Granngården betfibermix - någon som provat?

Sv: Granngården betfibermix - någon som provat?

Min ena äter det och han älskar det. Han vill inte ha det för blött utan som en tjock gröt. Han dyker nästan i krubban, och blir asförbannad om han inte får den -då äter han inget annat heller, varken hö eller annan mat.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker han om betfor respektive lucern? Om ja, tycks mixgeggan vara godare än respektive?

Jag är på jakt efter någon slags "kraftfoder" som är 'magsnällt', mycket fibrer och GOTT. Visst inte den där betfibermixen fanns ens, men den låter ju bra. Hästen i fråga tycker omelasserad uppblött lucern är gott i små mängder, betfor smakar inte gott och linfrö är ganska så äckligt.

Dessutom är han sjukt j*kla kräsen, och äter oftast det som är nytt just när det är nytt men sen inte. Men om man kan alternera mellan lucern och den där betfibermixen kanske det kan funka, och det borde ju gå hyfsat bra att "varva" mellan dem utan att döda magen, tänker jag?

Blir det ungefär samma grötkonsistens som lucernpellets, eller blir det gröt med små snitslar i (som uppblött snitselbetfor)?

Men försöker bedöma risken att jag står med 20 kg av något hästen anser smakar BAJS. Nog för att jag är rådjurens favorit pga allt jag matat dem med genom åren, men det är inte lika kul för plånboken ;)

Han tycker mixen är godare än lucern. Blir samma konsistens som lucern. Min har känslig mage och mixen verkar ha varit snäll mot hans mage iallafall. En annan variant som varit hemskt populär hos mina är linklipellets (uppblött till gröt). Just nu äter de andra två (och han kommer göra när jag hämtat honom i helgen) en sörja av linkli och speedibeet.

Linkli har jag inte provat till den här, mest för att även okräsna hästar tyckte den smakade fan när jag provade för många år sen nu ;) Sen, innan nu har det ju inte varit något större problem med den här, han har bara behövt lite "gegg" att blanda mineraler i så lucern har funkat fint. Men upptäckte en period när han var yngre när jag ville stödfodra lite att han är FASLIGT kräsen för att vara ponny.

Nu däremot ska jag försöka lyckas med det omöjliga och hitta ett "kraftfoder" som är så likt ett grovfoder som möjligt, är magsnällt och som han äter. Han äter nämligen i princip inte något alls just nu :S Känns som mission impossible, men låter ju lovande att din tycker det är godare än lucern. Låter värt att prova!

Såhär sa "utbildningshästen" när han fick linkli första gången ;) (numera har han dock inte maten i hela huvudet och krubban är renslickad).
mavve_52ad9cfd88e59d74c782ef42.jpg

Tror mixen kan vara värd att testa iallafall, det är ju möjligt att han gillar det :)

Vitafor Derby är en pellets som blir en väldigt bra mash/gröt uppblött! Mycket smaklig och löser upp sig mycket snabbt (innehåller inget vetefodermjöl). Med varmt vatten några minuter, med kallt kanske 10-15 minuter!

Melasserad betfiber
Kornkli
Linfrökaka
Lucernmjöl
Vetekli
Vete
Melass
Rapsolja
Druvsocker

Allt är malt så det blir en ganska "slät" gröt!

Min får en liten mängd betfibermix för att mineralerna ska gå ner. Funkar bra, han gillar den. Skulle inte klassa honom som kräsen, men han äter inte vad som helst heller.

Melasserad betfiber
Kornkli
Linfrökaka
Lucernmjöl
Vetekli
Vete
Melass
Rapsolja
Druvsocker

Allt är malt så det blir en ganska "slät" gröt!

Tackar! Ska ha den i åtanke om han inte vill äta betfibermixen, och/eller jag behöver något mer för att "varva" med. Köpte betfibermix idag men inte hunnit få något utlåtande från ponnyn än då det står på blötläggning.

Unge herrns kärnfulla omdöme var: Vad är det här för BAJS?!?
Åt inte.
Jag lät det vara kvar över natten, och på morgonen hade han petat i sig det.

Jag har börjat ge linfrökaka (min är iofs oftast mest smul, lokalproducerat litet märke) torrt sedan jag läst här på forumet (blötte innan med speedibeet). MUMS sa min häst om det! Han får inte mycket mat men ganska mycket tillskott så har slutat kasta sig över maten utan äter upp under natten. Men smulet gillas skarpt!

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka