållet kanske kan skriva det eller länka?

Min häst vill också ha mat när dom andra får. Ja ger honom 1dl betfor eller mineraler bara o han e helnöjd. Det e inte mängden som gör nåt utan att något ligger där. Morötter är ett bra alternativ att ge istället också =)

Hos min är det tiden det tar för honom att äta upp det, tyvärr. När han har ätit upp och inte de andra har gjort det så väver han och kallar på mer mat. Så jag måste hitta något som tar tid och som märks i krubban till honom.
Morötter har vi haft tidigare men det har genomskådat för det hörs ju inte likadant som det övriga får. Tyvärr så är han ju ganska skärpt killen.

Har provat och det funkade i nästan två dagar innan han i stor still skickade iväg stenarna. Tror vi har gått igenom det mest under åren med den här killen och han är som sagt inte dum.

En av anledningarna till att jag ställde frågan här och som jag glömde att skriva är att jag inte hittar någon innehållsförteckning på det. Hittar bara att det är "lämpligt för hästar som lätt blir tjocka".
Så någon som har hittar innehållet kanske kan skriva det eller länka?

sammansättning
Havrekli, havre, vetekli, vetefodermjöl, lusern, korn, betfiber, melass,
sojaolja samt mineral- och vitaminpremix.

ANALYTISK A BESTÅNDSDELAR/KG
Energi ................................................. 9,5 MJ
Råprotein ............................................ 9,5 %
Smb råprotein ................................. 70 g
Råfett ..............................................................4 %
Råaska ...........................................................9 %
Växttråd .................................................. 17 %
Vatten ........................................................ 12 %
Koksalt ...................................................... 15 g
Natrium ...................................................... 6 g
Kalcium .................................................... 12 g
Fosfor ............................................................ 7 g
Magnesium ......................................... 10 g
Koppar ............................................... 80 mg
fodertillsatser vitaminer
Vitamin A (E672) ........ 10 000 IE
Vitamin D3 (E671)............ 1 500 IE
Vitamin E*................................... 400 mg
Vitamin B1 ..................................... 30 mg
Vitamin B2 ..................................... 10 mg
Vitamin B6 ........................................ 6 mg
Vitamin B12 ................................. 0,2 mg
Niacin ................................................... 10 mg
Pantotensyra ................................ 5 mg
Folinsyra .............................................. 4 mg
Biotin ................................................. 0,2 mg
spår ämnen
Selen (E8) ..................................... 0,8 mg
Zink (E6), järn (E1), mangan
(E5), jod (E2) och kobolt (E3).

Produktbladet finns på hemsidan:
http://www.granngarden.se/product/hastfoder-granngarden-original-fiber-20-kg

Tack!
Jag måste ha tittat på fel ställe för det produktblad jag fick fram inne höll inte alls det här.
Ja havren och kornet i alla fall behöver han ju inte direkt ha, tjockisen. Lusern får han redan och även mineraler så det var ju helt klart inte alls vad det utgavs för att vara.

Japp för antingen är stenarna så stora att kanten inte stoppar eller så lyfter han ut dom. Ja han tar tag i dom med sitt stora gap och lyfter.
Det bästa jag kommit på hittills är att ge honom lusern i pelletsform i en liten spann på golvet. Då ska pelletsen specialbehandlas genom att man blöter den men inte har så mycket vatten utan bara så att det blir en hård kaka i botten. Det tar honom en stund att pilla ut det och spannen far runt i boxen så ha får lite motion också.
Men jag väntar bara på att han ska komma på att man kan vända upp och ner på den och rysta ut det på golvet.

Funkar det inte med hönät då? Eller en gång för alla sluta ge mat i krubban, borde han inte ge upp tillslut?

Annars kanske höhäck/ nät med lite morotsbitar i, eller betfrorslabb med någon liter vatten och bara liten näve betfor?

Hos mig märker man att hästarna tigger om man går runt och delar ut, medan om det ligger i krubban och ingen går omkring och suktar blir det lugnt.

Alltså den här hästen är smart nog att fatta skillnaden mellan grovfoder/hö var det än serveras och kraftfoder. Så när övriga som behöver sitt foder en gammal gentleman med dåliga tänder och sedan unghästar, får sitt blir han stressad och väver om ha inte får. Spelar ingen roll om det är fullt med ensilage i boxen. Det går inte att vänta ut honom för han stressar och väver vilket hans ben inte tål. Det går inte heller att låta honom vara kvar ute själv för det stressar också honom.
Ska kanske tillägga att bara det att vara i box stressar den här hästen p g a händelser innan vi fick honom. Spilta går bra för det har han inget obehag av men det får man ju inte bygga längre och vi har ingen här. Annars skulle det vara det absolut bästa och enklaste för oss.

Har egentligen inget bra svar för dig men kom på att jag för några år sedan var ute och hälsade på en kompis häst, av den glupskare varianten och han hade lite smaskens i krubban men fick mindre än de andra, deras lösning var att lägga en del hö över gosakerna, vet inte om det var blandat eller om det bara var hö över. Jag tyckte det var konstigt och förstod inte vitsen med det. Har själv en häst som kräver något i krubban när övriga får men är det bara 10 havrekorn eller två små morotsbitar är min häst nöjd. Känns som om jag ska vara nöjd över det då min madam är lite väl rund över magen...

Lycka till

Alltså den här hästen är smart nog att fatta skillnaden mellan grovfoder/hö var det än serveras och kraftfoder. Så när övriga som behöver sitt foder en gammal gentleman med dåliga tänder och sedan unghästar, får sitt blir han stressad och väver om ha inte får. Spelar ingen roll om det är fullt med ensilage i boxen. Det går inte att vänta ut honom för han stressar och väver vilket hans ben inte tål. Det går inte heller att låta honom vara kvar ute själv för det stressar också honom.
Ska kanske tillägga att bara det att vara i box stressar den här hästen p g a händelser innan vi fick honom. Spilta går bra för det har han inget obehag av men det får man ju inte bygga längre och vi har ingen här. Annars skulle det vara det absolut bästa och enklaste för oss.

Fast om han blir stessad o väver för att han inte får kraftfoder så är något fel!
Så ska det inte vara...

Nu handlar ju egentligen inte tråden om detta som den halkat in på men med denna hästen finns många fel. Han dömdes ut för 10 år sedan p g a kotledsinflammationer och att han hade lynnefel (var farlig). Jag hittade honom precis innan han skulle slaktas och efter mycket om och men gick man med på att T-märka honom och sälja till mig istället. Varför jag köpte honom behöver vi inte alls gå in på här.
Efter att jag hade köpt honom uppdagades varför han plötsligt blivit farlig och det handlar om att han på en ridskola blivit utsatt för grov misshandel av elever i boxen med dressyrspö.
Jag har fått jobba mycket med honom för att dels kunna ha honom i box alls och dels för att han inte ska gå till anfall så fort han ser något som liknar ett spö. Ja även för att kunna röra sig säkert med honom lös i hagen.
Idag kan då stå i box om det är lugnt i stallet och att han får mat om andra hästar får mat. Man kan också numera stryka över hela hästen med spö och liknande saker d v s han är i stort sett som han var innan. Dessutom är som hund som kommer när jag kallar på honom och går lös med mig om jag ber honom om det. Med undantag då för att han blir stressad i stallet om andra hästar äter och inte han. Det lär väl inte heller gå att få bort för vi har ju kommit väldigt långt men som sagt inte förbi den biten om han ska stå i box.

Så man kan ju säga att jag blev väldigt glad när trodde jag hade hittat ett bra foder till honom. Men det jag tyckte det lät för bra för att vara sant och det var det ju också, tyvärr.

Senast ändrad:

Det var väl inte så jag tänkte, men tur att han kom till dig då! :)

Jag hade funderat på varför det kommer ett sånt beteende vid kraftfoder .. om det finns något underliggande.
Känns dumt att mata på en massa kraftfoder bara för att hästen blid stressad... Hoppas att du förstår mig rätt! :)

Det är ju därför som jag försöker hitta någon typ av bukfylla som han kan stå och tugga när de andra äter sitt. Något som då helst liknar kraftfoder men som inte gör honom tjock och het.
Förr fanns något som hette Carotan som hade varit perfekt till honom. Det var stora torkade morotsflingor som gick att ge torrt, inte alls som torkade morötter är idag.

Läste nog inte ditt sista inlägg.. Tipsade om torkade morötter på hink, men såg nu att du inte ville blöta :)

Senast ändrad:

Någon som har erfarenhet av det här fodret?
Har nu en häst som måste banta. Men han har problem med att när han inte får mat när övriga får det så blir han stressad till max. Så pass att han tidigare vävt så att han får inflammationer i frambenen.

Det är också hans dåliga framben som är orsaken till att han måste gå ner i vikt. Men dom gör ju också att motion inte är bra lösning i alla fall inte någon hårdare sådan.
Han är triangelmärkt för benen men jag har klarat honom i 10 år tills nu, så den här ev bantingen är nog sista chansen för honom innan de evigt gröna ängarna väntar.

Så någon som har provat det här fodret till någon lättfödd häst och hur har det gått?
Kan det vara ett alternativ till min tjockis så att han kan hålla sig lugn när de andra äter?

Finns en stor plastboll som man kan stoppa pellets i och så får hästen rulla runt den i boxen för att få ut inneållet.Tar ett tag för dom att få i sig maten med en sån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka